1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

horten en stoten

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 29 okt 2009.

  1. Mensen, ik heb vanmorgen onderstaande mail aan mijn Ford-dealer gestuurd. Welke dat is, laat ik even in het midden. Kunnen jullie hier eens op schieten?

    ------------------
    Het wordt eentonig, maar de klacht aan mijn C-Max, met kenteken 99-TJ-XX is nog steeds niet opgelost. Ik heb hierover al vaker met u gecommuniceerd.

    In september van dit jaar, het viel nog net in de verlengde garantieperiode, heb ik mijn auto gebracht omdat deze regelmatig schokkerig rijdt indien je het gas loslaat of gas bijgeeft, de auto af en toe een beetje inhoudt en vooral bij koude motor nog wel eens bijna af wil slaan op het moment dat je vanuit stilstand optrekt. Heel erg vervelend, want op deze momenten ben je meer bezig met het spelen met koppeling en gaspedaal, dan dat je je aandacht bij het verkeer hebt. Bovendien maakt het je onzeker, omdat je niet voluit op de prestaties van de auto kunt vertrouwen.

    Uw bedrijf heeft toen onder garantie de bougies vervangen. De week daarop constateerde ik al dat dit geen oplossing bood.

    Twee weken later, op 16 oktober, heb ik de auto opnieuw gebracht. Meneer xxx (werkplaatsreceptionist) vertelde mij bij het ophalen, dat de boordcomputer uitgelezen was met als resultaat geen bijzonderheden, maar dat wel weer de bougies vervangen waren. Ik vraag mij af waarom dat na 2 weken nog een keer moest gebeuren.

    Ik schrijf u deze mail omdat ook na deze tweede keer, het probleem onverminderd aanwezig is. De kans is groot, dat je met een willekeurig proefritje niets merkt, maar als je de auto dagelijks gebruikt loop je zo af en toe toch tegen dit probleem aan. Bij mijn vorige Focus heb ik dit euvel ook gehad en zijn uiteindelijk de bougies, de bougiekabels, de bobine en het gasklephuis vervangen voordat de klachten geheel verdwenen waren.

    Ik heb de vorige keer ook aangegeven dat ik de indruk had dat de koppeling af en toe plakt, waardoor het schakelen van 2 naar 3 bijvoorbeeld niet altijd soepel verloopt. Hierop heb ik van u geen reactie gehad.

    Ondanks dat ik in het algemeen prettige ervaringen met de firma xxx en haar werknemers heb, heb ik wel de indruk dat je vaak meerdere keren terug moet komen voordat een klacht echt opgelost is. Een dagje ‘’de auto naar de garage brengen’’ heeft voor mij en mijn vrouw behoorlijk wat impact met het regelen van een aantal zaken, dus als dan achteraf blijkt dat dit geen resultaat heeft opgeleverd, dan is dat knap frustrerend.

    Samenvattend: mijn C-Max rijdt niet zo comfortabel als ik van een moderne auto mag verwachten. De firma xxx is er na twee pogingen niet in geslaagd dit op te lossen. Ik verwacht van u nadere maatregelen om dit probleem de wereld uit te helpen. Een kopie van deze mail heb ik aan de heer xxx (directeur) gestuurd.
    -------------------------

    Tot zover. Namen van betrokkenen weggehaald. Van het genoemde kenteken kloppen alleen de letters TJ.
     
  2. Is de luchtmassa-meter niet vervuild? Kan soms ook vreemd rijgedrag tot gevolg hebben doordat de motor dan een verkeerd signaal krijgt over de hoeveelheid lucht dat in de motor komt en dus geen optimaal brandstof-lucht mengsel kan samenstellen.
     
  3. Kan ik dat zelf checken, Ljibbe? En is dat niet iets wat de dealer in zijn standaard check-pakket heeft?
     
  4. Dan moet je de luchtmassameter even demonteren, die zit in de luchtbuis aan het luchtfilterhuis.
    Dan moet je even kijken of de draad die daar inzit ook zwartachtig van kleur is (die zie je via een opening in de luchtmassameter wel zitten maar kom er niet met je vingers of gereedschap aan!!!) als die draad donker van kleur is dan wijst dat dus op vervuiling, dit zou je met een spuitbus remreiniger schoon kunnen spuiten zodat de draad weer blank van kleur wordt daarna even drogen of voorzichtig met een blaaspistool lucht er langs blazen (heel voorzichtig en met heel weinig druk) tot dat ie mooi droog is.
    Dan weer monteren en proberen.

    Denk er wel om dat je de auto niet op kontackt zet of hebt terwijl je de stekker van de luchtmassameter los haalt of hebt liggen.

    Het lijkt ingewikkeld maar is wel heel goed te doen hoor.

    Succes !
     
  5. Thanks, Ljibbe. 'k Zal morgen eens kijken of dat voor mij te doen is... Voor de goede orde: ik heb een C-Max met 1.8 Duratec benzinemotor uit 2006... 58.000 km op de teller.
    Maar nogmaals: ligt het niet voor de hand dat de dealer dit al gechecked heeft nu de auto met deze klacht al twee keer bij ze geweest is.... ???
     
  6. Meestal wordt er niet gekeken of de draad van de luchtmassameter ook vervuilt is, klachten worden vaak voor een groot deel met de testkast behandeld dus als de waarde van de luchtmassameter via de testkast goed is wordt die niet gedemonteerd. vaak wordt er dan gezocht in de richting van kapotte of lekkende vacuumslangen waardoor je dan valse lucht kan krijgen en dus ook vreemde klachten.
    Een volgende stap kan dan bougiekabels , bougie's , bobine zijn maar dat is bij jou al een paar keer gecontroleerd.

    Dit klachten-patroon blijft zonder storingscode's altijd een zoekplaatje en soms is het heel moeilijk te vinden.

    Het zou zelfs nog een software-update kunnen zijn maar ik neem aan dat de dealer wel gecontroleerd heeft of er voor jou auto ook een software-update is.
     
  7. Grappig. Ik heb exact hetzelfde probleem. Bij mij zijn recentelijk de bougiekabels alle 4 vervangen (nadat bij cylinder 2 de bougiekabel kapot was en ik dus op 3 cylinders aan het rijden was) en nadat ik wederom hetzelfde probleem kreeg hebben ze ook alle 4 de bougies vervangen maar nu loop de auto eigenlijk continue te schokken (en vooral met koude motor). Ik heb alleen nog niet continue een langer stuk gereden, dus misschien dat het ook nog nieuwigheid is van de bougies+kabels ofzo. Wellicht dat ik ook even naar bovenstaand ding kan kijken, want echt fijn rijdt het niet nu..
     
  8. horten en stoten.

    Hallo.
    DIt euvel lijkt wel een beetje op het gene wat mijn ouders hebben gehad met hun focus mk2.
    Vele malen naar de garage toe geweest uitgelezen maar niets gevonden tot dat ze um naar een andere ford garage brachten deze nam er de tijd voor en constateerde dat de gaskleppositie sensor niet goed werkte hierdoor reageerde de auto niet goed hiel in kwa vermogen trekkracht sloeg af of starte gewoon niet.
    Nu dit is vervangen rijd de auto perfect en hebben ze nergen meer last van gehad.
    Gooi eens een balletje op zou ik zeggen wie weet.
    tegenwoordig al die electrische rotzooi onder de kap :( word je ervan.
    succes
     
  9. Dealer moet dit gewoon oplossen. En anders een klacht bij Ford Nederland indienen.
    Wat de dealer bijv. eens kan doen is data van het motormanagement rijdend uitlezen en kijken of daar vreemde waarden uitkomen. Vervelende is vaak dat garages puur afgaan op foutcodes. Maar veel problemen geven geen foutcodes dus dan moeten ze toch verder zoeken.
    @Ljibbe: bij Ford gaan nauwelijks LMM kapot en volgens mij vervuilen ze ook zelden of nooit.
     
  10. Vanochtend was het weer zover. Voor de 3e keer (in 2 weken tijd!) ging het motermanagement lampje weer branden (ditmaal de oprit naar de A59->A2). Ik rij al bijna een hele week rond met veel horten en stoten bij zowel een koude als warme moter (al is het bij warm wat minder) en ik gaf de schuld aan dat ik nog geen 1x een goede lange afstand heb kunnen rijden.

    Bougies zijn alle 4 vervangen en de bougiekabels ook. Garage gaat nu wederom kijken en ik heb geen flauw idee wat er nog mis kan zijn met mijn geliefde fordje :(

    Gaat trouwens om een FoFo Station 1.6 (benzine dus) uit 2004 (FoFo I phase 2) met 168500 op de teller.
    Overigens heb ik een tijd geleden wel gehad dat de auto afsloeg in filerijden (als in, stationair liep deze onder de 250 tpm). Dit maar 1x gehad. Misschien dat dit wel een indicatie is. Bij een warme moter loopt het stationair toerental gemiddeld tussen de 500 en 1000, met climate control aan overigens.

    Iemand al een idee wat het zou kunnen zijn? Bobine? LMM? Benzinepomp?
     
  11. Als het lampje is gaan branden dan zou dat volgens mij door een Forddealer bij het uitlezen te zien moeten zijn. Kan zijn dat er nog geen foutcode is maar al wel meldingen in het motormanagement.
    Omdat bobines vaak defect raken, zou ik deze preventief laten vervangen. Misschien dat het je probleem oplost.
     
  12. Zou heel goed je bobine kunnen zijn. Die worden als ze al slecht zijn nog minder als die warm is.(uur rijden) Het gekke is bij de 1 gaat die gewoon kapot, bij de ander wordt die minder.
     

Deel Deze Pagina