Hoe werkt de Cruise Control precies?

Discussie in 'Electronica' gestart door Lukeli, 8 jan 2013.

  1. Hallo heren en dames,

    Misschien een hele stomme vraag hoor.
    Als ik mijn cruise control aan wil zetten, doet hij via de ON knop niks. Hij reageert alleen als ik op SET+ druk, maar dan moet ik die wel op diezelfde snelheid starten als waar ik hem het laatst heb opgezet. Ook als ik hem reset kan hij er pas weer op als ik via SET+ op wederom dezelfde snelheid zet.

    Het irritante er van is, is dat als ik snelweg rijd hem op 120 heb staan, vervolgens op een 80 weg en ik hem er dus niet op krijg, tenzij ik eerst 120 ga rijden, hem aan zet via de SET+ en dan via de - naar de 80 ga. Lijkt me toch niet de bedoeling.

    Wie kan mij helpen?

    Alvast bedankt!
     
  2. De ON en OFF knoppen zijn ervoor om de cc op standby te zetten.
    Daarna kun je met de +/SET knop de cc activeren. Met de reset knop zet je hem tijdelijk uit en onthoudt hij de snelheid.
    Als je een andere snelheid wil zul je de +/SET moeten indrukken op het moment dat je de gewenste snelheid rijdt.
    Met de reset knop gaat de auto weer op de opgeslagen snelheid rijden.
     
  3. Maar met de ON knop doet hij niks. Hij schakelt hem niet in.
     
  4. De ON knop is alleen om het systeem aan te zetten. Er gaat hierbij geen lampje branden. Het lampje gaat pas branden wanneer je op de SET knop drukt en zodoende de gewenste snelheid instelt.

    Met de SET knop kan je iedere gewenste snelheid instellen vanaf zo'n 40 KM/H. Je hoeft niet eerst de vorige ingestelde snelheid te rijden om het systeem te activeren. Het is zelfs zo dat wanneer het contact wordt uigezet de cruise control reset en de gewenste snelheid weer opnieuw ingesteld moet worden.
     
  5. dan heb ik ook een vraagje?
    als ik een holletje naar beneden rijdt gaat ie bokken is dat om de snelheid te regulieren?
     
  6. Wanneer je een helling naar beneden rijdt zorgt de cruise control ervoor dat de auto de ingeslelde snelheid vast houdt. Dit wordt gedaan door de gasklep te sluiten (dit is eigenlijk precies hetzelfde als dat je zelf het gaspedaal loslaat).

    Mijn auto gaat trouwens niet bokken als dit gebeurt. Je merkt wel even dat het gasklep wordt gesloten om de ingestelde snelheid te blijven rijden maar dit gaat heel soepel.
     
  7. de mijne hapert echt maar ook niet een keer maar het lijkt of hij zijn eigen constant wil herstellen.
    bij de mondeo had ik het niet zo erg!
     
  8. Vandaag mijn zusje naar huis gebracht (50km heen en 50km terug) en meteen uitgeprobeert. Joe hoe het werkt! Bedankt! Gaan we veel plezier van hebben!
     
  9. @gabi Heb je dan niet motorisch een klein probleem (gasklep die niet helemaal sluit of zo?). Als je je gas gewoon los laat zonder cc doet hij het dan ook?

    @Luuk Mooi dat het toch werkt zoals het zou moeten werken. De cc van Ford is niet voor iedereen even logisch (vind ik zelf ook niet helemaal, maar als je m begrijpt wil je niet meer zonder:mrgreen:)
     
  10. euhm.. als ik zo de beschrijving van de werking lees heb ik nog niet anders meegemaakt.... van VW transporter en skoda Fabia tot BMW E39 en Opel vivaro.....

    alleen de cruise controll uitschakel en inschakel hoofdknop hebben ze niet allemaal.
     
  11. Ik heb echter nooit eerder auto's gehad die deze functie hadden. Heb wel taxi gereden als bijbaan toen ik op school zat, en daar zaten in sommige auto's wel CC, maar die gebruikte ik nooit.

    Nogmaals bedankt! Superfijne functie :D
     
  12. @rfknol nee dan heb ik het niet ga het dadelijk naar mijn werk nog ff uitproberen.
     
  13. De aan en uitknop zijn juist de 2 knoppen die nog wel eens voor verwarring zorgen. Het activeren, resetten en snelheid wijzigen verschilt bij de verschillende merken idd weinig.
     
  14. En bij mijn Mondeo zit de knop om de cc te onderbreken ook nog aan de linkerkant op het stuur. Bij de Focus alles recht m.u.v. het op standby zetten van het systeem.
     
  15. Bedoel je met "bokken" dat hij regelmatig heel even een toefje gas geeft? Dan zit je rond de grens tussen rollen in de versnelling en heel iets gas moeten geven, en dat voel je inderdaad. Blijkbaar is dan de minimum stand voor de gasklep nog net te veel en gas dicht net te weinig, en uiteraard wil-ie wel de ingestelde snelheid aanhouden.
     
  16. Dat kan ook nog wel eens en oorzaak zijn ja. Bij een hele lichte helling wil die van mij dat ook nog wel eens doen. Effe beetje gas erbij en dan doettie het niet meer omdat hij dan te hard rijd:mrgreen:
     
  17. #17 dwayneNMGN, 10 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2013
    Heeft mijn ST CC? :P Ik dacht te lezen dat een ST geen CC had. Hoe herken je dit?
     
  18. #18 McGyver, 10 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2013
    Een ST heeft een stuur met 3 spaken.
    [​IMG]

    Als er cc in zit zijn het 4 spaken.
    [​IMG]
     
  19. Thanks. Geen CC dus ;).
     
  20. #20 McGyver, 10 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2013
    Kan wel, hier op het forum heeft heeft iemand een John Gold set in zijn ST.
    EDIT: Peter heeft het in zijn ST zitten.
     

Deel Deze Pagina