IMV-klep

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yos2000, 29 sep 2010.

  1. Heren,

    De auto: FoFo I, 2002 TDCi 1.8 115pK


    Ik heb de laatste dagen een paar keer meegemaakt dat tijdens het rijden ineens alle vermogen wegviel. Ook begon het gloeilampje te knipperen.
    Even het contact eraf en er weer op verhelpt de storing meteen. Dit gebeurde meerdere malen toen ik een kar trok. (licht beladen boedelbak)

    Na uitlezen bij de stealer zie ik de volgende foutcodes:
    P0251
    P1211


    Na wat zoeken op het forum vermoed ik de IMV-klep.
    Kan iemand mij vertellen wat het kost om die te laten vervangen?
    Kan het ook de raildruksensor zijn?

    Graag jullie reacties!
    __________________
    't Is dat ie geen vleugels heeft....
     
  2. P0251, is een storing in de raildruk van het common rail.
    Deze code komt er in als de raildruk een dip heeft van minstens 80 bar.

    Controleer je injectoren maar eens. Dat is redelijk voordelig te testen.
    Als de injectoren goed zijn, dan is de pomp de 2e verdachte.
    Uiteraard controleer je ook de leidingen en de 'spin' op lekkages voordat je van alles laat testen.
     
  3. P0251 onstaat wanneer de IMV-klep zoveel moet bijregelen om de druk te garanderen, dat deze buiten de gekalibreerde waarde valt, de IMV-klep moet dus "te veel" bijregelen.

    Dit kan meerdere ookzaken hebben: (willekeurige volgorde!)

    1. Defecte IMV-Klep
    2. Defect in het opvoer gedeelte van de pomp
    3. Defect in het hogedrukgedeelte van de pomp.
    4. 1 of meerdere verstuivers retourt te veel waardoor de druk wegvalt.
    5. Blokkering in het lagedruksysteem (filter verstopt) of lucht in de brandstof. (dit lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou het niet weg zijn als het contact aan en uit zet.

    Ik wil niet zeggen wat het wel en niet is, want dat kan ik niet weten gezien ik de auto niet heb gezien of getest, maar als het bij mij eigen zou auto gebeuren (heb ook Commonrail) zou ik allereerst de IMV-klep vervangen.. (Uiteraard na eerst de simpele controles te hebben gedaan zoals dutchguy al zegt (lekkage)
     
  4. Ok, bedankt voor deze reacties.
    Wat gaat zo'n IMV-klep me kosten ongeveer??
     
  5. denk toch niet dat je direct aan je imv klep moet denken
    maar eerder aan eerder genoemde mogelijke oorzaken
    en dan voornamelijk verstuivers of lucht in het brandstof systeem
     

Deel Deze Pagina