Gisteren olie gepijld bij mijn Focus 1.6 Zetec bj2004 MKI (was het een beetje vergeten), schrok me rot, een droge pijlstok. Normaal gebruikt ie 1 liter olie op de 20.000 Km. Nu heb ik 15.000 km gereden met deze olie en er kon zomaar 2 liter bij. Nu is 2 liter op de 15.000 niet zorgelijk toch? Maar ik heb nu een tijdje gereden met een ietwat laag olie pijl (zonder dat het oliedruk lampje is gaan branden). Moet ik nu als een speer mijn olie verversen.... of heb ik toch al "schade"gereden?????
Heb je direct na het rijden gepeild? Dan zit de olie namelijk door het blok heen en staat de stok ook droog.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken, ook met 2 of 3 liter olie wordt er nog wel gesmeerd. gewoon even 5000 doorrijden, en regelmatig pijlen.
2liter op 15000km is 0.13l per 1000km is ver onder het maximale peugeot weet ik 0.5l per 1000km en vroeger werd algemeen gezegd 1liter op 1000km zolang de oliedruklampje niet brand is er niks verkeerd gegaan (tenzij het lampje kapot is, maar dan brandt hij ook niet op contact) vroeger werd gezegd elke tankbeurt dit controleren maar in jouw geval zal ik om de 10.000km peilen dan ben je nog op tijd iets eerder mag beste is dat je van max naar min gaat en dan weer vult peugeot heeft gelukkig meter op dashboard die bij het starten de hoeveelheid olie aangeeft (daarna niet meer) dit is dus voor klant makkelijker tegenwoordig is het ook oliepeil ok of hij knipper olie andere manier, weergavesysteem zegt laag olieniveau maar olielampje heeft dan niet gebrand
Bedankt voor de info, 2 liter op 15000 is niet veel, dat weet ik, maar als er zeg 2,3 ltr olie in het blok zit, dan wordt de olie denk ik veel warmer en smeert niet meer goed (of ben ik nu te theoretisch)?
Er gaat toch zo'n 4 liter in een moterblok van. Ik heb een focus 1.6-16v en daar daat zeker 4 liter in en ik denk wel meer.
ik dacht dat er iets van 4.25 ltr in gaat. Nu is het vrij simpel, je wet dat hij iets olie verbruikt, dus nu gewoon standaard elke maand even peilen, beter te vaak als te weinig, wat je ook zou kunnen doen is bijvullen met 5W40, is bij het starten net zo dun als origineel, maar op bedrijfstemp. iets dikker waardoor je kans hebt dat er minder verdwijnt