1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden 1.6 TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wooter, 7 apr 2011.

  1. Ik heb een focus 1.6 TDCI uit 2005,
    nu heb ik sinds een paar weken, als ik een tijdje 90 a 100km per uur rijd.
    En ik geef gas,dat de motor inhoud. Dat is een paar tellen gevolgd met een rook pluim uit de uitlaat en dan gaat ie weer. Volgens mij gebeurt me dit alléén bij het optoeren vanaf 1800 rpm. Bij een paar honderd rpm meer heb ik er géén last van.
    Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
     
  2. De turbo die in gang komt? Turbolag?
    Ik noem het eerste dat bij mij opkomt.
     
  3. egr
    brandstofgallerij (hogedruksensor die erop zit)
    turbo die laat komt
    brandstoffilter
    regeneratie roetfilter probleem, kans groot dat er storing al op het display komt
    om paar zaken op te noemen

    moeilijk te zeggen wat het exact is
    hij zal dan uitgelezen moeten worden om meer te weten komen
     
  4. Kan van alles zijn dus....
    Ik had al wel wat topics doorgelzezen over de egr,maar dat kon ik niet echt linken aan mijn probleem.
    Maar als ik het goed begrijp,kan de dealer het probleem zo uitlezen dus?
     
  5. De rookpluim is niet normaal en duidt op een probleem. Wat ik wel herken (109pk versie heb ik) is dat als je een tijdje 90 a 100km/h rijdt dat de auto lijkt te slapen. Als je dan in 1 keer plankgas geeft duurt het 2 seconde tot de motor echt in actie komt. De rookpluim en het inhouden zou ik als eerste denken aan de EGR. Een roetfilter zit niet op alle 109 pk modellen uit 2005 en op geen 90 pk model vanuit de fabriek. Vanaf 1800 tpm komt het volledige koppel vrij, je zou dus ook aan de vacuumregelklep kunnen denken??
     
  6. Volgens de dealer heeft het géén zin om de computer uit te lezen,zolang er géén storinglampje brand.
    Het inhouden word nu steeds erger ook bij lagere snelheden.
    Volgens de dealer leek het na mijn verhaal het meest op de EGR.
    Is dat ding zelf ook te vervangen?
     
  7. Uitlezen kan zeker wel zin hebben!!

    Er kunnen storingen instaan waarvoor het lampje niet gaat branden!

    Deze worden dan aangegeven als DTC'S aan het verwerken!!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. De Egr kan je wel zelf, maar dient daarna met de computer ingeleerd te worden. Dit kan doorgaans alleen een garage/dealer.

    Zet er eerst is een plaatje tussen met een gat van 6mm tussen. Als de auto dan minder inhoudt ligt het zeker aan de egr.
     
  9. Even een beetje :offtopic:. Ik ben van plan mn egr ook schoon te maken. Als je de stekker eraan zou kunnen laten zitten, moet hij dan ook worden ingeleerd?
     
  10. Het is vrij wel zeker de EGR klep. Ik heb het probleem 3 weken terug ook gehad en de EGR klep was stuk. Ze hebben de computer uitgelezen en de storingsmelding er uit gehaald. Je krijgt geen melding op het dashboard. Een nieuwe klep kost € 226,10 incl. volgens de site www.mijnautoonderdelen.nl
     

  11. www.hbase.nl kun je het ook vinden (prijzen zijn ex btw)
     
  12. Ik heb een maand geleden mijn EGR laten vervangen. Bestellen van het onderdeel bij de Ford dealer kostte rond de €200,- excl. BTW. Uiteindelijk kon ik voo rongeveer €350 weer rijden. ( De mijne startte niet meer omdat de EGR OPEN bleef staan )
     
  13. Het was niet de EGR.

    Na onderzoek bleek de intercooler gescheurd te zijn.Daardoor het inhouden en de rookpluim.
     
  14. :confused:Ehhhhh..... zou iemand mij kunnen vertellen wat een EGR is.....:weetikniet:
     
  15. Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
    Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen.
     

Deel Deze Pagina