1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Help, topsnelheid wel ok, maar koppel niet!!!

Discussie in 'Performance' gestart door ogricpatrik, 29 apr 2010.

  1. #1 ogricpatrik, 29 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2010
    Hoi Lezers,

    Mijn naam is Patrik en heb een fofo tddi 90 pk uit 1999 met 245.000 op de teller.

    Heb mijn fofo vorig jaar februari gekocht met 213.00 nap op de teller en heb hem laten chippen bij fasttech chiptuning. Daar koste dat grapje 350 euro en zou er 25 pk en 45/50 nm aan koppel bij krijgen. Om eerlijk te zijn verwachte ik een prestatieverbetering van hier tot Tokyo als ik sommige verhalen hier op dit forum lees. Ik had 5 jaar geleden een golf 4 tdi met 110 pk en dik 300000 km op de teller. Die reedt op top 195/200 en had 235 nm of 230nm niet meer zeker.was in ieder geval een direct injectie model dus niet de nog snellere pompverstuiver model.

    Als je de specs van mijn golf destijds en de specs die door fasttech worden beloofd naast elkaar legt dan zou je denken dat de fofo niets heel laat van de golf, maar niets is minder waar. De top is weliswaar van 180 km/h naar 200km/h gestegen na het tunen maar ik ben totaal niet te spreken over het optrekken of het optrekken boven de 100 km/h. Daarnaast is mijn fofo enorm gaan roken/pluimen bij het optrekken.

    In de golf werd ik in mijn rugleuning geduwd bij het optrekken boven de 120 en bij de fofo alleen in de eerste 3 versnellingen. Aangezien de topsnelheid wel verbeterd is kan ik concluderen dat er met de compressie van mijn blok niets aan de hand is. Waarom is mijn koppel niet mee gegroeid, hij zou 250 nm moeten hebben heeft nu naar mijn veel minder als die golf.Ik ben er sterker nog eergister dik uitgereden door een zelfde golf als ik had en die was niet getuned.

    Ik heb vanavond mijn egr klep dichtgemaakt en hoop morgen verbetering te zien betreft het roken en pluimen.

    Wat kan mijn probleem nou veroorzaken? is het een luchtmassameter die half kapot is ofzoiets, of vervuild? maar dan zou hij niet harder als 140 ofzo rijden, toch? of licht het aan mij dat ik eigenlijk te veel heb verwacht van een fofo tddi blok in vergelijking met een volkswagen tdi?

    Ik weet het niet meer kan iemand mij meer vertellen over waar het aan kan liggen of een soortgelijk probleemervaring delen?


    alvast bedankt,

    Patrik
     
  2. Mijn eerste gedacht is de leeftijd van je blok, ten tweede heeft de 90pk TDDI zowieso wat meer rook na een tuning.
     
  3. Dan heb ik nieuws voor je.

    De tuning bij Fasttech is niets mis mee. Echter.... 25pk erbij haal je never nooit.
    Op hun website geven ze aan dat je maar 15pk en 40nm winst hebt.
    De software, die ze erin stampen heeft wel als filename '115pk'.
    Maar ze geven zelf ook al aan, dat dat nooit gehaald wordt met deze tuningfile.

    Ik weet niet hoe ze jouw auto precies getuned hebben, maar als ze jouw originele flash-file aangepast hebben met de tuningwaarden uit de getunede file,
    dan zou hij zeker niet slechter/minder op moeten trekken dan voorheen.
    En dat hij gaat roeten bij het schakelen is heel gebruikelijk. Bij een tddi kan je namelijk niet dmv software tuning de turbodruk aanpassen. Samen met een rotte egr klep krijg je dan roet :lol:
    Dichtmaken van de egr helpt enorm ;)

    Ik heb zelf ook deze tuning van Fasttech; Ben er best tevreden mee.
    Maar wil je een betere tuning; neem dan een Bluefin tuning. Deze gaat net iets verder en komt zeer dicht in de buurt van de 115pk.

    Luchtmassa-meter heeft de tddi focus niet. Hij maakt gebruik van een voorgedefinieerde tabel. Dit is mede een oorzaak voor roet. Tevens is de buitentemperatuur sterk van invloed, dit is medebepalend voor de hoeveelheid brandstof.
    Controleer je turboslangen goed op lekkage en hang er eventueel een turbodrukmeter aan. Je kan overwegen om een externe turbodruk regelaar aan de wastegate te koppelen. Hierdoor kan je de druk net wat opschroeven voor wat minder roet en extra power.

    Als je het echt zeker wilt weten: zet hem dan eens op de rollenbank bij fasttech.
     
  4. Bedankt voor de reacties.

    Wat ze op de site hebben staan op dit moment stond er een jaar geleden nog niet op. toen gaven ze 100 procent zeker aan 30 pk erbij en 50nm erbij. tegen mij zeiden ze zal wel 22 pk ongeveer zijn wat erbij komt toen ik er kwam en aan koppel gewoon 50. Ze zeiden ook maar het voelt niet zoals bij een tdi. Naar mijn mening blijft koppel is gewoon koppel en als ik standaard 200nm in mijn fofo en nu 250 zou moeten hebben of 240 dan zou ik minimaal die 230nm aan tdi koppel moeten evenaren.Die had over de 3 ton aan kilometers dus dan zou je ergens wel gewoon het blok qua ouderdom kunnen vergelijken neem ik aan. qua pk's heb ik wel het idee dat ik op de 110 ongeveer zit of bijna op de 115 ik rijd gewoon 200 net als die tdi, het is ALLEEN de koppel die mij zwaar tegenvalt.

    Ik merkte toen al amper verschil tijdens het optrekken na een testrondje, hij bood mij gewoon ook aan om de originele software terug te zetten alleen omdat ik toen zo tunings-geil was gaf ik hem de voordeel van de twijfel.Achteraf heb ik wel spijt.

    Kan iemand mijn uitleggen of iets anders in mijn auto ervoor kan zorgen dat mijn koppel niet tot zijn recht komt maar mijn pk's op dat zelfde moment wel.Het is toch gewoon zo dat je met 240 nm wat ze dan minimaal beloven je gewoon zwaar in je stoelen gedrukt moet worden?

    Dutchguy, jij misschien enig idee?
     
  5. ow en weet iemand waarom er iets onder mijn motorkap fluit nadat ik mijn egr klep heb dichtgemaakt gister wanneer ik volkracht optrek.heb een alu plaatje van 2mm dik gebruikt, moet toch voldoende zijn?
     
  6. #6 dutchguy, 29 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2010
    Dat is niet waar: ik ben namelijk 3 jaar geleden al geweest, toen stond er ook al 15pk extra.
    Jij hebt het over de "tuning-kit" Die heeft wel 22pk extra. Maar dit is een powerbox. Dit was er toen ook al (want daar had ik nog naar gevraagd namelijk).

    Het koppelopbouw bij een Ford diesel is zeer geleidelijk. Dat is bijvoorbeeld bij volkswagen heel anders. Ook kan je een volkswagen heel eenvoudig de koppelkromme wijzigen/aanpassen zodat je die extra duw in je rug voelt.
    Ford software is meer behoudend en komt heel soepel in, daardoor lijkt het alsof er niet zoveel is. ;)

    Bekende truc bij diverse VW tuners is, gewoon het koppel lekker snoeihard in laten komen, dan merkt de klant goed dat hij getuned is. Maar in werkelijkheid sloop je je koppeling en overige aandrijfdelen.

    Wat betreft het fluiten: Check je turboslangen eens op lekkage ;)
     
  7. Trekt hij nu wel beter op en beter door?
    fluiten zou idd iets met de turboslangen kunnen zijn;)
     
  8. Zoals Lars (Dutchguy) aangeeft; hebben de oudere VW TDI een heel kort en heftig bereik waarin het koppel vrijkomt. Daardoor lijkt de perceptie van snelheid vele malen hoger dan in werkelijkheid is, terwijl juist in de praktijk je met een auto waarop het koppel wat vloeiender is verdeeld, sneller en beter te rijden is.

    @Danny; in dit topic kansloze opmerking. Niet iedereen kan en wil in een veredelde Volvo rijden. We hebben het notabene over diesels.
     
  9. #9 ogricpatrik, 30 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2010
    Hij trekt wel inderdaad wel lekkerder door en rijdt lekkerder. TDI blijft toch veel sneller kunnen ze bij fasttech ook vertellen(heeft helaas niets met perceptie te maken na mijn mening), ik kwam met de TDI 110 pk veel sneller op de 200 dan met de fofo voordat en nadat ik de egr dicht hadgemaakt. Ik had daar eerst twijfels over totdat ik er paar dagen geleden dik uitgereden ben door een kennis in een ongetunede golf4 tdi 110 pk. TDI is eigenlijk niet voor niets de beste diesel motor ooit gebouwd.

    En Dutchguy, zou kunnen dat er op de site hetzelfde staat als drie jaar geleden, maar dat neemt niet weg dat de langste fasttech broer mij duidelijk maakte dat er software van een tdci 115pk in komt en dat ik dus 25 pk winst zou maken en 50 nm erbij zou krijgen. Dus mocht wel degelijk iets verwachten, alleen werd er naar mijn mening niet goed geleverd.
    Voor dat geld mogen ze dat ding wel even op de rollenbank gooien als een klant twijfels heeft.

    Betreft de egr klep die ik heb afgesloten. Hij rookt minder maar alsnog in mijn ogen teveel, waarschijnlijk zit het uitlaatsysteem en katalysator vol met troep en aanslag. Daarom ga ik mijn klep weer opengooien om hem schoon te maken met een busje wynss egr cleaner en daarna weer dichtgooien. Zie volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=1DhYk3Mm8HQ

    is gewoon niet normaal hoe een auto van stoomboot naar "roetloos" rijden veranderd na een schoonmaakbeurtje op deze wijze. Ik zal daarna de klep weer dichtgooien zodat ik het meest ideale effect heb.
     
  10. Software van een tdci 115pk zal never nooit in jouw focus zijn gezet;
    Dat is simpelweg onmogelijk. Er zijn slechts een paar kenvelden aangepast in je huidige software. Ik ga niet eens beginnen met uitleggen waarom dat technisch niet mogelijk is.

    Aangezien er maar 15pk bij is gekomen, heb je dus nu grofweg 105pk.
    Door ouderdom, slijtage en vervuiling van diverse motoronderdelen en aanbouwdelen kan je daar zeker wel 5pk van af halen.

    Dus niet zo gek dat een ongetunede afgetrapte golf 110pk jou voorbij stuitert.
    Een tuning voor 350 euro is geen geld. Als je een rollenbank meting wilt, zal je daarvoor bij moeten betalen. Pas bij de duurdere tuners is zoiets standaard.

    Maar als VW dan allemaal zo walhalla is, waarom verkoop je je Focus dan niet gewoon weer en neem je zo'n fijne golf?
     
  11. Ik vertel alleen wat mij verteld is door die kerel bij fasttech, heb er geen verstand van etc, is ook niet van belang.Maar als pk's en koppel beloofd worden en vervolgens niet geleverd worden als ik het zo uit jou verhaal haal(105 pk) dan vindt ik 350 euro een dure grap, ik zal je eerlijk zeggen dat als hij mij 105 pk had verteld dat ik het niet zou hebben gedaan, en aan mijn oren of geheugen mankeert echter niets.

    De focus is vanwege het lage budget aangeschaft en geloof me als ik het geld destijds of nu ervoor had dat ik hoogstwaarschijnlijk wel een tdi'tje zou hebben gehaald. Er is qua auto niets mis met de focus, rijdt comfortabel en staat als een blok, alleen motorisch is mijn ervaring niet zo denderend, dat kan overigens aan mijn auto liggen of aan het type. Maar hoor vaak automonteurs niet lovend spreken over ford tddi'tjes.Kwam ik na koop pas achter.

    Maar wat wil je voor 1600 euro en 213000 nap
     
  12. Kijk hier maar eens: http://www.bullpower.nl/home.html
    doen netjes eerst een vermogenstest, chippen hem dan, en doen dan weer
    een meting, is het hele probleem tussen beloven en krijgen opgelost;)
    Ook hier geven ze voor een 90pk TDDi een winst op naar 112pk en van 200Nm
    naar 245Nm....en dat zou echt merkbaar moeten zijn, niet de pk's maar het
    koppel is bepalend voor het gevoel.
    Overigens heeft de standaard Golf4 1.9 TDI 101 pk en 240Nm en weegt iets
    lichter als een Focus....dus een beetje appels met peren vergelijken;)
     
  13. Hahaha de de Ford Tddi`tjes zullen niet goed zijn... Wat een kolder.
    Kijk eens naar het topic: Hoogste Kmstand. staan er een paar bij met behoorlijke km`s. 400.000km en meer.

    De TDI van VW is net zoals de TDDI van Ford ouderwetse techniek. Helemaal de pompverstuiver techniek. Bak met knikkers als zo`n ding wordt gestart niet normaal. En zo betrouwbaar zijn die VW dingen ook niet. Turbo`s die een eigen leven gaan leiden, keerringen die spontaan verdwijnen met als gevolg vuistgrote gaten in de blokken.

    Maar ja ieder zijn meug. Het is op zich niet handig dat je gaat lopen oreren over VW op een ford forum...;)

    Als je het vermogen echt wil weten; dan meten is weten. Het vermogen wat wordt gehaald is van zoveel factoren afhankelijk. Staat van onderhoud, staat van de onderdelen (slijtage), staat van de uitlaat, staat van luchtfilter etc.
    Daarom is het ook zo moeilijk om een vooraf bepaald vermogen af te geven; omdat geen enkele motor hetzelfde is.
     
  14. Wat betreft het fluiten: dat probleem heb ik ook gehad, bij mij was er een pakking bij / van de EGR kapot. Bij mij gebeurde dit nadat het hele inlaattraject schoongemaakt was.
     
  15. #15 ogricpatrik, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Een vraagje, mijn dubbelmassavliegwiel die is sinds aankoop vorig jaar te horen bij het langzaam wegrijden in zijn twee, soort van geratel dat goed te horen is van onder de auto vandaan. Heb het op vakantie laten nachecken door een monteur en die vertelde mij je hoeft er nu nog niets in te investeren kun je prima nog mee doorrijden. Is sinds vorig jaar zomer niet bepaald erger geworden maar ik vraag me af of een klapperende dubbelmassavliegwiel veel de prestaties van van je auto kan beinvloeden, en met namen dan bij snelheden in de 4de of vijfde versnelling(wanneer je iemand probeert in te halen)? of is dat dan eerder de koppelingsplaat die dat doet?

    gr
     
  16. #16 ogricpatrik, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Je hebt je huiswerk niet goed gedaan( http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no );). jij hebt het pompverstuiver model genoemd met 101 pk. Standaard 1,9 tdi direct injectie heeft 90 pk, rode i heeft 110 pk 235 nm etc, deze laatste had ik.En dat het koppel bepalend is voor het gevoel weet ik ook. Maar de golf was maar 20 kg lichter dan mijn focus, dus dat mag niet uitmaken. Dus gewoon appels met appels of peren met peren vergeleken:D
     
  17. #17 Iodokus, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Zo eerst even de schoenen met stalenneus aangedaan en de knuppel gepakt zodat ik nu het hoenderhok in kan gaan :mrgreen:

    Ten eerste: een TDDI tunen staat synoniem voor roken, weet ik alles van.

    Ten tweede: 20 kg gewicht verschil maakt zeker veel uit, waarom zouden ze in de racerij zich anders zo druk maken om de kilo's ;) Ja ik weet het de betreffende FoFo en VW zijn in deze geen race auto's maar als de verschillen in vermogen niet echt groot zijn gaat het gewicht zeer zeker een rol spelen.

    Ten derde: de overbrenging van een Golf en een FoFo zijn echt anders de meeste FoFo's beginnen pas in de 3e versnelling rond de 2500 toeren te trekken maar houden dit lang vol, een mooie vlakke koppelkromme dus. De Golf heeft het max. koppel ook ergens in dat toeren gebied maar heeft een koppelkromme welke steiler is dan die van de FoFo wat een goede verklaring is voor het duwtje in de rug. Omdat deze kromme ook eerder weer afvlakt zal een Golf sneller pieken maar minder lang in één en dezelfde versnelling. Kortom als je de FoFo goed onder controle hebt ben je uiteindelijk sneller dan de Golf rijder die veel eerder moet schakelen en dus tijd verliest. Onzin info dat weet ik maar ik heb het gevoel dat je een sprintje trekken bij het stoplicht wel leuk vindt dus.... :cool:

    Ten vierde: waar staan hier op het forum verhalen van TDDI eigenaren die spectaculaire verbeteringen beschrijven van een gedane tuning? Er zijn verbeteringen maar spectaculair is ook weer een groot woord. Als je alles eruit wilt halen wat er in zit moet je datgene doen wat DexterXL al aangeeft. Ga naar een tuner en laat de zaak goed uitzoeken en een tuning maken voor jouw FoFo, geloof me dat werkt heb ik ook laten doen met mijn toenmalige TDDI (90 PK), eindresultaat 115 PK en ruim 260 Nm maar wel roken :mrgreen:

    Ten vijfde: 350 euro duur ????????????????? hoe kom je daar nou bij. Je wilt meer uit je auto halen maar dat mag niets kosten? Even onaardig gezegd droom lekker verder, met de tuning beginnen de kosten pas. Tuning wordt over het algemeen maar om één ding gedaan, harder rijden (lees stoplicht sprintjes maken). Ja ik ken alle ander excuses ook maar weet uit eigen ervaring hoe dat gaat. Nee ik heb daar geen moeite mee het enige wat ik wil zeggen is dat er rekening gehouden mag worden met meer slijtage en dus het vervangen van allerlei onderdelen en dan begint de kassa pas echt te rinkelen, o ja en vergeet het CJIB niet :schater:
    Een vergelijk: 350 eurie voor 15 PK = ongeveer 23 eurie per PK. Een :st: opvoeren tot het vermogen van een :rs: is ruim twee maal zo duur ongeveer 48 eurie per PK (225 - 305) ;)

    Persoonlijk denk ik dat het vergelijk met ander auto's niet opgaat een FoFo en een Golf zijn nou eenmaal anders. De Golf zal bij het stoplicht altijd sneller weg zijn maar de FoFo is een duurauto en houdt het langer vol in een versnelling dus minder schakelen, voor elk wat wils maar bedenk goed dat dit een :focus: forum is.

    Zo nu laat ik de hoenders weer met rust, schoenen uit en de knuppel in de schuur :rofl:
     
  18. @ Joost: Duidelijke taal, fully agree.
    Ik heb een vraag over je opmerking over kosten die komen na Tuning. Heb een 1.6 TDCI 109pk. Stel dat ik die laat chippen tot 135PK. Moet ik dan nog rekening houden met andere aanpassingen zoals remmen, onderstel, nokkenas, aandrijfas,.... Intentie is enkel voor het vermogen boven de 100km. Onder de 100 is de fofo snel genoeg naar mijn mening ;) .
    Had een Seat Cordoba met 130pk, 310Nm dus mis het vermogen een beetje bij hogere snelheden en de 6de versnelling.

    In het algemeen: Verschillende merken met elkaar vergelijken mag altijd, maar heb dan niet dezelfde verwachtingen.

    Heb nu een fofo. Geweldige wegligging:rock:, echt super en zit lekker. Mijn cordoba wilde eigenlijk alleen maar rechtdoor, dus bij bochten verloor ik het van bijna iedereen.
    Kwa geluid, tja, diesel, klinkt eigenlijk nooit. Cordoba nagelt er op los, vooral bij koud weer, Fofo klinkt werkelijk als een koffiemolen, maar eenmaal op temperatuur is hij redelijk stil. Dat koffiemolen geluid, daar zal ik toch nooit aan wennen.:???:
     
  19. Nee hoor de FoFo heeft capaciteit genoeg om een dergelijke tuning aan te kunnen :thumbs: Ik kan me wel voorstellen dat je, zodra deze aan vervanging toe zijn, opzoek gaat naar andere schijven en blokken. Niet dat de huidige slecht zijn maar wat extra remvermogen is altijd welkom, zeker als je de auto wat gekieteld hebt :mrgreen:
     
  20. een tddi heeft een vast vliegwiel.
     

Deel Deze Pagina