1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoi ! ford focus wagon van

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door fofowava, 2 feb 2010.

  1. Hoi, hier een nieuwe :focus:rijder.

    M'n nickname is fofowava, afgeleid van de wagen waar het om gaat :mrgreen:
    Een :ford: :focus: Wagon Van 1.8 TDCI 2004 met net 200.000 km erop.
    De kleur is panther black, wat ik helemaal te gek vind.

    Even een korte historie:

    Ik ben sinds 2001 zelfstandig ondernemer en rij best veel km's (35.000 km per jaar gemiddeld).
    2002 kocht ik mijn eerste auto, een 1989 rode peugeot 309 1.4 (met talbot blok). De jaren daarna ben ik daar een beetje mee bezig geweest en heb 2 andere 1.4's gehad, een 1.3 (ook nog een oud talbot blok) en daarna een 309 GTI met een omgebouwd 1.9 16v motor erin (154 pk, 168 nm op de rollerbank, zeer snelle bak). Door die GTI ben ik zelf aan het sleutelen gegaan, ik wist op dat moment echt helemaal niks van motoren af. Als lid van de 205gti club wat mensen leren kennen die mij veel hebben geleerd en steeds meer ben ik zelf gaan doen. Zoals een Golf pl2 gasklep erop voor makkelijker lucht erin (nm's gingen idd omhoog).

    Rond die tijd kwam ik erachter dat diesel gaan rijden mij veel geld ging schelen dus heb ik een peugeot 309 1.9 diesel van de sloop gered en die samen met een ander 205gti clublid helemaal tot het metaal gestript, gelast, gedeeltelijk overgespoten en het blok half gereviseerd. Gti onderstel eronder, koni geel dempers, sportstoelen + rest interieur vloerkleed isolatie etc, sportstuurtje, GTI velgen met regenbanden etc. Om er ooit een turbodiesel blok in te bouwen. Maar zover kwam het niet :nocheer:
    Het sleutelen werd ik een beetje zat en ik wilde wat snellers rijden met meer comfort. Ik had al een tijdje rondgekeken, de :ford: :focus: type 1 vond ik er erg leuk uitzien, vooral de voorkant :rock: maar die diesels waren toen voor mij niet te betalen. Wat wel binnen het budget lag was een 1994 BMW 325 tds (6 cyl. td met int.)
    Daar heb ik bijna 3 jaar mee gereden en het nodig zelf aan vervangen. Bv afgelopen herfst op een regendag liggend in de blubber de waterpomp moeten vervangen, lekker spartaans de handen uit de mouwen.
    Gezien de wegenbelasting de laatste 3 jaar voor de beemer met 40 euro per kwartaal is gestegen en ik meestal max met z'n 2en rij en een eigen zaak heb ging ik zoeken naar auto's op grijs kenteken, de BMW is ook erg onhandig als je veel spullen mee moet nemen omdat de achterbank niet plat kan. Ondertussen worden die energielabels, uitstoothoeveelheden en brandstofprijzen (verbruik) ook belangrijker. De BMW blijkt energie label G te zijn, oeps .... Toch vind ik 1 op 14,5 gemiddeld wel netjes voor zo'n oude bak maar dat zegt niks over de uitstoot natuurlijk. Want stinken doet ie idd.

    :ontopic:
    Een zuinige dieselblok moest het dus worden, het liefste met energielabel C, wat het hoogsthaalbare leek binnen het budget. Dan bleef er niet veel over, een opel astra wagon met 1.7 blok? Nee danku. De zuinige ford tddi en tdci blokken had ik onthouden van lezen op internet over motortechniek en tuning. Tot mijn blije verbazing heeft ford ook focussen gemaakt met grijs kenteken, dus daar ben ik de afgelopen 2 maanden op gaan zoeken. Ze waren allemaal wit, met als uitzondering één lelijke roze versie. Bijna allemaal tddi blokken die minder zuiniger lijken te zijn dan de tdci blokken. Ook qua tuningsmogelijkheden kwamen tdci blokken beter uit de bus. Nah, dan wordt het maar een witte tddi, ik wil graag een focus en grijs kenteken dus ik heb niet veel extra's te willen.

    Een week geleden zat ik 's avonds achter de laptop en dacht ineens "goh, laat ik eens even kijken of er weer wat grijze kenteken focussen bij staan". En ineens:

    BAM !!!!!!!:wow:

    Staat er een zwarte 1.8 TDCI Wagon Van Cool edition uit 2004 mij aan te staren van achter de marktplaatsadvertentie. En dat voor een prijs die zelfs 20-25% lager was dan sommige witte tddi modellen uit 2001-2003 met meer km's !! Hij stond er net een paar uur op ! Gelijk gebeld, wel een stuk om erheen te rijden maar de volgende dag gaan kijken, dit koopje kon niet waar zijn, er moet iets mee mis zijn .....

    M'n vriendin ging mee, nieuwsgierig naar dit model en of het net zo lekker rijdt als de beemer ;) Testrit ging goed, trekkracht verbaasde mij ook positief en de gebruiksmeter maakte alle gelezen verhalen waar. De distributieriem was 30.000km geleden vervangen. Alle boekjes zaten erbij met dealer stempels. Ik kon er een nieuwe apk bij regelen, zonder bij te betalen. Direct :sold: en sinds afgelopen vrijdag staat ie voor de deur :kwijl:
    [​IMG]

    Als het mooi weer is schiet ik wat mooiere foto's.

    Paar dingen vielen mij wel op. Het motorblok (de kop) heeft wat roestplekken, vooral rond de injectoren/gloeiers ? Is dat normaal voor dit blok van net 6 jaar oud ? Daarnaast zit er roest op de 2 metalen hoofdsteunpijlers van de bijrdijdersstoel (huh?). Ook op het onderstel van de bestuurderstoel zittten hier en daar piepkleine roestvlekjes.
    Voor de rest is de auto roestvrij en is het geen schadeauto geweest voor zover ik alles goed heb gechecked.

    Wat ik nog wil en moet doen zijn wat fatsoenlijke banden eronder gooien. Nu zitten er 185-65-14's michelins onder, waarvan er één nog maar 3mm heeft (aantekenpunt apk). Ik zit te kijken naar veelspaaks 16" of 17" ers met banden. Cruisecontrol was ik ook wel fan van op de bmw en verlichting in de voorbumper lijkt mij ook wel wat. Grotere speakers in de achterbak heb ik ruimte zat voor ;) (incl. agregaat ?) Maar dat soort dingen zie ik later allemaal wel. Eerst even wat leuke velgen en goeie banden eronder voor de veiligheid:thumbs:
     
  2. Fofowava, welkom op het :ford::focus:-forum.
    Lekker uitgebreid verhaal :thumbs: en leuke plannen voor de toekomst :P
     
  3. Welkom op het forum!
     
  4. Gloeibougies hebben wel last van vliegroest. Injectoren mogen volgens mij niet roesten.
     
  5. Fofowava :welkom:

    :thumbs:
     
  6. Welkom! Leuke intro zo! Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
     
  7. Fofowava, mooie intro.
    Welkom hier.
     
  8. Hoi fofowava, ik zou zeggen welkom, ware het ik hier ook net nieuw ben.

    Over een paar weken wil ik mn 16" meerspaaks velgen wegdoen. Origineel ford. Misschien dat we iets kunnen regelen ter zijner tijd... ;)
     
  9. Welkom hier.
    Wat betreft velgen zou je eens moeten kijken naar de 17" Duval/MP3 velgen die je als optie op de Focus kon krijgen.
     
  10. welkom op het forum fofowava!
     
  11. Dank voor het welkom :thumbs: !

    Hier nog een foto van het bolle dakje

    [​IMG]

    Zijn er toevallig meer grijze kenteken focussen hier op het forum ?
     
  12. Die duval velgen heb ik even bekeken, die zijn mij iets te groot qua spaak.

    Ik zoek liever iets wat lijkt op:

    [​IMG]

    Of liefste nog iets wat lijkt op de eerste type meerspaaks Alpina velgen

    http://img266.imageshack.us/img266/9063/cimg0046hw3.jpg

    16" vind ik groot genoeg.
    Nog een idee is om gewoon met 16 inch staal te gaan rijden, mooi opgepoetst/gespoten.
    Doen ze in australië vaak, heb ik van horen zeggen :D

    volgens mij zijn dit ook alpina's aan het logo te zien, maar denk dat die minstens 17" zijn : http://www.ibherdesign.com/eb/ford/ford-focus-rear-bumper.jpg
     
  13. Welkom op het forum
     
  14. #18 fofowava, 4 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2010
    :worthless:

    Even een snelle fotoshop ertussen, met de alpina velgen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kwam er net achter dat de zo goed als nieuwe reserveband een stukje groter is, 195-60-15 ..... even omwisselen is er dus niet bij, naast de huidige 14" ers scheelt het een cm of 1,5 in hoogte .....

    Als ik nu in andere topics lees over geblindeerde ramen denk ik van, dit zijn pas geblindeerde ramen, platen kunstof met bekleding aan de binnenkant. Niet zo'n zonnebril vliesje erop. Maar er doorheen kunnen kijken zou ik wel liever hebben dan dit, vooral de dooie hoek over mijn linkerschouder. Spiegel altijd heel precies afstellen dus.
     
  15. He mooie wagon van hoor, ik heb bijna de zelfde. Alleen dan met de (bewust gekozen voor) TDDI motor.

    Ga jij hem ook nog verlagen? Want ze staan volgens mij een mooi stuk hoger dan een standaart Focus Wagon...
     


  16. Zekers... was alleen een tijdje niet meer op het forum geweest. Mooi om te zien dat er nog meer wagon bezitters aanwezig zijn!

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina