1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog olie verbruik, soms slecht starten

Discussie in 'Performance' gestart door Rowan662, 24 feb 2020.

  1. Ik heb een mk2 hatchback uit 2006 met Duratech HE 2.0 motor.

    Soms wil de auto slecht starten als hij koud is. Dan moet ik licht het gas indrukken en dan slaat hij meteen aan.

    Ook vind ik persoonlijk het olieverbuik aan de wat hoge kant. Ik heb nu 763km gereden en heb ongeveer 550ml olie verbuikt. Ook is de olie aan de pijlstok altijd pikzwart. Ik weet niet of dit zo hoort?

    Hieronder nog een foto van de uitlaat, die heb ik 3 weken geleden schoongemaakt, maar is nu weer pikzwart. [​IMG]https://www.dropbox.com/s/etp5yu3enp27bhi/IMG_20200223_201525.jpg?dl=0

    Zouden deze 2 "problemen" met elkaar te maken hebben? Misschien heeft iemand tips als hij/zij hetzfde heeft meegemaakt.
     
  2. Ik kan me zo voorstellen dat bij een dergelijk olieverbruik de verbrandingsruimte (incl bougies) nogal een vette bende is, net als je uitlaat dus. Dat dat invloed heeft op het aanslaan van je motor vind ik niet vreemd.
     
  3. De bougies slaan niet vet uit, die zijn droog om het zomaar te zeggen. Verder kan ik met een zaklamp zien dat de zuigerkoppen wel wat zwarte vlekken hebben, maar dat lijkt mij normaal bij elke motor?
     
  4. Compressie laten testen, wellicht dat dat verklaring uitkomt voor hoge olieverbruik. Mijn oude 1.6 benzine verbruikt 1l op 15.000km met 215k gelopen.
     
  5. Die van mij heeft 163k gelopen. Ik weet alleen de historie niet precies, dit is vanaf 80k niet meer in het boekje afgetekend.

    Ik heb zelf wel een compressie meter gelukkig. Zou ik de waardes in het boekje kunnen vinden?
     
  6. Gewoon op internet. Even googelen op merk, model en type motor en je vindt zo je compressieverhouding.
     
  7. Gevonden! 10.8 bar moet het zijn. Zal deze week even meten.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. Heeft even geduurt maar ik heb vandaag getest.

    Ik denk toch niet dat het 10.8 bar moet zijn.. Bij elke cilinder meet ik rond de 12,5 bar. Lijkt mij wel in orde?
     
  9. Meter wel ok? je meet in ieder geval gelijke waardes!
     
  10. Dit was ook mijn eerste gedachte!
    Als de zuigerveren versleten zijn, dan komt hij niet aan zijn compressie, gaat hij dus slechter starten, en ook het olieverbruik gaat aanzienlijk omhoog.
    Andere optie kan bijvoorbeeld een lekke / kapotte koppakking zijn. Ook dan kan de auto druk / compressie verliezen. Olie zou je dan bijvoorbeeld ook in het koelvloeistof circuit terug moeten kunnen vinden. Soms met "mayonnaise" onder de olievuldop
     
  11. Hier even 2 foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. Mmmm, niet helemaal schoon inderdaad! Zie ook redelijk wat aanslag bovenop.
    Hoe ziet je koelvloeistof reservoir eruit? En merk je ook dat de auto rookt (zwart of wit)?

    Voor het intern schoner maken van de motor, kan je bij je volgende beurt overwegen om er een Flush aan toe te voegen voordat de olie wordt ververst.

    https://www.deolieconcurrent.nl/products/Liqui-Moly-Motorclean-500ml.html

    Dit helpt om aanslag en sludge in de motor te verwijderen en zal je ook zien dat je olie aanmerkelijk langer schoon blijft.
    Ook heb je kans dat aangekoekte olie op de zuigerveren los komt zodat deze hun werk weer beter doen!

    Het is vanaf de zijlijn lastig aangeven, maar wellicht helpt bovengenoemde
     
  13. Ik heb trouwens dit weekend mijn olie bijgevuld: 1000km +-1100ml olie..

    Ik heb ook van Toralin, AntiCarbon geprobeerd. Misschien dat dat wat helpt. Kwam wel veel zwarte troep uit cilinder 1,2 en 4.

    Koelvloeistof is helder oranje, alleen bij een koude start is er rook (wit/grijs) als de motor warm is rookt hij ook niet meer.

    Misschien na 1000km maar zo'n flush proberen..
     
  14. 1100ml na 1000km is echt bovensporig veel!! Vaak zit er maar zo’n 700ml tussen het minimum en maximum niveau.

    Mocht je de flush toepassen dan moet je daarna wel al je olie vervangen / verversen!
     
  15. Het is inderdaad wel een flink verbruik ja.. Als het over 1000km niet minder is geworden zal ik wel een flush laten doen bij de garage, ik heb zelf niet zo'n vertrouwen erin dat ik dat zelf doe.
     
  16. Om de zuigerveren los te weken zou je een laagje diesel op iedere zuiger kunnen gieten en dit een nacht laten weken.
    Daarna een flush en dan binnen een paar 100km een olie + filter wissel.
     
    Rowan662 vindt dit leuk.
  17. 4x zelfde waarde is goed. 12.5bar lijkt me sterk. Verhouding is 10.8:1 dus 11bar zou nog net kunnen.
    Meestal zie je het rond de 8 a 9bar zitten.

    De fotos die je stuurt vertellen niet veel, sludge kan komen ivm veel korte ritten. Keer lange rit van goeie 100km is altijd beter dan 10ritten van 10km.
    De bruine aanslag kan komen door lang doorrijden met olie. Als de motor 150.000km heeft gelopen op zich niks mis mee. Geen echte rede om je daar druk over te maken.

    Motorflush kan je doen. Alleen heb daar nooit een olieverbruik mee opgelost. Ja even gaat het goed maar 500km later was het weer voorafaan toen bij die auto. 2.0 twinspark uit een alfa 147, had toen liter per 500km
    het kan zijn dat de klepseals niet meer super zijn, dat daar olie mee wordt aangezogen en mee verbrand. Want dan is je compressie ook gewoon goed maar toch intern olieverbruik.
     
    Rowan662 vindt dit leuk.
  18. De auto moet binnenkort ook voor een beurt, dus dan zal ik het olieprobleem ook even aangeven. Even kijken wat hun mij adviseren..
     
  19. Hoe werkt het reinigen exact? Reiniger erbij, motor even (10 minuten) laten lopen en daarna olievervangen?

    Alvast bedankt.
     

Deel Deze Pagina