1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inbouw intervalschakelaar, incl. kabel (vertaalt Foka24.de)

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Pandokan, 19 jul 2008.

  1. De regelbare intervalschakelaar is een erg nuttige optie. Hij sluit het gat tussen de eerste positie (vrij lange tijd tussen wisbewegingen)
    en de tweede (constante wisbeweging), d.m.v een draaiwiel met 6 standen.
    De tijd tussen de wisbewegingen, bedraagt ongeveer een factor 2 van de stand van het draaiwiel, bijv. Pos. 1 = 2 sec, Pos. 3 = 6 sec.
    Deze optie is gemakkelijk in te bouwen.
    Soms mist er nog 1 kabel, dan gaat het niet zo snel, maar is desondanks geen grote opgave.
    [​IMG][​IMG]

    I Onderdelen

    Je hebt dus een regelbare intervalschakelaar en in sommige gevallen nog een kabel nodig, verder niets.
    Regelbare intervalschakelaars zijn er in 2 versies: met of zonder achterruit functie,
    voor-Facelift (VFL)(tot 10/01) of Facelift (FL)( 10/01) maakt niet uit.
    Het verschil tussen de kabels van VFL en de FL is dat ze op verschillende plaatsen worden aangesloten.
    De FL kabel is ook iets langer dan VFL en heeft op het einde een andere kabelschoen dan de VFL.
    Bovendien moet men bij de VFL eventueel nog een stekker gebruiken.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    II Kabelcontrole bij schakelaar

    Om de stekker te controleren moet je eerst een kap demonteren.
    Aan beide kanten de clipjes indrukken en de kap omhoog duwen.
    Nu kun je de stekker controleren: Op pin 1 moet een witte kabel zitten.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Is dit het geval, dan kun je meteen de oude hendel eruit nemen en de nieuwe inbouwen.
    Is deze kabel er niet, dan moet deze dus aangelegd worden.

    III Kabel aanleggen

    1. Aansluiten op schakelaar

    Schakelaar uitnemen door het lipje naar rechts te drukken en omhoog te trekken.
    [​IMG]

    Stekker m.b.v. het lipje losmaken van de schakelaar.
    Oranje beveiliging verwijderen. Dan de witte kabel in de stekker steken:
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Het verdere verloop van de kabel verschilt bij VFL en FL.

    a) voor Facelift Bj 98-10/01


    Bij dit model gaat de kabel van de schakelaar naar de zekeringskast in de voetruimte.
    Stekker C11 (boven tweede van links, zwart) Pin 15.

    [​IMG]

    Tot nu to ontbreekt op alle modellen, waar de kabel ontbreekt, ook de gehele stekker C11.
    Deze kan ook ingebouwd worden. Belangrijk daarbij is dat de juiste pin in de zekeringskast beschikbaar is,
    maar dat was tot nu toe altijd het geval, zelf bij de minst luxe modellen.

    [​IMG][​IMG]

    De kabel rechtstreeks van de schakelaar naar de zekeringskast leggen of netjes bij de hoofdkabelboom langs.
    Daarvoor moet er echter e.e.a. uitgebouwd worden; o.a. het dashboard.
    Het gemakkelijkste is gewoon rechtstreeks aansluiten, omdat de kabel met 1mm² doorsnee stevig genoeg is.
    Daarvoor moet je alleen de zekeringkast uitbouwen.

    [​IMG][​IMG]

    Kabel dan in de stekker C11 Pin 15 steken en klaar is kees, zie foto's

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    b) Facelift Bj 10/01-04

    Bij dit model gaat de kabel van de schakelaar naar de GEM (General Electric Module) achter het dashboardkastje.
    Stekker C105 (bovenaan, bruin) Pin 4.
    [​IMG]
    De kabel rechtstreeks van de schakelaar naar dashboardkastje trekken of netjes via de hoofdkabelboom.
    Daarvoor moet er echter e.e.a. uitgebouwd worden; o.a. dashboard en voetruimtebekleding.
    Het gemakkelijkste is gewoon rechtstreeks aansluiten, omdat de kabel met 1mm² doorsnee stevig genoeg is.
    Daarvoor moet je de middelste luchtroosters uitnemen, dashboardkastje losmaken of uitbouwen.
    [​IMG][​IMG]
    Bij de GEM stekker C105 m.b.v. geel lipje losmaken. Aan de voorkant rode beveiliging verwijderen.
    Aan de achterkant zwarte kapje verwijderen. Pin 4 zit in de rij met 5 grote pinnen.
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    Nu gewoon de nieuwe ipv de oude schakelaar inbouwen en klaar is kees.

    Let op: Dit beïnvloedt alleen de onderste positie van de schakelaar.
    De middelste en bovenste positie houden dezelfde werking als bij de oude schakelaar en worden niet beïnvloed.

    OPMERKING: Het kan niet worden gegarandeerd dat de kabel alleen voldoende is.
    Tot nu toe is het telkens gelukt,het is echter niet uit te sluiten dat er gevallen zijn de modules daarvoor niet geschikt zijn.
    Bij de VFL is dat de Centrale Timer Module (CTM), bij de FL de GEM.

    VFL: Het Timer Module zit bij de zekeringskast (daarom moet bij de VFL daar de kabel ook heen).
    Is het onderdeelnummer 98AG-14K150-AE, dan werkt het zeker.
    Dat betekent echter niet dat het met een module met een ander onderdelennummer niet werkt!
    Het omruilen met een module die dat wel ondersteund zou geen probleem moeten vormen. Dit is echter nog nooit voor gekomen.

    [​IMG]

    FL: mocht het hier niet werken, kan het zijn dat de GEM een vrij circuit nodig heeft.
    In het slechtste geval moet de GEM omgeruild worden. Hier geldt ook: nog nooit voor gekomen.


    Met dank aan Foka24.de en FocusChris voor de foto's
     
  2. Netjes, goed gedaan :thumbup:
     
  3. :thumbs:
    als het nu nog niet wil lukken kun je er beter niet aan beginnen

    helemaal top deze beschrijving :thumbs:
     
  4. Heb het gisteren ingebouwd, en het was dankzij deze vertalling een fluitje van een cent.
    Top!

    Groeten,

    Milan
     
  5. Hee handig, ga ik eens proberen. Zo'n schakelaar moet niet moeilijk te vinden zijn op de sloop.
     
  6. Dat kon nog wel eens tegen vallen. :wink:
     
  7. idd, bij mijn weten zijn alle slopen al "leeggeroofd" door JP en Epe. :rofl:
     
  8. Wat voor kabel heb ik precies nodig om het aan te sluiten? En is anders iemand misschien die mij kan helpen met leggen van de kabel?

    alvast bedankt,
     
  9. Via Ebay gekocht voor 20 euro en erop gezet.
    Simpel te doen alleen goed kijken.
    Zoals de meeste van ons eerst gemonteerd (had er al wel eens over gelezen dus niet geheel onvoorbereid) in een enkele minuut en toen pas dit artikel gelezen
    Ronald
     
  10. Nielsicq had er nog een liggen. Vijf minuten werken en weer een stukje luxe extra.
     
  11. #11 jason101, 12 jan 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2011
    Stekker m.b.v. het lipje losmaken van de schakelaar.

    Misschien ben ik bijzonder dom oid? maar waar zit dit lipje dan?
    Ben altijd bang dat ik iets sloop.
     
  12. Als je de bovenste kap eraf hebt, dan zie je de stekker zitten. Dan zie je het lipje automatisch ook. Deze indrukken en de stekker komt los.

    Niet zo moeilijk. :wink:
     
  13. Heeft er toevallig nog iemand zo`n regelbare intervalschakelaar te koop ?

    Edit XR5Turbo: volgend keer kan je beter die vraag bij gezocht stellen. Of zoeken in het te koop topic....
     
  14. volgens mij heb ik er nog wel een liggen :wink:
     
  15. Gisteren de regelbare intervalschakelaar gemonteerd die ik van de sloop heb gehaald. Quanta costa €20.-
    Gelukkig alleen de schakelaar uit te hoeven wisselen en klaar!
     
  16. En wil je die ook aan mij verkopen dan ?
     
  17. Aangezien we hier de interval specialisten bij elkaar hebben: mijn (standaard) interval werkt z'n 'veeg' niet af als ik 'm halverwege uit zet.

    Ik kan dus de ruitenwissers halverwege stoppen!

    Kan zoiets ook makkelijk opgelost worden?
     
  18. Hallo mede forummers :D

    Ik ben opzoek naar een artikel nr van de connector die op bijgevoegde afbeelding staat. Met die connectoren kan ik een draad in het dashboard trekken van de ruitewisser handle MET regelbare interval naar de gem module onder bij het handschoenkastje.


    Het is me niet gelukt om een foto uit een topic van dit forum te selecteren-> te kopieren en dan te plakken in dit berichtje.
    Kan iemand me daar eens advies over geven ?


    Alvast bedankt

    Groet Willem[/img]
     
  19. Hoi Willem, op je vraag kan ik je geen antwoord geven, ik kan je wel ff een tip meegeven over de foto kopieren.
    Klik met je rechtermuisknop op de foto die je in het forum hebt gezien, kies daarna voor eigenschappen. Dan zie je staan Adres (URL): http://www.hetinternetadres.nl/foto.jpg
    Kopieer die url (dus vanaf http tot en met jpg) en zet die in jouw berichtje tussen [​IMG]

    Suc6!
    (mocht het nog niet lukken dan stuur me maar ff een pb'tje)
     
  20. Dank je wel B@ZZzz voor de tip om een afbeelding toe te voegen aan een bericht.

    Het gaat dus om de afgebeelde connector aan het einde van de witte draad.Ik ben benieuwd waar ik zulke dingen kan kopen. Dan kan ik netjes een draad trekken van de intervalschakelaar naar de gem module achter het handschoen kastje zodat de regelbare intervalschakelaar gaat werken.

    [​IMG]


    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina