Ik heb sinds zo'n 2 jaar een Focus 1.8TD DI-Wagon en sinds ongeveer een maand een probleem bij accelereren. Bij het 'extra' gas geven (bijvoorbeeld bij inhalen op de snelweg of wegrijden bij verkeerslicht) krijg ik eerst voor enkele seconden een hoog toerental, gevolgd door terugval richting oude toerental. De snelheid veranderd nauwelijks en pas na terugval begint deze langzaam op te lopen. Om hoog toerental te vermijden ben ik eigenlijk meteen genoodzaak om gas terug te nemen en heel geleidelijk het pedaal in te drukken. Qua snelheid is er weinig mis mee, het duurt alleen vrij lang om die te bereiken. Iemand enig idee waar ik het (beste) moet zoeken ?
zoals de heren hierboven zeggen. Koppelingsplaat vervangen samen met de drukgroep. (dan heb je maar 1 keer montagekosten)
wellicht een hele domme vraag; maar de koppeling wordt niet (altijd) gebruikt bij acceleratie. Het is namelijk ook het geval als ik in de 5e versnelling 120 rij en het gaspedaal induw... of heeft dit dan weer te maken met de genoemde drukgroep ?
koppeling testen,motor starten ,versnelling in zijn 4 zetten en koppeling oplaten komen en gas geven,normaal dus,,slaat de motor niet af,dan slechte koppeling,
true... haal pedaal en koppeling in vlaag van verstandsverbijstering door elkaar bovenstaande test wel geprobeerd, en hij slaat maar net af ja... lijkt aardig in de richting te zitten. Is het overigens een gevaar om hier lang mee door te rijden; heb weinig zin om een keer langs de snelweg ermee te staan namelijk...
100 punten; het is inderdaad de koppeling. Kan er volgens de garage nog wel maanden mee rijden, maar hij wordt toch vervangen in Augustus. Tanx !