1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help: ratelend geluid Focus mk2.5 1.8 Duratec HE

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hicham el Kaoussi, 27 mei 2022.

  1. Beste forumleden & mede focus rijders.

    ik ben in het bezit van een Ford focus 1.8 Duratec He 2010 en heb sinds een maand een vervelende ratel in het blok zitten. Gaat met de toeren mee en kom er niet meer uit.

    wat er de afgelopen week is vervangen
    distributie ketting set met alle spanners en tandwieltjes
    2 multiriemen
    Olie ververst
    Nieuwe bougies

    Ratel is er nog steeds, stationair hoor je niks vanaf 1500 toeren begint het. Auto rijd en schakelt gewoon perfect geen rook uit de uitlaat. Vermogen is nog vol aanwezig. Geluid klinkt als knikkers in een blik. Als ik in ze 4 en 5 vol gas geef lijkt het even weg te zijn tot ik gas loslaat ratelt het weer door.

    wie o wie kan mij verlossen.

    alvast bedankt.
     
  2. Zou bijna zeggen kantelende zuigers.
    Weet dat het voorkomt bij deze en de 2.0duratec.
    Als het als knikkers klinkt kan het ook drijfstanglagers zelf zijn.

    Zou zeggen luistern youtube filmpjes naar soortgelijke geluid.
    Neem het op en upload het, zodat we beter idee hebben.

    Andere kant kan het kompleet iets anders zijn, dit ivm je ketting hebt vervangen en daar wel de nodige technische kennis voor nodig is. Dan zou betreffende monteur ook kantelende zuigers en drijfstanglagers in zijn achterhoofd hebben zitten bij deze motor.
     
  3. ik heb bijna alle youtube filmpjes bekeken geen 1 die echt het zelfde is kwa geluid, ik zal vanavond een filmpje uploaden hier. Monteur gaf inderdaad drijfstanglagers aan maar zou je dit dan ook niet stationair moeten horen als het blok warm is en je staat ernaast hoor je hem niet eens draaien. Monteur heeft me aangeraden hem voor export aan te bieden maar ik wil eerst 100% weten of het blok naar de filesteinen is.
     
  4. Blok is niet naar filesteinen alleen drijfstang in combi met krukas.
    Helaas zijn geen onderdelen die je los gaat vervangen dus hele blok meeneemt.

    Maar idd maak ff filmpje ervan.
    Dan kunnen we pas echt meer vertelle
    Hoeveel km heeft dit blok gelopen
     
  5. 224.000 afgelopen zomer nog 5000km mee gereden op vakantie. Olie verbuik 0 van olie wissel tot olie wissel heb ik afgelopen 2 jaar niks bijgevuld. Terwijl deze blokken er bekend om staan, hoe het olie verbuik nu is durf ik niet te zeggen. Is afgelopen Zaterdag ververst weer preventief/
     
  6. olieverbruik staan ze erom bekend idd. Zelf had ik 2.0duratec en dat was ook van olie wissel tot oliewissel. Elk jaar ververst en 235.000 op teller ingerollen voor mk3 1.6ecoboost.
    Motor heeft bij mij ook zonder olie even gedraaid. Had olie afgetapt en wouw spanrol geluid luisteren. Even 2000rpm gedraaid, maar geen schade opgelopen erdoor.

    Laten we hopen dat het minder erg is. Maar ja die knikkers moeten wel naar voren komen waar het geluid zit.
     

  7. Kantelende zuigers een probleem bij deze motoren? Mwah ik heb er nog niet van gehoord of het vernomen. Drijfstanglagers kan wel, maar dan als gevolg van te weinig olie in het blok. Overigens drijfstanglagers hoor je vaak ergens vanaf een 3000rpm.
     



  8. Wachtwoord is: 0000
     
  9. Zou zelf bijna zeggen dat er een hitteschild of iets los zit. Dat dit resoneert.
    Als dat niet zo is. Kijken of geluid boven of onder vandaan komt.

    @Marco Morello
    In algemeen heb ik het zelde gezien. Ook bij motoren waar het vaker voor zou komen.
    Mondeo met een van de eerste 1.8duratec he. Bij 250.000km had hij last van olieverbruik en liep niet goed. Compressie van 1 zuiger was nog niet eens de helft van de rest.
    Cilinderwand op de lange zijde zaten alle.Al krassen, die had dus last van kantelende zuigers. Bougie terug en de gene heeft de auto weggedaan.
     
  10. Ik heb weleens een 1.8 duratec gezien waarbij de drijfstangen buiten kwamen kijken, kantelende zuigers niet. Anyway, voordat het beeld ontstaat dat de Duratec een onbetrouwbare motor is, wat ie in het algeheel genomen zeker niet is, ben ik met het verhaal van TS niet zeker dat het hier gaat om kantelende zuigers of drijfstanglagers.
     
  11. draai je olievuldop er eens af en luister dan of je dit geluid veel beter hoort !
    Het klinkt eigenlijk te 'licht' voor een drijfstanglager, cilinderkop / klepveer oid ??
     
  12. Bedankt alle voor jullie reacties, het geluid komt echt uit het blok ik heb de auto namelijk op een brug gehad met mensen eronder en gas gegeven. Ik heb met een krik het blok iets op gekrikt om de motorsteunen uit te sluiten. Ik vrees dat het blok uitelkaar moet om er echt achter te komen wat het is.
     
  13. Kan je de olie niet aftappen en oliefilter losknippen om te kijken of er metaaldeeltjes inzitten?

    voordat je heel je blok losschroeft
     
  14. Liggen je inlaat swirl kleppen niet los en juist te resoneren.
    Deze geven ook soms problemen. Deze zitten bij inlaat tegen de kop aan.

    Verder is zoals marco zegt. Geluid is niet echt hard genoeg voor een drijfstanglager issue. Dat klinkt veel harder. Dit klinkt meer gedempt zeg maar
     
  15. Dacht ik dus ook omdat hij stationair niet tikt, swirl flaps dacht ik wel aan alleen las ik dat de 1.8 in de focus een andere inlaatspruitstuk heeft waar dit probleem niet meer voor komt? Ik heb dat vacuum lijntje aan de voorkant ook niet. Heb overigens wel de vacuum pompjes losgekoppeld rechts van het blok maar geluid bleef.
     
  16. Het is voor mij ook niet zozeer tikken maar meer resoneren. Dat gebeurt met eerder iets uit aan de buitekant dan inwendig
     
  17. Als je de drijfstanglagers toch wil controleren, kun je altijd je carterpan eronderweg schroeven.
     
  18. Ik denk dat ik de Multi riemen los ga koppelen en zonder riem even starten, is dit veel werk bij deze auto? het zit behoorlijk dicht gebouwd aan die kant zag ik.
     
  19. Nee bij mij was toen de bovenste poelie, die weg kon duwen en zo de riem kon verwijderen.
     

Deel Deze Pagina