1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Honda CRX Del Soll 1.6 ESi

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Chris van S., 9 nov 2015.

  1. Afgelopen tijd waren mijn vriendin en ik al beetje aan het nadenken om een goedkoop roadstertje te kopen om korte en lange roadtrips mee te gaan maken. Low budget max fun zegmaar. Iets wat in 2016 wel plaats zou kunnen gaan vinden.... totdat....

    .... todat we in de zomervakantie bij mijn oom in Frankrijk op bezoek kwamen, in de veronderstelling dat we alleen zijn nieuwe Dacia zouden aantreffen. Maar toen ik door het hek liep stond daar nog steeds zijn Samba Green CRX Del Sol die ik al ken nog voordat ik mijn rijbewijs had...

    Om het verhaal verder zo kort mogelijk te houden; met het gevoel alsof we met een barnfind te maken hadden hebben we afgelopen dagen ons huiswerk gedaan en zijn we een auto rijker. Aangezien ik verwacht dat jullie van feiten houden zet ik ze maar op een rijtje over onze nieuwe aanwinst;

    Honda Civic CRX Del Sol ESI - 3-1996 - 133.000km - 2e eigenaar afgelopen 15 jaar - Samba Green
    Nederlandse auto geexporteerd naar Frankrijk - altijd een binnenslaper geweest en sluitende onderhoudshistorie.
    Afgelopen jaar heeft de auto alleen maar stilgestaan omdat de CRX was verkocht aan de franse buurjongen, echter hij kwam de auto niet halen omdat hij het geld nog niet had......

    Op een paar optische dingen na is de CRX echt nog super netjes voor een auto uit 1996, dus we konden de auto niet laten staan. Er zijn wel wat (ingelakte) beschadigde bumperhoekjes en plekken op de rechterdeur. Velgen zijn op 2 kleine hapjes na nog super netjes. Deze punten laat ik denk ik ook zitten puur omdat het bij de auto hoort. Maar naar wat ik begrijp zijn de achter spatbord randen een gevoelig roestpuntje? Ook deze CRX heeft 2 redelijk kleine en nog behandelbare plekken, deze laat ik uiteraard wel bewerken zodat we nog even kunnen genieten van deze CRX. Resterende aandachtpunten zijn roest- en vochtvrij!!! Verder rijd nog echt super goed, zeker op de franse weggetjes uiteraard ;) Al had ik het gevoel dat hij weer even los gereden moet worden na het stilstaan.

    Een week laten heb ik de CRX uit Frankrijk terug naar NL gereden en een week later ben ik naar het RDW geweest om zijn (origineel!) NL kenteken terug te krijgen. Daardoor hebben we afgelopen weken van de laatste zonnestralen van 2015 kunnen genieten.

    Hoe de CRX er afgelopen jaren bij heeft gestaan en hoe ik de auto dus vond;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens de proefrit
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eenmaal op Nederlands kenteken heb ik meeste van de dagen open kunnen rijden. Steeds meer begon ik te realiseren wat voor geweldige auto ik te pakken heb weten te krijgen. De kleur en het model is niet ieders smaak en zeker ook niet het mijne. Maar kwa staat, historie, dakconstructie, ruimte en rijeigenschappen ben ik echt happy met deze trots van Japan.
    Inmiddels heb ik aardig op een rijtje welke punten er aandacht nodig hebben en dat lijstje is me heel erg meegevallen.

    Voordat ik naar de RDW was gegaan kon ik het niet laten om de auto netjes te maken. Dus de auto gewassen, gekleid, lak gereinigd, lak gevoed en de lak in de Carpro Reload gezet. Voor nu even prima van de winter ga ik de auto uitgebreid prolijsten. Het interieur gestofzuigd en kunstof delen behandeld. Na het reinigen van de ramen heb ik de ramen van binnen behandelt tegen anti condens en buiten tegen regen water. Het stuurwiel gereinigd en het leer weer mat gemaakt.

    Na technische controle op mijn werk de volgende werkzaamheden in gang gezet die bijna allemaal zijn afgerond.
    - Nieuwe motorolie ververst van 5W30 naar 10W40
    - Luchtfilter
    - Versnellingsbak olie ververst naar MTF
    - Thermostaat vervangen
    - 4 nieuwe banden Dunlop Bluresponse Sport 195/50 15
    - APK
    - 4x gele H4 verlichting om de auto toch nog een Frans tintje te geven.

    Bij gelegenheid ga ik de roest op de achterschermen laten inlassen. Als dat gedaan is rest mij alleen de lak mooi te polijsten en is de CRX wat mij betreft klaar voor de fun kilometers. :)

    Hieronder foto op de nieuwe sloffen en nederlandse platen.

    [​IMG]
     
  2. Lekker opvallend kleurtje... En wat ik erg leuk vind is dat hij z'n originele kenteken terug heeft. Staat beter bij de auto dan met een nieuw kenteken.. :thumbs:
     
  3. Hee leuk ding, mooi werk! Het verhaal achter de auto maakt m alleen maar leuker! En over de kleur en het model, dit is veruit de leukste CRX die er is geweest. En daarvan zijn de meeste rood, een bosje zwart en maar weinig in een andere kleur. Deze groene, met onk is in mijn ogen dus erg leuk! Schitterende vonst, bij je oom!

    Veel plezier met het origineel en naar je zin maken. Mag ik 1 suggestie doen? zorg dat je die einddemper kwijt raakt ;)
     
  4. Leuk speelgoed! Veel plezier ermee...
     
  5. [MENTION=423]Dimelot[/MENTION] het terugkrijgen van het origineel kenteken maakt het verhaal extra leuk. Het staat inderdaad stukje minder sjonnie. En ja [MENTION=141]uwbuurman[/MENTION], die uitlaat kan niet. Wellicht ga ik er nog wel iets aan doen, maar ga eerst het plaatwerk aanpakken.
     
  6. Schitterde auto, alleen die kleur............oef.........maar de historie maakt veel goed zo als je zelf ook al aangaf.
    Veel plezier met deze hobby funcar :rock:
     
  7. Cool! leuke auto, met een mooie geschiedenis
    Welke motor zit erin ? D15?
     
  8. Leuk karretje! Met het electrische dak?? Zo'n gaaf lift systeem? Uit deze tijd kan hij dit kleurtje prima hebben! Ik heb ooit nog eens proef gereden in het voorgaande 1.6V-tec model. Dat reed al errg leuk maar ook wel eng qua vermogen-gewichtsverhouding.

    Veel plezier met deze!
     
  9. Persoonlijk vind ik de MKII met de B16A1 motor (150pk en V-tec) leuker en spannender dan de Del Sol. Die B16A1 is echt een geweldenaar, zeker op een auto van ongeveer 1000kg. Het janken en het geluid maar ook het gevoel op het moment dat de V-tec erin "komt".... Wat gaaf.

    Neemt niet weg dat dit een heel leuk exemplaar is en zeker wat anders dan de usual suspects (MX5, Escort, Golfje etc.).
     
  10. #10 Chris van S., 10 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2015
    [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION] we noemen hem ook Kermit.... :p
    [MENTION=2858]jul[/MENTION]: weet niet uit mijn hoofd welke type motor het is, ik heb het wel genoteerd. Het is in elk geval het eerste type 1.6 ESi blok met 125 pk. Auto is van maart 1996 en in april of mei kwam er een gewijzigde uitvoering van het blok...

    @vertegenwoordigerjohan Je had inderdaad electrische
    kap mechanisme bij deze CRX'en. Maar dat heeft deze gelukkig niet. Electrische kap bediening wil wel is defect gaan op de sensoren wat ik heb gelezen. Ondanks dat electrische bediening heel spectaculair is vind ik het prima om de kap handmatig in de kofferbak te leggen. Voor de rest is deze uitvoering ook zo kaal als het maar zijn kan. Prima, dan kan het ook niet stuk.
    Deze motor trek de straatstenen niet uit de straat. Maar hij is vlot genoeg als je open rijd, rijd schakellui en rijd 1:14. Prima...
    [MENTION=13177]Silver Baron aka marco[/MENTION]: haha jij snapt precies wat ik ook dacht. Ik wilde eerst gaan kijken voor een MX5 die je echt voor redelijk leuk geld kan kopen, eigenlijk net iets duurder dan deze CRX. En dan blijft de grote vraag; waar je dan een roadster kan vinden met deze historie. Dus als er dan een roadster met historie voor je neus staat voor een mooie prijs en model maakt je eigenlijk niet uit... tsja... f*ck it, dan is hij maar groen... Tevens is deze CRX een klap ruimer als een MX5....

    Overigens toch wel grappig dat er rondom mij heen, en ook hier op het forum, veel Honda adepten opstaan. :)
     
  11. grappig autootje Chris, veel fun :sturen: ermee :thumbs:
     
  12. Gaaf! Vind de kleur juist wel mooi, 's een keer wat anders!

    Goed ook dat je gelijk platen met chocoladeletters gemonteerd hebt, smoelt gelijk heel anders!:thumbup:
     
  13. Japanse BMW hè...:mrgreen:
     
  14. Hey Chris,:)
    Gefeliciteerd!! Leuke wagen :thumbs:
    Mijn zus heeft er ook eentje , een knalrode.
    Ik ga eens kijken of ik je kan spotten.
    Veel plezier ermee.
     
  15. Iedereen bedankt voor de enthousiaste reactie's... toch leuk ;)
    [MENTION=13501]Joost91[/MENTION] haha ik wil niet anders dan chocoletters op mijn auto. Staat inderdaad gewoon een stuk sjieker...
    [MENTION=153]STevie[/MENTION] Ow ja? Woont jouw zus ook in de HW? Want er rijd volgens mij een rode door de HW... Rijd uiteraard niet altijd met de Honda maar zal wel keertje door je straat heen rijden als ik in het dorp ben. Hoe bevalt de Nissan zonder dak? ;)
     
  16. Leuk, was jaren geleden ook op zoek naar een Del Sol... alleen moest het voor mij wel een Vti zijn (160pk meen ik) en met elektrisch dak. Ben er toen alleen één tegengekomen en tijdens de proefrit vond ik de wegligging zeer slecht. Een lange flauwe bocht op de snelweg was amper snel te nemen... Slecht exemplaar? Normaal voor een (slappere) targa-carrosserie? Ik weet het niet...

    Het is toen een Civic Ek Vti geworden. Leuke auto met waanzinnige Vtec motor welke wel op toeren gehouden moest worden (wat een groot verschil is met de ST die ik nu heb). Remmen mochten wat beter en verder inderdaad wat kaal, zoals de meeste auto's uit die tijd. Heb echt lang moeten zoeken voor een versie met airco...

    Veel plezier ermee, en inderdaad, die uitlaat is minder. Ikzelf zou er een dikke enkele Jap-style uitlaat ondergooien.
     
  17. [MENTION=26]Kludrex[/MENTION], er moet haast iets aan de hand zijn geweest met die Del Sol Vti waar je mee hebt gereden. Onderstelletje van deze ESi is gewoon vrij ok in alle soorten bochten. Hij mist dan de stabi's voor en achter t.o.v. de Vti. Kan je nagaan!

    Haha, ik moet er steeds om lachen als er opmerkingen worden gemaakt over de uitlaat. Misschien moet ik er wel wat aan doen. Want hij maakt ook eigenlijk iets te veel herrie met te weinig porrie... :p Misschien gooi ik er wel gewoon een OEM uitlaatje onder.
     
  18. Lekker OEM uitlaatje eronder. Dikke JAP style demper is nog sneuer dan deze dubbele sjaak...
     
  19. Ik denk zelf ook dat er iets aan de hand was met die Vti. Had nog nooit in een cabriolet gereden dus wist niet wat ik van de stijfheid kon verwachten :). En de Del Sol is nog eent targa ook...

    Je begon zelf over een OEM uitlaat, maar goddank dat stylist Leco Mike het heeft bevestigd. Waar zouden we toch zijn zonder zn subtiele input :mrgreen:
     
  20. Graag gedaan.
     

Deel Deze Pagina