1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe is ie nou echt die TDCi (keuze andere auto)

Discussie in 'Performance' gestart door difrosti, 16 nov 2008.

  1. Op dit moment heb ik twee auto's: een '02 focus wagon 1.6 en een '99 BMW 320d. Door veranderend werk kan er een auto uit. De BMW zal worden verkocht en de focus ingeruild op 'iets' anders. Een frisse Focus II tdci Wagon is een hele grote kanshebber.

    Maar hoe doen de TDCi's het in de praktijk? Mijn voorkeur gaat (natuurlijk ;-)) naar een 2.0, maar qua aanschafkosten en aanbod is een 1.8 of 1.6 109pk meer in beeld. Kun je met deze motoren echt lekker uit de voeten? Als in: kun je met volle vakantiebepakking een bergpas rijden zonder je te hoeven schamen? (mijn BMW (166pk/340Nm) is echt super in de Alpen en op de Autobahn)

    Graag jullie bevindingen!

    Grtz,
    Roelof
     
  2. De 1.6 is een prima motor die redelijk krachtig is, nadeel is het turbo gat maar daar merk je niks van als je op de snelweg rijdt. Wat jij onder zware belading verstaat weet ik niet maar als dat betekent 4 volwassenen plus bagage en een aanhanger. Dan is denk ik de 1.6 niet afdoende. De 1.8 kan daar beter mee omgaan, de motor is ook beter icm een caravan ook al heeft die niet veel meer pk's.
     
  3. Oplossing wordt dan chiptuning als je een 1.6 neemt
     
  4. Ik heb een 109 PK wagon, ben er me naar italie en slovenie geweest via zwitserland heen en oostenrijk terug. 4 personen volgeladen met koffer op het dak. Is dat wat je bedoeld met volgepakt? Nou geloof me je hoeft je nergens voor te schamen hoor , hij komt echt wel goed omhoog, gewoon snel inhalen geen probleem. Ik ben een sportieve rijder en gooi het gas vaak open kom ook regelmatig tegen 5000 toeren. Hij rijdt gewoon heerlijk. Het enige dat ik kan verzinnen is bij het weg rijden, dat heb ik slecht onder de knie slaat nog steeds regelmatig af......je moet best wat toeren maken en dan pas je kopeling laten op komen, dan heb je ook minder last vast het turbo gat. (ook al merk je daar sowieso weinig van).
     
  5. Met volgepakt bedoel ik inderdaad zoiets met meerdere personen, skikoffer op het dak, volledige kampeeruitrusting, etc. De huidige focus wordt ingezet voor woon-werk van mijn vrouw en de zomervakanties (ruimte in de wagon :-)), alleen in de bergen rijden (klimmen) is een klein drama, ook de franse snelwegen zijn gewoon niet leuk. Dat wil ik dus nooit weer!

    Ik moet gewoon es met een paar verschillende uitvoering rijden. Een vriend van me is met een Peugeot 407 1.6 hdi met caravan naar St-Tropez gereden en was onder de indruk van die motor. Dat is toch dezelfde als die in de Focus zit?

    Grtz,
    Roelof
     
  6. Volgens mij is dat dezelfde motor, ik rij ook wel eens met aanhanger (zware compressor) daar heeft ie totaal geen moeite mee. Heb in de vakantie zelfs "offroad" gereden ( zand,kiezel en modder) op een berg pas omhoog (ja ik ben gek met een nieuwe auto). En ook daar ging ie als een raket....
     
  7. Is inderdaad dezelfde motor maar de versnellingsbak en koppeling is anders dus de overbrenging kan een beetje anders zijn. De focus is een stuk lichter dus als je de 407 genoeg vond zal de focus zeker aan je eisen voldoen.

    link om verschil te zien

    Op de site moet je naar beneden scrollen hij opent altijd een beetje stom.
     
  8. Vandaag heb ik proefgereden met een 1.6TDCI. Ik moet zeggen: best nette prestaties! Het viel mij dusdanig mee dat ik (na enig wikken en wegen) mijn handtekening onder een koopcontract heb gezet!

    8)
     
  9. van harte met je nieuwe aanwinst
     
  10. Gefeliciteerd en alvast veel veilige kilometers !
    Even een tip i.v.m. turbo : eerst goed warmrijden en voor het uitzetten even laten nalopen (vooral na stevige ritten en ook als je gaat tanken langs de snelweg).
     

Deel Deze Pagina