1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoeveel toeren bij koude motor?

Discussie in 'Performance' gestart door Radje, 22 jul 2008.

  1. Een vraag voor kenners: Hoeveel rpm mag een koude diesel eigenlijk gelijk hebben?

    Ik woon vlak bij de snelweg, al na 3 minuten kan het gas erop. Maar ik rijd nooit boven de 1800rpm, totdat de temperatuurmeter zo'n 80graden aanwijst. Dan door naar 120km/u c.q. 2400 rpm.

    Allemaal grootlichtgeknipper van mensen die vinden dat je een oud wijf bent als je eerst met 90km over de snelweg rijdt. Maar ik wil mijn mooie focus niet mollen.
    Ik heb altijd het idee dat het blok ieder moment doormidden kan scheuren als je gelijk 2500 tot 3000 toeren gaat draaien. Het kan volgens mij nooit goed zijn. Sowieso een slijtageslag voor je blok.
     
  2. Ik ben geen kenner. Maar volgens mij is het veel belangrijker dat je rustig op trekt, zodat niet de turbo als een dolle komt inzetten. Eenmaal op snelheid mag de motor koud volgens mij best wel 2200 toeren draaien zodat je 100 kan rijden.
     
  3. Je kan echt wel gewoon gas geven als je motor koud is, geen overtoeren maar gewoon wat sneler opschakelen en naar de 120, 130, harder mag je toch niet.
     
  4. 1800 toeren max. is aan de lage kant. Als je dan overschakelt valt ie terug tot in het turbogat. Het is ook niet goed om met te laag toerental te rijden. Je kunt met koude motor ook gerust tot 2500 toeren gaan.
     
  5. ik ga mee met wat de meeste hier zeggen.
    gewoon rustig optrekken, wat sneller opschakelen en daarbij niet boven de 2500rpm uit komen.

    en wat betreft 80graden, dat is volgens mij het koelwatertemperatuur wat aangegeven wordt, dat zegt eigenlijk nog niets van de motor en de olie. het water wordt sneller warm dat het metaal en de olie.

    ik houdt zowel in de auto als op de motor 20km op redelijke snelheid aan, daarna gaat het gas verder open
     
  6. Volgensmij is het belangrijkste bij een koude motor om rustig en soepeltjes gas te geven en niet meteen planken en lomp op/neer schakelen.
    Als je dicht bij een snelweg woont kan je prima 120 gaan rijden, zolang je dit maar beheerst doet en het pedaal niet vloert.
    Voordeel is wel dat motor ook in de winter snel op temperatuur is.
    Ik rijdt voornamelijk 80km wegen naar mijn werk en dan ben ik al halverwege is de motor pas warm.
     
  7. Als je met koude motor gaat planken, dan slijten de afdichtingen in je
    blok (zoals keerringen, pakkingbussen en zuigerveren) veel sneller,
    dit word veroorzaakt omdat de olie nog niet op temp. is en nog niet goed
    smeerdt.
    Gevolg is dat hij met meer spelling meer olie gaat verbruiken en gaat
    roken, dus zoals al eerder vermeld werd, gewoon rustig naar de 120km/h
    toe, dan zal het allemaal best goed gaan.
     
  8. Niet te benauwd zijn, er rijden miljoenen auto`s rond... Van een beetje normaal rijden is nog nooit een gezond blok van naar de bliksem gegaan. :wink: Waarom die van jou wel? Idd roppen en heisteren met een koude motor is niet echt aan te raden, maar het is echt niet zo dat je blok direct kapot gaat. :roll: . Wat denk je dat er gebeurt wanneer de auto`s op en van de boot worden gehaald? Dat gaat echt niet altijd met zijde handschoentjes. :wink:

    Kortom met een koude motor gewoon normaal 120km/h rijden kan echt geen kwaad, mits je niet 120 gaat rijden in de 2e versnelling. Dat is wat minder handig. :twisted: :wink:
     
  9. Ik heb ooit in de opelfabriek gezien (daar maakten ze de blokken voor de speedster) hoe ze de blokken testen als ze net in elkaar zijn gezet... Daar wordt je bang van :? zo lomp worden die getest!

    Dus een beetje normaal doorrijden moet dan zeker ook wel kunnen :D
     

Deel Deze Pagina