1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe lang doen jullie met banden??

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Adkart, 24 nov 2023.

  1. Vraagje... Ik rij zelf een 1.6 ecoboost maar wel getuned naar 194 pk en 320 Nm. Hoe lang doen jullie met je banden?
    Mijn Focus is verlaagd en na 14000 km zijn de binnenste blokjes van de achterbanden weg vanwege het camber. Voren slijten ze ook aardig. Daar nog 3.5 mm over na 14000 km. Het gaat over Pirelli P Zero bandjes in de maat 235-18-40. Wel met originele Ford velgen, ik dacht 8 J maar voor de volledigheid, er zitten ook nog spacers tussen van 10 mm. Het wordt een beetje een dure hobby zo...
     
  2. 235-18-40? Passen er 40 inch velgen onder een focus? Kan je een foto posten? Wil dat wel eens zien :P

    Je zal 235-40-18 bedoelen neem ik aan :)

    Kan je het camber niet oplossen? Neem aan dat je niet een sprintje doet bij elk stoplicht en elke bocht op z’n kant neemt?

    Zelf heb ik geen ervaring met de P zero banden, maar denk dat 14K in z’n algemeenheid wel weinig is.
     
  3. P zero , die gaan hard ja . Kijk eens bij good year f1 of Michelin ps4/5
     
  4. Weet niet of de PK’s en het aantal Nm’s er echt toe doen. Merk banden maar vooral je rijstijl spelen zeer zeker een rol.

    De RS is voorzien van Michelin Pilot sport 4S banden en die gaan gemakkelijk 30 tot 35K mee en dat met 380 paarden die garant staan voor 530Nm aan trekkracht. Ik ben echter een rustige rijder, is de leeftijd denk ik :schater: (kan ook het werk zijn, moet genoeg spoedritten rijden)
     
  5. Hier een vergelijkbare rijstijl als Iodokus gok ik. Ik rijd relatief veel op de snelweg. De Vredestein Ultrac Satin zitten er bijna 2 jaar en ruim 30k onder en zijn nog lang niet versleten. Maar het zijn geen UHP banden zoals die bovengenoemde banden. Als ze eindelijk op zijn wil ik overstappen naar Michelin Pilot sport 5
     
  6. Misschien eerst de moeite nemen en de auto een keer laten uitlijnen, dan weet je de getallen. En valt er meer te pinpointen waar het probleem vandaan kan komen. Verlagen geeft een verandering van wielstanden maar of je die ook kan verstellen, verwacht ik niet bij de standaard focus
     
  7. met mijn ongeblazen 1.6je met gebruikt aparte set winter wielen +/- 50.000 km toen vond ik het brommen van de gecupte achter banden te erg worden.. michelin primacy 4
     
  8. Voor slijt alles gelijkmatig hoor dus de uitlijning is goed. Camber achter is volgens mij niet af te stellen bij de standaard focus.
    Ik moet wel toegeven dat ik een vrij stevige rijstijl heb. Ik heb er sinds deze week Bridgestone winterbandjes onder zitten, kijken hoe dat gaat... Misschien als de P zero's echt op zijn maar eens shoppen bij Michelin voor de Pilot Sports.
     
  9. Uitlijnen is niet alleen de voorkant daar hoort de achteras ook bij en ook die kan afwijken. Maar als je een stevige rijstijl hebt, tja dan zal er weinig aan te doen zijn dan regelmatig nieuwe banden leggen
     
  10. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden en wie snel wil zijn ook.......
     
  11. Camber is idd niet af te stellen. Alleen sporing is voor en achter afstelbaar bij de mk3 en lager. Mk4 met starre as niet. Daar is niks afatelbaar.

    Keer de wagen uitlijnen dan weet je of achter goed staat of niet.
    Aftermarket zijn er wel dingen te koop. Monteer je en dan kan je camber wel afstellen.
     
  12. Bij de laatste onderhoudsbeurt zijn de originele Conti's vervangen toen ze rond de 88k erop hadden zitten. Bandjes waren toen ongeveer 4,5 jaar oud. Profiel was nog best ok, maar op de wang zag ik steeds meer droogtescheurtjes.
    De meeste van die kilometers zijn wel gemaakt op de snelweg en sinds de 100km/uur limiet ook in opa-tempo en bijbehorende rustige rijstijl.
    Met mijn 1.5 diesel ben ik ook niet als eerste weg bij het stoplicht.
     
  13. Tsja misschien toch je rijstijl iets aanpassen. Bochtjes hoe verleidelijk ook niet altijd tegen de limiet rijden, niet altijd als eerste weg willen zijn en dat soort dingen. Maakt rijden niet minder leuk en de keren dat je het wel doet weer extra leuk. Kan al een hoop schelen
     
  14. Michelin 4s pilot sport voor de zomer en Vredestein Wintrac Pro voor de winter. Ik jakker de focus niet continu door de bochten, dus overall een redelijk rustige rijder. Beide banden hebben nog zat profiel. Het probleem bij de Michelins is eerder de opkomende droogtescheurtjes. Daar schijnt deze band wel vaker last van te hebben. Reden te meer om ze komend jaar goed op te rijden :cool:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. In de tijd dat ik met ongeveer evenveel koppel en vermogen reed als jij, in een auto met sportonderstel die erom vroeg om af en toe uitgedaagd te worden (Seat Leon FR 2.0 TDI 184pk 380Nm) ongeveer 30.000 km voor de zomerbanden en 20.000 km voor de winterbanden. ‘Zomers stond ‘ie op Continental Premium Conract en ‘s winters op Vredestein Wintrac Pro. Ik reed echter veel snelweg kilometers. De echte slijtage komt bij mij altijd van het bochtenwerk en stoplicht sprintjes. Daar konden die Vredesteins niet zo om lachen. Tenminste, wel veel grip, maar de zachte rubber compound resulteerde in wat forsere slijtage.

    380Nm op de voorbanden zorgde er altijd wel voor dat die sneller op waren dan achter. Mijn Leon had achter onafhankelijke ophanging dus geen torsie as. Nooit problemen met oneven afgesleten banden.

    Inmiddels heeft de Leon afgelopen zomer plaatsgemaakt voor een Kuga PHEV ST Line. Deze auto daagt véél minder uit tot fratsen, merk dat ik rustiger rijd. Ach, past ook beter bij m’n leeftijd ;-) donderdag gaan de winterbandjes eronder. Zal ff checken met de garage wat de slijtage is van de huidige zomerbanden (toevallig af fabriek werd deze ook geleverd met Conti Premium Contact). Er staat nu praktisch 20.000 km op. Ik verwacht eerlijk gezegd geen overmatige slijtage omdat er domweg rustiger mee wordt gereden dan met de Leon. Zo wel, dan rapporteer ik dat nog wel in dit draadje.

    Groet,
    Chris
     
    Adkart en Edgar Focus vinden dit leuk.

  16. Update: de Kuga heeft er 19580 km op zitten. Voor zat er nog 3.9mm profiel op, achter 5.0mm. Die kunnen prima nog een keer 20.000 km mee. Zal de winterband slijtage ook bijhouden komend voorjaar.
     
    Adkart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina