1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog Brandstof verbruik 1.0 ecoboost 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 6 dec 2020.

  1. Hallo allemaal, zoals sommige inmiddels weten ik heb net een andere focus gekocht. Een mk3 wagon 125pk.

    Nu 2 weken erin rond gereden te hebben. Valt mij op dat de 1.0 enorm zuipt! Ik haal nog geen 500 kilometer een tank om precies te zijn 450. Nu ben ik geen racer! Dus ik heb geen zware voet ik. Ik rij praktische alleen snelweg en ik tank 98.

    Iemand ideeën of is dit normaal?

    Mijn vorige focus 1.6 16v wagon (100pk) was dan ook echt zuiniger

    De info van de boordcomputer klopt ook echt voor geen meter. Die geeft aan dat ik 811 kilometer op een tank zou kunnen rijden. Nu hoeft dat voor mij ook niet ( het zou wel leuk zijn) maar bijna zowat 1op10 is een beetje veel...

    Iemand ideeën welkom( behalve pak de fiets)
    Zijn er iets van software updates via de dealer ofzo? Hoe dan ook tips zijn altijd welkom.
     
  2. Een gat in de tank? Toch een zware rechter voet?
     
    SanderFoFo en RobertVlasblom vinden dit leuk.

  3. Nee, ik heb echt geen zware voet. Gat in de tank zou je haast denken.
     
  4. Zo'n hoog brandstofverbruik is echt niet normaal. De 1.0 ECOboost staat er juist om bekend behoorlijk zuinig te zijn.

    Ter referentie: Ik rij al ruim 6 Jaar met een 125 PK 1.0 ECOboost en over deze periode ligt mijn gemiddelde brandstofverbruik op 1:17. Ik rij circa 50% kortere stukjes en circa 50% snelwegkilometers. Gemiddeld genomen rij ik vlot door en heeft het niet mijn prioriteit (of interesse) om zo zuinig mogelijk te rijden.
     
  5. Daar lijkt iets mis te zijn. 1:10 is voor een 1. 0 Ecoboost echt veel te veel.
    Zelfs met onze 1.5 Ecoboost automaat moet ik behoorlijk m'n best doen om 1:10 te halen en die zuipt normaal al best veel 1:13 is vrij normaal.
     
  6. Ik haal 1:16 met de 1.0 125 pk en ik rij veel korte stukken. Laatst een keer 1 op 14 met ontzettend veel korte ritten. Moet wel zeggen met het koude weer lijkt hij meer te nemen boordcomputer geeft 6,4 aan
     
  7. Ik haal 1:15 a 1:16 en ben geen racer. Ik gebruik vaak de cruise control.
     
  8. Met getuned 1.0 met 145 pk 1:15
     
  9. Hoe kom je aan de 450 kilometer op een tank. Heb je de tank volledig leeggereden?
     
  10. vorige week 603 km gedaan met een tank, overal flink doorgetrokken , gechipt naar 150pk en die ook echt gebruikt de hele tank.
    450km is wel erg weinig.
     
  11. Daarom vraag ik me ook af hoe de TS aan die 450 kilometer komt. Zou zomaar kunnen dat de vlotter de oorzaak is.
     
  12. Ik neem aan 45 liter getankt bij een dagtellerstand van 450km. Ik heb pas een 1.0 125pk en ik ben echt verbaasd hoe zuinig hij is terwijl ik nu alleen korte ritjes rijd. Ik zit ondanks dat op 7.3 op 100km. Als er meer lange ritten bij zitten dan verwacht ik zeker nog 1.0 liter te zakken en ik rijd echt niet volgens de schakel indicator
     
  13. Zelfs ik rijd nog zuiniger met mijn stage 2 software van dreamscience met een 2.5 ltr turbo. Ik haal in de mix 1:11 nog wel. En dan houd ik er ook echt van om weleens flink door te trekken. ( Prachtig icm mijn elevate bpv valve, ding zorgt dat turbodruk ondersteuning optimaler blijft)

    Dus ik zou een test doen met een bepaalde hoeveelheid tanken, kijken wat je daar mee kunt rijden. Daaruit bepalen wat je eruit haalt! Maar 1:10 voor een 1.0 125pk is wel echt weinig.
     
  14. Ja hij is volledig afgetankt met 98
     
  15. Vlotter zal ik eens na kijken... Anders maar eens naar de dealer om aan de computer te hangen
     
  16. De vlotter is eenvoudig achter te komen. Als je volgens de BC nog maar bijv 80 km heb, dan vol tanken. Dan weet je precies hoeveel liter er op dat moment nog in zit.
     
  17. Enige juiste manier is tank vol doen, dagteller op nul. Daarna na tijdje weer tanken.
    Dan liters delen door vereden kms.

    Tankvlotter gaat in begin heel snel omlaag. Daarna pas rustiger.
    200km doe ik met halve tank maar met de andere helft kan ik weer 320km rijden.
     
  18. 7,3 liter op 100km vind ik niet echt zuinig.
    Ik zit meestal rond de 6 liter. Op dit moment staat ie op 5,6l.
     
  19. Komt de motor wel op temperatuur? Het zou zomaar kunnen dat de thermostaat stuk is en dicht blijft zitten waardoor de motor te koud blijft en je een hoog verbruikt krijgt.
     
  20. Ik ben in mijn familiekring al 2x een defecte thermostaat tegen gekomen bij een 1.0 ecoboost.
    Het was wel een fiesta, maar de onderdelen zijn hetzelfde.
    Dit was beide keren ruim onder de 100.000km

    Motor bleef in een soort warmloop-regeling draaien en brandstofverbruik was ook hoog te noemen.
     

Deel Deze Pagina