1.6 TDCI 115pk Hoog verbruik ?

Discussion in 'Performance' started by ArnoB, Nov 28, 2014.

  1. Ik rij met een :focus3: Fase 1 uit 2011, en vind toch dat deze veel verbruikt.
    Kan natuurlijk aan mij liggen. Ik zeg wel dat ik over het algemeen een rustige rijstijl hanteer en veel op Cruise Controle rijd.

    mijn verbruik is bijna altijd 5,8L/100km.
    IS dit veel of normaal naar normen.
     
  2. #2 focusgebruiker, Nov 28, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 28, 2014
    Dan moet je eens kijken wat ze zeggen over het verbruik bij autoweek specs. ofzo. Of via ovi. en dan moet je ongeveer 25 tot 30% afhalen van wat ze daar zeggen. Als dat dan overeen komt met je eigen verbruik zit je redelijk goed. ik vind 1:17,2 geheel niet onaardig anders :D

    Zoals ik 'm even snel zie op kenteken in autoweek vind ik een soortgelijke auto met een praktijkverbruik van 1:18,5 dus jou verbruik is geheel niet onaardig. Hangt van zo veel factoren af waarom als de een een liter meer of minder gebruikt, dat kun je onmogelijk vergelijken.
     
  3. hmm, eens even in verdiepen. vond het gewoon raar.
    Met mijn vorige Focus uit 2008 ook een 1.6 haalde ik makkelijk de 5,2/100Km.
     
  4. #4 kolere, Nov 28, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 28, 2014
    Ik zie dat je in België woont, maak je dus ook relatief korte afstanden voor een diesel (<20km)? De Focus III zou toch echt zuiniger moeten zijn dan de focus II.
     
  5. Bereken je het zelf of kijk je op de boordcomputer? Meestal heeft de boordcomputer een afwijking.
     
  6. @ Kolere : ik weet dat België een klein landje is, maar heus wel groter dan 20km :schater::mrgreen:

    Het valt idd wel eens voor dat ik een korte afstand rijd, maar voor elke korte rit doe ik er zeker 10 grote bij wijze van spreken..


    De boordcomputer geeft idd 5,8 aan. maar ik bereken het ook elke keer zelf en kom steeds hetzelfde verbruik uit.
     
  7. Zo bedoelde ik het niet, maar in Nederland is de wegenbelasting (vast bedrag per jaar) gigantisch hoog voor een diesel. Het loont in Nederland dus alleen om een diesel te rijden als je veel kilometers maakt (zuiniger en lagere literprijs), dit schijnt in België niet zo te zijn.

    Maar nogmaals je zou echt zuiniger moeten rijden dan in een focus II 1.6tdci.
     
  8. inderdaad is de wetgeving anders bij ons, ik betaal per jaar ( zo even uit het hoofd ) 245€ taks voor de Focus. ik had inderdaad ook verwacht minder of op zen minst evenveel te verbruiken als met de oude...
     
  9. Dat zou beter moeten kunnen. Dit verbruik haal ik (met wat moeite) ook met de 1.0 benzine.
    Boven de 100 neemt het verbruik snel toe, dus als je altijd rustig 130 op de CC rijdt gaat het verbruik toch wel tegenvallen.
     
  10. Hij zegt een rustige rijder te zijn en doorgaans langere ritten te maken. Dan zou je dus zuiniger dan het gemiddelde moeten rijden en niet minder zuinig. Daarnaast heeft hij de vorige 1.6tdci ook gehad en meldt met die auto zuiniger te rijden. Ik rijd in mijn focus rond de 5l/100km, als ik de nieuwe focus een dag mee heb, rijd ik 4,5l/100km. Bij 100km/h meldt de boordcomputer een verbruik van 3.8l/100km dan moet de afwijking wel heel ernstig zijn wil je boven de 5 uitkomen.
     
  11. idd, mijn rijstijl is onveranderd gebleven bij de overschakeling van Focussen. Vandaar dat ik het "grote" verschil niet begrijp. Ga deze avond eens 100km/h op CC rijden en eens kijken wat hij dan gemiddeld zegt( gewoon even ter vergelijking ).
     
  12. dat valt bij een diesel best wel mee hoor Paul.
    het verschil in verbruik tussen 100 en 130 is hooguit 1 ltr. bij mij.
     
  13. Als je van 3,8ltr/1op26 (100) naar 4,8ltr/1op21 (130) gaat is dat best een groot verschil (20%). De 3,8 haal ik uit het voorbeeld dat hierboven is genoemd.
     
  14. als je het zo bekijkt is het best wel veel :think:
    ik vind 1 op 20 bij 130 best wel mooi eigenlijk :D
     
  15. Heb deze avond eens over een afstand van 3 km 100 gereden op de cc, het verbruik schommelde tussen de 4,4 en 4,9l. Lager ging het niet..
     
  16. Zal je toch langer moeten bekijken, misschien is de auto wel net aan het regenereren.
     
  17. Je zal zeker wel 100 km moeten rijden om dit goed te beoordelen. Zo heb ik zelfs met een 1.6 benzine 1:21,4 gereden. Dat was een rit over 100 kilometer met de cc op 100.
     
  18. En eigenlijk hetzelfde stuk ook weer terug rijden. Misschien had je net wind tegen of liep de weg iets omhoog.
     
  19. Dat is mij nog nooit gelukt terwijl ik toch een rustige rijder ben. Ik haal met mijn 1,6 benzine onder de gunstigste omstandigheden 1:15 .Maar dit gaat over de diesel.
     

Share This Page