1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heel licht hikken/stotteren bij constant toerental Focus ST 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Clubx, 22 sep 2014.

  1. Beste Ford vrienden,

    Zit met het volgende probleem en hoop dat hier iemand iets vergelijkbaars heeft gehad om te vergelijken. Auto moet deze week naar Ford maar was even benieuwd of jullie een idee hebben.

    Weet bijna voor 100% zeker dat dit probleem is ontstaan na de grote beurt of distributiewissel welke kort achter elkaar zijn uitgevoerd. Ik wijs niemand schuldig aan maar problemen zijn er tenslotte om te worden opgelost. Kan mijzelf niet herinneren dat de problemen zich voordeden voor deze reparaties.

    Probleem zit in het volgende:

    Bij het aanhouden van een constant toerental tussen de 1500 en 2500 loopt de auto voornamelijk in 2e 3e en 4e versnelling bij een langzame snelheid heel licht te stotteren. Het is net alsof de auto steeds wat brandstof of lucht tekort komt. Hij loopt dus zegmaar niet vloeibaar bij een constant toerental. Zodra je optrekt is het probleem weg. Ook bij het wegtrekken vanuit de 2e versnelling lijkt de auto wat in te houden en daarna met een schokje zijn vermogen op te pakken. Heb de accuspanning er al een uurtje af gehad om alles te resetten. Dit gaf geen verbetering. Auto is nog niet aan de computer geweest maar snap er niets van dat dit probleem ineens voelbaar is.

    Misschien iets met:

    Nokkenastiming wel correct (ivm met distributiewissel)?
    Maf, Map, sensoren?
    Luchtmassameter?
    Lambdasondes (auto loopt wel rustig en constant stationair)?
    Toch een kapotte bougie (zijn met grote beurt 5 nieuwe exemplaren gemonteerd)?
    Kapotte bobine?

    Iemand een vermoeden?
     
  2. Hallo Clubx, wanneer bij het optrekken of bij het volledig intrappen (van het juiste pedaal) er geen problemen zijn is er i.i.g. geen brandstof tekort. Wanneer de timing niet goed afgesteld is had je dat meteen moeten merken na het ophalen van de "grote beurt en distributie wissel". Bij de Ford dealer maar even aan "het apparaat" voor eventuele fout meldingen. Ik ben benieuwd.
     
  3. #3 kolere, 23 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2014
    Ervaring die ik heb met de s-max van mijn ouders met dezelfde motor:

    Dat heel licht stotteren is bij mijn ouders weggegaan toen er nieuwe bougies zijn geplaatst. De auto is veel soepeler onderin geworden.

    Dat hikje is nog steeds aanwezig als je bedoelt een hikje met name merkbaar wanneer er rustig wordt opgetrokken. Het hikje manifesteert zich rond de 1900tpm en dan vervolgens komt er een boost aan vermogen, de dip is heviger bij koude motor.
     
  4. #4 dimelot, 23 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2014
    Airco aan? Probeer het eens met de airco uit. Er zijn wat problemen met de airco van de ST. Staat ook ergens op het forum, maar dan moet ik ff zoeken.. Doe ik vanavond wel.
     
  5. Dat 'hikje' ervaar ik ook bij mijn 2.0 en voorheen ook bij mijn 1.6; Ford kwaal?
     
  6. Nou 1.4i en 1.6tdci die ik had/heb geen last van. Ook niet de 1.6i van mijn opa en oma en de huidige 1.25 heeft het ook niet. Denk eerder dat het gewoon een wat lompere motor is de 2.5t dus kracht komt gewoon ineens vrij.

    Overigens hebben mijn ouders de airco altijd op off staan.
     
  7. beginnen met de bougies.
     
  8. Eens met [MENTION=2338]vandertuin[/MENTION] maar das pas het begin... Zijn nog meer opties!
    Luchtmassameter, ignitioncoil, gasklep.
     

Deel Deze Pagina