1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog olieverbruik; geen lekkages te zien...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jannibal, 22 jun 2015.

  1. hooi allemaal,

    Zoals de titel al aangeeft verbruikt mijn focus behoorlijk wat olie, namelijk een liter per 800 a 1000km, maar er is nergens een lekkage te vinden en er komen ook geen (blauwe) rookwalmen uit te uitlaat.

    Oliefilter is schoon, de carterplug ook, alleen rond de vuldop is t een beetje vettig, maar ik mors wel eens wat bij het vullen.
    Dus vraag ik me sterk af waar die olie in godsnaam naartoe verdwijnt... Iemand ideeën?

    1.6 Zetec motor
    Valvoline 5w30 Durablend olie
    km stand ±191.000km
     
  2. Dat kan aan je zuigerveren liggen.

    Probeer eens een goede flush van bijvoorbeeld Forte bij de oliewissel..
     
  3. #3 Don van der Deijl, 22 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2015
    Ik had een soortgelijk olieverbruik, bij flink planken nog wel meer. Na een flush met een product van 5 in 1 en wat ATF er bij verbruikte de auto nog een liter op de 2000 en reed vele malen beter.
    Geheel opgelost is het dus niet maar aanzienlijk minder en bij normaal rijden verbruik ik een liter op de 3 a 4000 km.
    Ik vind het niet de moeite om de schraapveren en de klephoedje,s te vervangen.
     
  4. De 1.6 benzine staat er toch wel om bekend dat hij olie gaat verbruiken.
     
  5. Volgens mij heeft het er ook wel mee te maken dat met name in een wagon de motor soms net iets te kort schiet en je hem flink op zijn donder moet geven.
    Ik vind het best, mijn focus heeft er bijna 3 ton opzitten en de motor draait als een naaimachine. Ik vervang de olie na 25 K en gebruik dan goede olie. Bijvullen doe ik gewoon met techno olie 5w40
     
  6. Ligt niet direct aan de zuigerveren zelf (anders zou je de olie wel verbranden en straat blauw zetten), maar aan de verkleving van de zuigerveren. Idd een goede flush beurt met bijv. Forte motorflush kan een boel verhelpen. Verder is het ook van belang dat de carterventilatie in orde is. Dit i.v.m. overdruk.

    Zou je zeggen, maar het olieverbruik is willekeur en niet eens standaard.
    Ja, mijn oude 1.6 verbruikte ook veel olie (schuld: km-stand, verrotte carterventilatie, rijstijl immers de donorauto stond al klaar etc.). Maar in de Fiesta van Lars zijn zusje zit een zelfde soort 1.6 16v en die verbruikte ook veel olie. Deze auto werd en wordt veelal op de kleine stukjes gebruikt. Met als gevolg versmering van de zuigerveren. Na een aantal flushbeurten is dit verbruik behoorlijk terug gedrongen. De Fusion van mijn broertje, met dezelfde motor, verbuikte wel iets, maar niet schrikbarend veel.

    Bottom fact: Flush de motor met een goeie Flush (Forte heb ik hele goeie ervaringen mee) en kijk dan nog eens aan of het olieverbruik terug loopt.
     
  7. Dat gaan we maar eens proberen! T kan geen kwaad de olie weer te wisselen, is nu een half jaar terug zo'n beetje. In duitsland een paar weken terug was het verbruik nog wel hoger, maar dat vond ik inderdaad niet gek. Grotendeels boven de 150km/u gereden en bij vlagen de teller tegen de 200 aangeduwd...
     
  8. Ik had dan wel geen FORTE (omdat ik echt niet weet waar ik dat kan krijgen) maar 5 in 1 en ja net als wat Marco zegt het zijn de schraapveren welke vastgebakken zitten , verkleefd , hoe je het ook wilt noemen.
    Bij mijn fiesta 1.4 zetec had ik het ook, daar heb ik de zuigerveren destijds vervangen maar het was duidelijk dat ze echt vast gebakken zaten.
     
  9. Heb dit een paar jaar geleden ook gehad met een 1.6-16V Zetec SE.

    Op het einde een liter op de 200km.
    En we wilde ermee naar FordFair, dus maar uit elkaar gehaald.
    Olieschraapveer zat van 1 helemaal vast en van de andere sterk vervuild.
    Alles schoongemaakt en vernieuwd, daarna lopen als een naaimachientje :dance::dance:
     
  10. Dank heren voor de Forte link, ga ik over 15 k doen.
    Waarom 2 flesje,s eigenlijk?
    Waar is dat andere goed voor? Is dat net zoiets als van 5in 1 wat olieverbruik tegen moet gaan, van die dikke stroop?
    Die helpt trouwens NIET! Dus bij deze voor andere , NIET doen ! Krijg toch ook wel weer zin om het blok open te maken en alles te reinigen .
     
  11. Forte schrijft 1 flesje per 2 liter olie voor.
    Die top end treatment doe je na de flush en bij de nwe olie in.
    Zoals ze zelf zeggen biedt het een conditionerende werking.
    Zelf denk ik dat er antidotes inzitten om de achtergebleven flush op te lossen.
     
  12. Mijn nieuwe Focus Futura Wagon 1,6i 16V heeft ca. 250.000 km gelopen en gebruikt nauwelijks olie, heb hem bijgevuld tot bijna maximum toen ik hem gekocht had en heb intussen bijna 3.000 km er mee gereden en is nog niet gedaald op de peilstok, dus ondanks de km-stand toch een goed motortje was er een beetje bang voor en rijd ook nog zuinig gemiddeld 6,5 liter/km (over 1000 km) vind ik niet slecht, auto heeft wel altijd netjes zijn beurtjes gehad en veel grote weg km gemaakt, vandaar de km-stand denk ik!

    Groetjes,
    Gerrit!
     
  13. Zelf vermoed ik dat het te maken heeft met het gebruik van verkeerde olie.
    Wat gooit bijvoorbeeld een quik fit er in?
    Is dat een olie die minder goed tegen hoge hitte kan?
    Verbrand die olie en gaan daardoor de schraapveren vast zitten?
    Veel verkochte 5W30 is ook geen vol synthetische olie.
    Ik vul bij met techno 5w40 en daar staat vol synthetisch op maar wie gelooft dat?
    Toch is het wel apart en even het vermelden waard . Ik gebruik heel dure long live olie welke ik krijg. Deze zou ik gezien de prijs zelf niet kopen. Wanneer ik deze er 100 % in heb zitten dan verbruikt de focus wat olie , niet echt veel maar toch echt wel een liter op de 2 a 3000 km beetje afhankelijk van de rijstijl. Aan het eind van de 25 K rit wanneer ik ga verversen verbruikt de focus bijna geen olie meer! Komt dit nu omdat de long live olie misschien iets teveel van het goed is of omdat de techno olie net iets dikker is? Na een tweede flush kwam er trouwens bijna geen vuil meer uit de motor. De te dure olie wordt alleen gebruikt bij vag motoren trouwens.
     
  14. Nou mijn vader heeft die 5in1 gebruikt bij zijn peugeot en er behoorlijk wat rotzooi mee uit zijn blok gekregen. Ik heb net de olie ververst en ook 5in1 gebruikt... Ben benieuwd of t geholpen heeft. Hij loopt nu lekker soepel in elk geval.

    Toen ik onder de autoag zag ik overigens wel dat mijn versnellingsbak erg smerig is van onderen. Dus ik hoop niet dat mijn krukaskering de boosdoener is...
     
  15. 5 in 1 flush werkte bij mij ook wel degelijk heel goed.
    Alleen het busje voor er na dat deed eigenlijk niets al leek de motor wat rustiger te lopen.
    Gezien de prijs kan je net zo goed forte nemen en dat zal ik dan ook zeker doen de volgende keer.
    TIP (voor velen vanzelfsprekend) dit weekend mijn bougies (van NGK) juist afgesteld , loopt beter minder geklapper in de uitlaat alsof niet alles verbrand.
     
  16. Oh ja? Ik zag Forté op internet voor rond de 23 euro per flesje voorbij komen, en dat 5 in 1 spul haal ik bij een lokale automaterialenwinkel voor 12 euro! ik vind dat best een significant verschil hoor...
     
  17. Dan ben ik besodemieterd bij Auto Comfort alwaar ik 27 euro moest betalen.
    Probleem is dat de RAM groep hier in de omstreken er niet meer is en is overgenomen door de Slager groep en die heeft allemaal andere merken en is ook een stuk duurder.
     
  18. Dijkgraaf automaterialen krimpen aan de ijssel, misschien doen ze ook wel opsturen!
     

Deel Deze Pagina