inhouden - afslaan - starten - verder rijden...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door intruder1400, 4 sep 2010.

  1. Vandaag heeft mijn 1.8 tdci zijn 160.000 beurt gehad (niet bij de ford dealer). Ik reed zo'n 30 kilometer op de snelweg en toen begon het voorgloeispiraallampje (tip voor scabble?) te knipperen, even later had ik het idee dat ie minder kracht had. Ik de snelweg af en voelde heel ver weg wat schokkerig rijden (weet je nog, vroeger op de brommer? dan voelde je gewoon wanneer je hem op reserve moest zetten). Verder gebeurde er niet veel, behalve het knipperen van het lampje. Ik toch maar weer door naar mijn bestemming en de snelweg op. Ik merkte dat de kracht weg was en boven de 120 km p/u hoefde ik helemaal niets te verwachten. Lampje knipperde nog steeds en kracht nam af. De motor sloeg vervolgens af. Ik hem keurig in zijn vrij uit laten rollen op de vluchtstrook en op het eind het gras in.
    ANWB nummer zoeken en ondertussen een startpoging doen. Starten - lopen - rijden!!!
    Vervolgens 20 km gereden en 4 uur later 40 km terug: geen probleem!!

    Wat ik op het forum vond waren drie op elkaar lijkende discussies:

    Deze lijkt er het meest op, hoewel ik hier de 'verminderde kracht' mis: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=10243&highlight=voorgloei

    Deze lijkt er ook iets op, alleen mijn motor viel wel uit en bij mij begon de auto niet eerst te hikken, hij verloor vooral kracht: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=10205&highlight=voorgloei

    Hier lees ik iets minder vermogen en voorgloeiindicatielampje dat kinpperde, echter geen motor uitval: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=12562&highlight=voorgloei

    1. Wie heeft een idee wat er met mijn auto aan de hand is en wat ik het beste kan doen? Via deze weg probeer ik een dure uitleessessie bij de dealer te voorkomen mocht het een voor de hand liggende oorzaak zijn.
    2. Is het aannemelijk dat er een relatie is tussen het geven van de beurt en dit mankement? Of is dit een toevalstreffer?

    Ik ben benieuwd!!!! (en... alvast vriendelijk bedankt voor de moeite)
     
  2. Dit heb ik 3 jaar terug ook gehad met mijn vorige focus

    Uiteindelijk (na dat het 5 keer was voorgekomen) de brandstofpomp vervangen
    de brandstofpomp bouwde niet genoeg druk meer op
    en dat is uit te lezen bij de dealer
     
  3. #3 intruder1400, 5 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2010
    Hmmm... als ik op 'brandstofpomp' zoek, word ik niet echt blij. Dat zou een flinke kostenpost betekenen. Met welke interval kwam dat bij jou voor?

    Mede forumgebruikers, zijn er ook nog andere opties? (zeg ja! zeg ja! :-))

    Is er ook een mogelijkheid dat bij het geven van de grote beurt de stekker op de luchtfilter minder contact heeft gemaakt? Of is dat onwaarschijnlijk?

    Tot slot: als ik de auto laat uitlezen, is het dan waarschijnlijk dat er een duidelijke oorzaak uitrolt?
     
  4. Lijkt me wel, iig een storingscode en daar heb je vaak wel wat aan.

    Hoop voor je dat het niet de brandstofpomp is...
     
  5. Lucht/troep in de leidingen?
    Ik meen me te herinneren dat je een keer de tank compleet hebt leeg gereden en stil bent komen te staan naast de snelweg?
    Mogelijk is dit een oorzaak?
    Bij mij knipperde het spiraaltje ook toen de motor geen diesel meer kreeg, alleen ik zat met een kapotte pomp.
     
  6. Dat klopt, een aantal weken geleden de tank leeggereden. Zou dat nu nog een oorzaak kunnen zijn? Ik hoop het. Liever dat dan een kapotte brandstofpomp.

    Hoe is dat bij jou gegaan? Was het ineens over en uit of kwam het knipperen en motoruitval vaker voor waarna je er achter kwam dat het de pomp was?

    Heb trouwens de dealer gebeld. Hij geeft aan dat uitlezen nu niet meer kan. De code zou er niet meer in staan omdat de auto reset als je hem een paar keer opnieuw start. Komt me vreemd over. Lijkt me toch handig om alle meldingen van een afgelopen periode te kunnen zien. Mij werd geadviseerd om de eerstvolgende keer dat het weer gebeurt langs te komen waarna ze het kunnen uitlezen.
     
  7. Dat kan de oorzaak zijn, je brandstoffilter zou dan vol met al het bezonken vuil zitten. Rijd hem in ieder geval nooit meer leeg! Het is sowieso de pest voor de pomp, die draait en krijgt geen smering meer. Diesel pompen zijn hier nog veel gevoeliger voor.
     
  8. Nee, ik was er al achter gekomen.... Ik ga voortaan eerder tanken!!

    Overigens was de brandstoffilter net vervangen. Een dag eerder had ie een grote beurt gehad. Mogelijk dat er wat vuil in de leidingen is gekomen?
     
  9. Vreemd, dacht dat de codes opgeslagen werden totdat ze handmatig gewist werden of nadat je de accu eraf haalt.

    Bij mij is de pomp ook kapot (2x) geweest, eerste keer op de snelweg, gloeispiraallampje knippert, vermogen weg en niet meer te starten.

    Een andere keer kon de auto tijdje lopen, daarna erg slecht starten, soms in 1x wel weer starten, tijdje normaal lopen, moeilijk starten en daarna was het wel zo'n beetje over, dr was van alles mis toen maar gelukkig was het dit keer garantie.
     
  10. We zijn weer een tijdje verder en ik rijd nog steeds!! Ik heb het euvel nog één keer meegemaakt. Dat viel samen met het bijna leegrijden van mijn tank.... (ik ben hard leers). Ik kwam overigens niet stil te staan hoor, dus het viel mee.

    Ik leg nog steeds een relatie tussen de tank leeg / bijna leeg en lampje met afslaan.

    Zelfde riedel: lampje branden, druk / snelheid omlaag, even langs de kant zetten, uitzetten, opnieuw starten en rijden maar. Geen probleem meer (nou ja, tot de volgende keer dan).

    Ben nog steeds benieuwd wat de werkelijke oorzaak is...
     
  11. Het valt me altijd op dat iedereen met een TDDI meteen brandstofpomp roept, terwijl deze bij een TDCI vrijwel nooit stuk gaan..

    Denk eerder aan Nokkenaspostitiesensor ofzo, maar die code's staan er zeker nog wel in hoor!
    Waar woon je, dan lees ik hem een keer voor je uit..
     
  12. Dat hoor ik graag!! Ik schrok me rot toen ik het woord 'brandstofpomp' hoorde! ;)

    Ik woon in het noorden, dus dat wordt lastig. Iig erg bedankt voor het aanbod. Heb ik nog wel een andere vraag over het uitlezen. Ik had de dealer gebeld en die gaf mij aan dat voor het uitlezen ik direct als het lampje brandde langs moest rijden. Na een paar keer starten zou de computer gereset zijn en er geen gegevens meer bestaan. Ik vond dat een vreemd verhaal, hoe moeilijk is het om gegevens in een geheugen op te slaan. Kan jij me hierover iets vertellen?
     

Deel Deze Pagina