Na een loopbaan als chemische analist, sportduik instructeur en de laatste 20 jaar als workflow consultant binnen de grafische sector, wil ik iets gaan doen waarbij ik mijn medemens meer van dienst kan zijn. De gezondheidszorg ligt me na aan het hart. Twee van mijn carrière stappen waren al doorspekt van medische elementen dus helemaal vreemd is het niet. Terugkijkend naar die stappen in mijn loopbaan geschiedenis zijn deze op de èèn of andere manier altijd verweven geweest met iets hobbymatigs. Èèn hobby, de auto, zit daar echter ‘nog’ niet tussen. Een opleiding tot verpleegkundige afronden is niet geheel voor de hand liggend aangezien ik bijna met pensioen kan tegen de tijd dat ik die titel ten volle kan benutten. Een ambulance besturen is echter ook een optie die prima aansluit bij de hobby die nog niet beroepsmatig is gebruikt. “Nou leuk voor je kerel veel succes in je nieuwe baan, maar wat heeft dat in hemelsnaam te maken met een forum (club) waar mensen deel vanuit maken die een voorkeur hebben voor een auto van het merk Ford.” HELEMAAL NIETS, behalve dat de auto die hieronder zichtbaar is, de lesauto is De dienstauto is een heerlijk rijdende Volvo XC60.
Moet je als ambulancebestuurder een verpleegkundige worden binnen een bepaalde periode of is dat niet benodigd?
Neen, de chauffeur op een ambu is geen verpleegkundige dat dacht ik voorheen nl ook. In Nederland is er voor gekozen dat er maar één kapitein is, dus èèn verpleegkundige. Dit neemt echter niet weg dat er niets medisch van de chauffeur gevraagd wordt je bent immers de rechterhand van de verpleegkundige of zoals in mijn geval van de dienstdoende arts. Voordat je achter het stuur kan en mag plaatsnemen zal je eerst de nodig medische trainingen moeten volgen bovenop de standaard reanimatie en EHBO trainingen. Daarnaast moeten er een handvol rijtrainingen worden doorlopen en in mijn geval moet ik ook nog een examen als taxichauffeur doen omdat veel HAP (huisartsenpost) auto’s tegenwoordig voorzien zijn van een blauwe kentekenplaat.
Klopt, ik werk voor Broeder de Vries ons kantoor zit in Lijnden. Alle opleidingen worden in Lijnden gegeven vandaar
Veel succes Joost! Mooie en moedige keuze. Van mij mag er (nog) meer aandacht komen voor hoe belangrijk deze hulpverlenende beroepen zijn. Het respect is soms helaas ver te zoeken
gewaagde stap Joost maar wel heel mooi rij je allen met de arts of stap je in de toekomst ook op de "grote" ambu?
Was het zitten achter een beeldscherm echt zat, geen uitdaging meer. De wens om mensen te helpen is er èèn die ik al langere tijd heb en versterkt is sinds ik zelf met wat lichamelijke ongemakken te maken heb, de reuma. Klein beginnen en wellicht een doorstap maken naar de grote ambu, maar dan moet ik alleen nog even mijn C1 rijbewijs halen Ik wil wel naast de kleine ambu ook liggend vervoer gaan doen. Vervoer van patiënten die niet zittend vervoerd kunnen worden tijdens het transport van ziekenhuis naar ziekenhuis en/of revalidatiecentrum. Dit betreft dan patiënten die geen medische begeleiding nodig hebben.
Leuk initiatief !! Veel plezier ermee … ennuh, niet zo rijden als in je RS, want dan komt elke patiënt misselijk binnen vrees ik
Ik vervoer geen patiënten maar een doktor, maar hij/zij moet natuurlijk wel in goede gezondheid aankomen bij de patiënt. Nu rijd ik niet zo wild in/met de RS die haren ben ik al een aantal jaren kwijt, maar het moet gezegd worden dat ik ondanks dat behoorlijk wat op en aanmerking heb mogen ontvangen van de rij instructeur. Vooral het bochtenwerk moet rustiger en juist het met een hogere snelheid de bocht induiken is het leukste als je met de RS rijdt Instructeur says
Mooie stap! Hier is de gedachten om een overstap de maken naar de "grote" ambulance ook meer dan eens door mijn hoofd geschoten. Vooralsnog is het bij denken gebleven maar wellicht volg ik jouw voorbeeld ook nog eens
Wat een gedurfde maar mooie stap gezien de motivatie. Ik wens je alle succes toe. Wat hier al een sgezegd is, veel te weinig respect en begrip voor dit soort beroepen, behalve als ze nodig zijn. Maar zelfs dan nog...ga je dan ook bloggen wat je allemaal meemaakt?
De stap is voor de buitenwereld misschien een grote. Voor mij persoonlijk is deze echter veel minder groot ook omdat ik er al enige tijd mee bezig ben. Het is ook niet de eerste keer dat ik totaal iets anders ga doen De tijd is nu daar om meer te geven dan te nemen zal ik maar zeggen Ik houd voor mezelf een dagboek bij, bloggen/vloggen is niets voor mij. Los daarvan heb ik ook te maken met een geheimhoudingsplicht. Nu weet ik wel dat je daar omheen kan werken maar de ervaring leert dat er altijd wel iemand is die de puzzel weet op te lossen met alle gevolgen van dien. Mocht er iets zijn waar het blauwe ovaaltje een rol in speeld dan zal ik daar zeker verslag van doen. Let wel de Mustang is een lesauto geen dienstauto. De diensten worden gedaan met de Volvo.