1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog stationair bij intrappen koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Donkeykong, 20 nov 2011.

  1. Hallo allemaal,

    Even voorstellen, Donkeykong, sinds 1 week eigenaar van een Focus wagon 1.8 16v Ghia uit '99.

    Heeft 224.000km op de teller en leek bij de aankoop helemaal in order.
    Reed lekker, heeft op de brug gestaan en zag er perfect uit.
    Het enige wat opviel was dat hij bij het overschakelen (intrappen koppeling) nog even 250 tot 500 toeren omhoog ging.
    'Niets bijzonders' dacht ik toen.

    De volgende dagen lekker gaan rijden en af en toe had ik het idee dat wanneer ik de koppeling intrapte en het gas los liet, hij nog gas bleef geven.
    Eerst denk je 'ik heb grote voeten en zal nog wel het gas aangeraakt hebben' maar later let je erop en zie je wat er gebeurd.

    Wanneer ik rijd en de koppeling intrap blijft het toerental op z'n 1200 a 1500 toeren staan. Soms gaat hij even naar 2000 andere keren zelfs naar 3000, dat is dan echt maar een seconde, om vervolgens naar 1200 te gaan en als je stil staat weer netjes naar zo'n 700 a 800 toeren.

    Het probleem doet zich nooit voor als je stil staat, altijd als je rijdt.

    Onderzoek bracht me bij deze (en andere postings)
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3567
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3572

    De eerste biedt meerdere suggesties, helaas ontbreekt een echte oplossing.

    De tweede beschrijft hoe het gasklephuis schoon gemaakt dient te worden.
    Erg nuttig uitleg die ik inmiddels uitgevoerd heb.

    Helaas, het probleem blijft bestaan en lijkt erger geworden.
    Voor het gemak, dit is wat ik inmiddels gedaan heb.

    - Gasklephuis schoon gemaakt (eraf gehaald volgens how-to)
    - Gasklep sensor (smoorklep) los gehaald (niets aan te zien en verder niets mee gedaan)
    - Luchtfilter gedemonteerd incl. slangen en Luchtmassa meter, alles schoon gemaakt en terug geplaatst.
    - Accu meerdere keren los gehaald voor tussen de 10 en 30 minuten.
    - Alle vacuüm slangen gecontroleerd (voor zover ik ze kon vinden) geen zichtbare schade of uitdroging.

    Wat wel opviel:
    Met gesloten gasklephuis was er een geen volledige afsluiting mogelijk, waarschijnlijk door slijtage en blijft een hele kleine rand over waardoor lucht zou kunnen komen.
    Ik zou hierdoor alleen constante klachten verwachten zoals; altijd hoog draaien, altijd langzaam in toeren terug zakken enz, maar er gebeurd niets van dit. Hierdoor lijkt mij dit niet erg.

    Van wat ik las komt de carterontluchting uit in het inlaat spruitstuk, deze slag zie ik lopen.
    Op de boden van het inlaatspruitstuk zie ik olie liggen, niet veel, maar wel meer dan een paar druppels (goed gesmeerd of???)

    Dit loste het probleem allemaal niet op, dus heb ik nog het volgende gedaan.

    - Gasklep sensor losgekoppeld en gaan rijden (weinig tot geen verschil)
    - Koppelingspendaal sensor los gehaald, niets aan te zien (geen verschil).

    Nu lees ik nog het volgende.
    - Schoonmaken nullastregelklep, deze zit alleen vervelend onder het inlaatspruitstuk achter het blok en kan ik volgend weekend pas goed bij op de brug.

    - Snelheids sensor (klachten gaan vaak samen met wegvallen snelheidsmeter, daar heb ik geen last van)

    - Blok sensor, deze weet ik niet te vinden, maar kan ook het beste van onder af gedaan worden (volgende week op de brug dus).

    - stuurbekrachtingspomp sensor schoonmaken/vervangen
    Deze weet ik ook niet te vinden


    - Computer uitlezen, wordt ook volgend weekend gedaan.
    Opnieuw inlezen moet ik echter voor naar de dealer die er €100 voor vraagt (lijkt me erg veel?)

    Ik heb geprobeerd het allemaal zo uitgebreid mogelijk weer te geven en ben al een paar dagen opzoek geweest (bij ford heet alles niet iets anders).

    Heeft iemand verder nog suggesties of een oplossing?

    Alvast bedankt
     
  2. Ik denk dat je je moet concentreren op de vacuumslangen en de stationair-regelklep (nullast-klep)

    Je zegt dat je alle vacuumslangen gecheckt hebt, er loopt een slang vanaf rechts van achter je uitlaatspruitstuk (PCV-klep) via de rechterkant van de kop naar het inlaat spruitstuk.
    Controleer deze zeer zorgvuldig op plekken waar hij helemaal zacht is geworden, of er toch niet een kleine scheur inzit.

    Mocht dit niet het geval zijn, zou ik de stationair regelklep vervangen, schoonmaken kan soms werken, maar klachten komen vaak weer terug, en gezien je er lastig bijkomt, zou ik hem zelf meteen vervangen.
     
  3. Bedankt antig01,
    Vanmiddag nog eens gekeken.

    Ik heb gezocht naar de slang die je beschreef, maar niet echt kunnen vinden denk ik.
    Helemaal onder aan het inlaatspruitstuk zich nog een slang, deze zit rechts, loopt omhoog en gaat ergens naar het schutbord.

    Dan zitten er nog wat slangetjes aan het inlaat spruitstuk onder het gasklephuis (3 uit me hoofd) 2 dunne en 1 dikke.
    Ook hier kan ik niets vinden.

    Verder heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de nullastmeter eraf gehaald.
    Het eraf halen was zo gedaan, ik was al helemaal blij dat het niet zo'n drama leek te zijn als eerder beschreven..... Tja, het er af halen is makkelijk (10 minuten pielen) het er terug op zetten was het drama (ruim 1 uur).
    Geen aanrader zonder brug dus.

    Foto's bijgevoegd, aan de achterkant zit iets wat het meeste weg heeft van witte silicone kit. Is dat normaal?

    http://img855.imageshack.us/img855/7527/img1493v.jpg
    http://img192.imageshack.us/img192/5272/img1492y.jpg

    Ik heb hem schoon gemaakt en teruggeplaatst, er zat overigens geen pakking? Probleem is niet weg, wel minder lijkt het. Bij een proefrit sloeg hij niet meer uit naar 3000 toeren.

    Iemand nog een idee?
     
  4. Gezien de foto was hij idd zwaar vervuild, hoe heb je deze gereinigd ??
    En als ik dit zo zie, zou het reinigen van je gasklephuis ook wel helpen,
    die zal ook baggervuil zijn, daarna is het raadzaam om 10 min. je minpool los
    te nemen om je ingeleerde software te resetten....heb je wel je radiocode
    nodig mits je een originele radio erin hebt zitten, heb je geen code bij de auto,
    dan is deze achteraf nog wel te herleiden...hebben we een mooie topic voor;)
     
  5. Beste DexterXL,

    Ik heb gereinigd met Carb cleaner en wattenstaafjes (zo goed en zo kwaad als dat ging.

    Gasklephuis had ik al schoon gemaakt, zonder resultaat.
    Accu polen hebben er inmiddels al 5 keer afgelegen tussen de 10 en 30 minuten. (code van de radio had ik).
    Ik had me van te voren al goed ingelezen hier ;)

    Na het 'schoonmaken' van de nullasregelkep werd het wel minder, maar het blijft.
    Hij trekt hem nu langzaam naar de 2100 toeren en zakt dan meteen af.
    Vreemde is, als hij dat doet met ingetrapte koppeling en je laat hem opkomen (geforceerd de toeren terug brengen dus) dan is hij het daar niet mee eens, hij wil die 'cyclus' afmaken en eerst de 2100 toeren aangetikt hebben voor hij terug gaat....

    Hoort er trouwens een pakking tussen de nullastregelklep en het inlaat spruitstuk (ik kon er geen vinden en als het een rubberen is heb ik die misschien gemist.

    Hoort de het interne van de klep te kunnen bewegen? er zat namelijk geen beweging in.

    Hoort die 'kit' aan de achterkant?

    And last but not least, hoeveel kost zo'n klep eigenlijk?
     
  6. Die kit weet ik niet, maar denk het wel, pakking is een rubber ring die in het inlaatspruitstuk zit, dat interne kun je niet bewegen, maar dat doet het wel.

    Klepje kost zo rond de 80,- (Correct me if i'm wrong)
     
  7. Inleren van je gaskleppositiesensor en nullastregelklep duurt even een tijdje,
    ik hoor vaak dat het rond de 1000 km zou duren???
    Dus ik zou zeggen, even geduld, en dan weer verder kijken of het er nog is;)

    Pakking.....tsjaa, ik weet het niet meer, is voor mij al even geleden dat ik hem
    in mijn handen had, maar ik maakte hem elke 10.000km even schoon, hij is er
    zo af.....uit mijn geheugen zou ik zeggen dat er op het spruitstuk een groen
    achtige pakking zou moeten zitten.
     
  8. Wederom bedankt voor de reactie.

    Zaterdag de computer uitlezen en kijken.

    Wat je overigens zegt over het "inleren' lijkt wel een beetje te kloppen.
    Nu 150km na de reset lijkt hij beter te reageren en minder snel omhoog te kruipen en soms zelfs niet eens omhoog gaat.

    Ik wil even afwachten wat er uit het uitlezen komt en dan eventueel de klep vervangen.

    Ik zal de uitkomsten nog wel plaatsen :-)
     
  9. Hey,

    ik had precies hetzelfde probleem met mijn 1.8 16v uit 1999. Gasklephuis idd ook schoongemaakt maar het probleem leek voort te duren.

    Vervolgens las ik hier idd ook dat het wel eens zou helpen om de accupolen er een poosje af te halen. Ik heb ze er twee uur af gehad en hierna was het probleem wel minder. Nu een 100 km verder is het probleem helemaal verholpen. Nullastregelklep zou mijn volgende stap zijn!

    Ben benieuwd naar je uitkomsten.

    Groetjes
     
  10. Btw,
    ik had ook nog als 'symptoon' dat als ik de auto uit liet rollen, in de vrij en ontkoppeld, dat de motor hoog in de toeren liep..
     
  11. Hier even een update, sorry dat ik dit niet eerder heb gedaan.

    Computer is uitgelezen, geen fouten.
    Systeem is nog eens door een monteur nagekeken, ook hier niets te vinden (zoals ik al verwacht).

    De monteur heeft contact opgenomen met de Ford dealer. Deze gaf aan dat een wagen met deze klachten, die iets minder worden als de gasklep schoongemaakt is en met 225k op de teller zeer waarschijnlijk een kapotte nullastregelklep heeft.

    Mijn monteur heeft deze nog eens schoon gemaakt, eerst leek het niets te helpen, nu na een paar honderd kilometer loopt hij alleen nog op als hij koud is.

    Hun advies was hem vervangen, heb er een besteld en wordt donderdag gemonteerd. Ben benieuwd. Hopelijk wordt hij ook iets zuiniger en rijdt hij nog lekkerder, hij reageert namelijk overdreven heftig als je gast geeft dit probleem heb ik met andere auto's ook gehad wanneer de stappenmotor ontregeld was, dus hopelijk wordt het beter.

    Ik zal jullie iets laten weten als het gedaan is.
     
  12. Goededag,

    Ben nieuw op dit forum dus zal mij even voorstellen. Ik ben Martin!
    Ik heb percies het zelfde probleem met mijn 2.0 ghia uit 1990 met 150 dkm op de teller.
    En inderdaar gasklephuis al schoongemaakt en accu polen los gehad. Volgende stap dus word dus nullast klep. Is hier nog een How-to van altijd handig om wat naslag werk te hebben.
     
  13. Correctie 1999 haha ;)
     
  14. Martin, kijk eens bij handleidingen > Focus I
    dan even zoeken, vind je volgens mij genoeg uitleg;)
     
  15. Nullastregelklep vervangen en wagen loopt als een zonnetje.

    Alleen als hij koud is loopt hij nog even hoog in toeren, mij is verteld dat dit de gewoon de choke is, is na een stukje rijden ook meteen weg.

    Auto pakt ook veel lekkerder over, ook bij gas los en weer gas geven gaat dit niet meer zo schokkerig en de auto is zuiniger geworden.

    Toch is er een maar....

    Gisteren zette ik de airco aan en ineens was het probleem er weer.
    Toerental loopt weer op en bij intrappen koppeling blijft hij op de 1500 toeren om bij 15km/h op te lopen naar 2500 a 3000.
    Airco uit, probleem weg.

    Ra Ra wat kan het zijn:nocheer:
     
  16. Nog inleren van de stappenmotor....??? is mogenlijk namelijk
     
  17. klinkt inderdaad nog wel als een optie.
    Zal de komende tijd de airco eens aan laten om te kijken of het minder wordt.

    Fijne Kerst!
     
  18. De computter duurt ongeveer bijna 1000km voor het helemaal bij te regelen.
    bij peugeot kan je met laptop ook direct goed inleren maar dan moet je de wagen 80minuten stationaair lopen met warme motor. computer leert dan slijtage gevoelige delen in dus dan is het sneller gebeirt..
    als je zelf iets doet aan de focus dan leert hij zijn eigen in, alleen kost dit ongeveer 1000km. rij je veel stadsverkeer dan is het snelst ingeleerd.
     
  19. Vanaf 200 km merk ik bij veranderingen het meest. Beste voorbeeld bij mij is de caravan erachter hebben. Na 200 km klinkt de motor rustiger en trekt hij makkelijker, dit gaat vrij plotseling. Als de caravan er achter weg is merk ik na 200 km weer een soortgelijk iets. Hij trekt dan vrij plotseling minder hard. Blijft altijd jammer:mrgreen:
     

Deel Deze Pagina