Focusclub.nl Kartmeeting

De kartmeeting komt er weer aan. Geef aan welke datum je kan.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inbraak Focus op beeld vastgelegd? Maar hoe?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vinnie50, 10 aug 2022.

  1. Maandagochtend werd ik om 6.00 uur wakker, en zag ik op mijn telefoon een melding dat er om 3:12 uur een persoon op de oprit was geweest. Ik klikte op de link, en zag hoe een man met een pet onze oprit opliep, bij de auto ging staan, deze opende, instapte, 2 minuten bleef zitten, en weer uitstapten. Het waren de spannendste 2 minuten van mijn leven leek het wel... Zou hij er vandoor gaan? Of zou hij weer uitstappen. Gelukkig was het laatste het geval, en heeft hij alleen een euromunt meegenomen die ik voor een winkelwagentje nodig heb. Het dus afgelopen met een sisser... Maar toen ik terugspoelde zag ik dat ze net daarvoor ook al in de auto van mijn vrouw zijn geweest (een Peugeot 108) zonder braakschade. En na wat beter naar de beelden gekeken te hebben vraag ik mij toch af wat hij daar doet? Wie kan mij uitleggen hoe het zit?

    Dit is wat ik weet:
    Wat ik weet is dat ze diezelfde nacht om 3.01 uur een paar straten verder zijn gefilmd. Volgens Google Maps 9 minuten lopen, en dat klopt, om 3.10 uur stonden ze bij de auto van mijn vrouw. Lijkt mij een bewijs dat ze specifiek voor onze auto's kwamen aangezien we in een relatief volgebouwde buurt wonen. De auto van mijn vrouw was 100% zeker afgesloten, en al 2 weken niet meer gebruikt. Hij heeft geen keyless starten of keyless entrance. Uitlezen van de sleutel is dus bijna uitgesloten. Toch gaan ze bij de auto staan, binnen 5 seconden hoor je een klak van het ontgrendelen van de centrale deurvergrendeling, en de auto is open... Dit heb ik op mijn andere camera nog kunnen zien, voordat de beelden door Google werden gewist door een 'migratie foutje'. Lekker dan...

    Vervolgens loopt hij naar de Focus terwijl de andere boef op de uitkijk blijft staan. Mijn focus heeft wel Keyless starten, maar geen Keyless Entrance. De auto was niet afgesloten, de spiegels waren namelijk uitgeklapt. De sleutel lag 10 meter verderop op de trap. Kortom, als de inbreker de deurklink had opengemaakt waren de lampen van de auto aangegaan, en had hij gewoon in kunnen stappen. Maar er gebeurde iets anders: Hij slaat tegen de raamstijl, en een fractie later gaan alle lampen van de auto aan. Hij is dus geactiveerd (en was in het geval van Keyless Entrance waarschijnlijk opengegaan)... terwijl hij de klink nog niet heeft aangeraakt. Vervolgens wacht hij een tijdje, en maakt dan voorzichtig met de klink de deur open.

    Hier vind je de beelden om het zelf te beoordelen:

    De vragen die ik heb:
    1. Hoe kwamen ze in de Peugeot?
    2. Waarom slaat de inbreker tegen het raamstijl?
    3. Kun je met een signaalversterker de auto activeren zonder dat je in de auto zit?
     
  2. Wtf..??!! Dit is wel erg creepy! Raar hoe hij zo in de auto’s kan komen :(
     
  3. Stelletje …….

    Wat mij opvalt is dat hij iets in zijn hand heeft. Dat tikken begrijp ik ook niet, maar na het tikken drukt hij op het apparaat waarna de auto geactiveerd wordt.

    Dat die daarna even wacht kan 2 dingen zijn: hij wacht of de alarm afgaat of hij wacht om te zien of iemand eraan komt.

    Je zou haast denken, omdat het ook op de Peugeot werkte, dat ze het signaal van de sleutels oppikken en versterken. Want hij drukt fysiek op zijn apparaat.

    zo ver ik weet kun je geen handzender uitlezen zonder dat er daadwerkelijk op de knopjes (open/dicht) gedrukt wordt.

    Kans bestaat dat ze jullie eerder ergens gespot hebben en signalen opgepikt hebben.

    edit: gaat de Peugeot alleen met fysiek sleutel open? Of heb je ook handzender?
     
  4. Dat gevoel heb ik dus ook. De Peugeot gaat met de handzender open. Hij wordt alleen zelden gebruikt (maakt 1.000 km per jaar, en was al zeker 2 weken niet meer gebruikt). Dat zou dus betekenen dat ze voor een langere tijd iets hebben geplaatst in de omgeving om de zenders uit te lezen. Maakt het er allemaal niet beter op. ;)
     
  5. GVD wat een kneuzen. Waarschijnlijk werken ze al een tijdje in de buurt om signalen op te pakken.
    Ik weet dat bij keyless entry je sleutel echt een eindje van ej auto af moet liggen of in een afgesloten stalen doos omdat ze anders het signaal kunnen oppikken en versterken en zo zonder enige schade je auto meenemen. Godzijdank voor jullie niet gebeurd.
    Voor wat betreft het openen, tegenwoordig zijn er apparaten in omloop die heel snel achter elkaar de meest voorkomende signalen sturen waardoor de kans groot is dat er een werkt. Dat heb ik ook maar van horen zeggen overigens dus geen idee of het ook echt waar is maar het lijkt er wel op.
    En het tikken lijkt inderdaad op een alarm test.
     
  6. Ge maakt het maar mee...

    De nieuwe generatie sleutels van Ford gaan in slaapmodus en zenden niks meer uit van signalen als ze een tijd stil blijven liggen
     
  7. Is geloof ik bij meer merken zo, juist om de versterking van het signaal op te pakken tegen te gaan. Ik snap ook wel waarom sommige mensen hun keyless entry uit hebben staan.
     
  8. In de Fiesta kan ik dit via een instelling in menu uitzetten
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  9. Deze gaat heel geraffineerd te werk! :shock: Hou je er wel rekening mee dat hij of een van zijn kornuiten terug kan komen voor je auto of auto's? Lijkt of deze kerel enkel aan het inventariseren is ofzo :confused:

    Heb vorige week toevallig van die "rf blokkerende" zakjes gekocht: https://www.amazon.nl/autosleutels-...cards-voorkomt-autosleutelhoes/dp/B07H9NS7DY/

    Wellicht symptoombestrijding als ik jouw filmpje zie en je post lees :weird:Ik haal de sleutel dus uit het zakje als ik de auto wil openen -- en in feite zouden ze hem op dat moment dus al uit kunnen lezen :? Dit kunnen ze blijkbaar ook met de ouderwetse signalen die vanuit "de knopjes" op je afstandsbediening komen dus dan maakt keyless entry aan of uit weinig uit lijkt mij...

    Ouderwetse sleutel gebruiken maar? :shrug:
     
  10. waarschijnlijk had je auto niet de juiste opties :twisted:

    Alarm laten installeren, kost je wel 600-900 euro.

    Ik zou je camera ook beter plaatsen. Je pakt een heel stuk muur en hebt een dode hoek.

    Doet de politie nog wat met de beelden, hij staat goed met zijn smoel in beeld.
     
  11. In eerste instantie dacht ik: "Boh, daar heb ik eventjes mazzel gehad." Inmiddels denk ik meer iets in de zin van: Volgens mij weten die gasten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze waren voorbereid, wisten exact wat hun doel was, en hebben hun best gedaan om geen sporen achter te laten. Wat hadden zij verwacht aan te treffen in die auto, wat voor hun van voldoende waarde was geweest om al die energie erin te steken en dat risico te lopen? Daarom denk ik dat hun doel inderdaad anders is. De vraag is dan alleen, wat? Hoe? En wanneer? Vragen die ik bij de Politie heb gesteld in de hoop dat ze die kunnen beantwoorden op basis van andere ervaringen.

    Schakelt die zich niet automatisch uit op het moment dat je met een 'scammer' de auto opent? Of het zou een extern alarm moeten worden, maar daar ben ik niet zo kapot van.

    Done! Er hangt nog een tweede camera recht op de oprit gericht, daarom heb ik deze camera nooit belangrijk gevonden. Echter, Google heeft de beelden bij het migreren zonder pardon weggegooid. Daar is het laatste woord nog niet over gerept. :twisted:

    Ja. En nee. Omdat er niets weg is én er geen schade is hebben ze geen echt strafbaar feit. Twee straten verder is hetzelfde gebeurt. Wel ingebroken, niets weggehaald. Dus ook daar geen reden om aangifte te doen. De beelden worden voorlopig wel bewaard om een dossier van deze mannen te kunnen maken.
     
  12. Je kunt, zoals @Dragunov zegt, nu in ieder geval voor bij de MK4 Focus en MK8 Fiesta een nieuwe handzender krijgen bij Ford. Die gaat na circa 10 seconden in slaap, dan wordt er geen signaal meer uitgezonden vanuit de sleutel.
     
  13. Ik denk dat ze voor de Focus idd het signaal hebben kunnen opvangen. Voor de Peugeot kan het maar zo zijn dat ze een blaasbalgje tussen de deur hebben geplaatst, deurtje open gehendeld en klaar, jammer dat je er niet echt beelden van hebt.
     
  14. En vooral ook een extra lamp ophangen zodat er wat meer licht op je auto valt als ze in de buurt komen nu staat ie te donker om duidelijke beelden te krijgen.

    huidige alarmsystemen werken op de bestaande sleutels maar hebben een 2e autorisatie erbij om een 2e startonderbreker de deactiveren en het alarm te deactiveren.

    dus na openen met de normale sleutel gaat het alarm niet meteen af maar gaat ie zoeken naar de 2e autorisatie sleutel (rfid) dacht met 15 sec moet die zich gemeld hebben, of 2e handzender die zijn er ook nog
     
  15. Jammer genoeg gebeurd dit aan de lopende band, misselijk makend. Ik heb het zelf helaas ook al een keer mogen ervaren, ook geen schade maar men had geen rekening gehouden met het alarm OEM systeem. De toeter die afging was uiteindelijk genoeg reden voor het dievengilde om het op een lopen te zetten.
    Los van het feit dat ik keyless entry heb gedeactiveerd, een aftermarket klasse 3 alarmsysteem heb laten plaatsen (naast het OEM alarm waar de RS mee geleverd is door Ford) en een extra stuurslot, maak ik ook gebruik van een RFID zakje waar mijn sleutels inzitten. Misschien is dat laatste ook nog een optie?


    Niet als je een klasse 3 of hoger laat installeren deze systemen zijn voorzien van een eigen zender/ontvanger. Als de fob van het alarm niet in de buurt van de auto is, bij mij is dat binnen een straal van 1,5 meter, vindt er geen ontgrendeling van het systeem plaats. Een degelijk aftermarket alarm systeem is overigens 100 maal betrouwbaarder dan het systeem dat Ford gebruikt. (ik maak overigens gebruik van beide)

    Sorry dat ik het zeg maar dit is echt onzin. Dit heeft meer te maken met het feit dat de politie handjes te kort komt dan dat er wel of niet een strafbaar feit heeft plaatsgevonden. Als dit bij elke vorm van (auto)inbraak wordt medegedeeld zal er nooit een dossier opgebouwd worden en komen we nergens. Kortom gewoon aangifte doen.
     
    Bramzel en vinnie50 vinden dit leuk.
  16. Een verborgen schakelaar in bouwen zodat de startmotor niet aangestuurd wordt.
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  17. Ja ik ben ook niet verbaast dat de poltie niets doet maar dat er geen strafbaar feit is gepleegd is echt iets anders dan een inbraak zonder schade. Het staat op beeld zelfs. Er is wel degelijk een strafbaar feit gepleegd en er is bewijs van. Helaas heeft dit soort zaken, vooral omdat er niets is gestolen, werkelijk geen enkele prioriteit.
    TIPS:
    After market alarm laten inbouwen op beide auto's, kost wat maar dan heb je ook wat.
    Toegang tot oprit/huis anders beveiligen, desnoods extra camera, bewegingsmelders en extra verlichting ophangen.
    Fysiek stuurslot, is wat vervelend om steeds te moeten doen maar maakt het wel meteen een heel stuk lastiger om te stelen.
    Zo een sleutelzakje aanschaffen.
    Hond of Gans aanschaffen,

    De kans is realistisch dat een deze dagen de auto's namelijk wel weg zijn en daar zit je niet op te wachten. En de kans dat de politie dan wel iets gaat doen is nog steeds erg klein vanwege het grote gebrek aan personeel.
     
  18. Dit zou wel eens een heel simpele maar effectieve manier kunnen zijn, de kabel naar de startmotor omleiden naar binnen en een verborgen schakelaar ertussen zetten, desnoods een op het oog loze knop daarvoor gebruiken.
     
  19. Het is een longshot, maar Ik zou zelf in dit geval ook nog even (laten) uitlezen bij beide auto's hoeveel handzenders en/of sleutels er ingeleerd zijn in de auto. Ik hoop dat je dat zelf kunt, sommige garages willen daar al de hoofdprijs voor.

    Tevens kan het verstandig zijn wat draadjes van je OBD te veranderen, dan wel ergens anders te plaatsen.

    Ik meen me iets te herinneren van een documentaire dat men na het binnenkomen in je auto (is niet voor elke auto/merk overigens) dat ze met een apparaat je startonderbreker kunnen overrulen, of zelfs nieuwe sleutels bij programmeren via OBD.

    Helaas is het met dit soort systemen, en eigenlijk met alle "beveiligingsmaatregelen" een kat en muis spel welke vrij oneerlijk is. Fabrikant moet snel een veilig systeem maken voor weinig kosten en vervolgens krijgen de "hackers" jaaaaaren de tijd om op het gemak eraan te pulken totdat ze iets vinden. Dat is helaas een oneerlijk gevecht.

    Beetje zoals kinderen en dat fliebertje behang dat los zit.

    Succes ermee in ieder geval!

    Sent from my SM-S901B using Tapatalk
     

Deel Deze Pagina