1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

HEEELP! Motor heeft 15 pk ipv 115?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robertoal, 18 feb 2011.

  1. #1 Robertoal, 18 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2011
    Het volgende probleem:
    Ik heb geen vermogen meer.
    Turbo hoor je opspoelen.
    Blok loopt gelijkmatig.

    Ik heb de intercooler gereinigd en hem een beurtje gegeven, daarbij is het (vacuum) buisje dat van de linker intercooler (metalen ) pijp naar een soort driesplitsing gaat in de vorm van een conus afgebroken. Hier staat een pijl op baar de voorkant van de auto (ventiel klep oid?) Vanuit de vertakken loopt een buisje naar achter het motor blok, en een buisje naar de voorkant naar een zwart ding..
    Sindsdien heb ik dus geen vermogen meer, de dealer heeft het klepje afgelopen week besteld heeft maar heeft het nog steeds niet binnen. Ook betwijfelde hij of het hier aan lag! We hebben het met tape 'gefixt'.(maar dat heeft dus geen effect) Maar hij lekt nog wel als je wat harder blaast...
    Morgen moet ik eigenlijk km's maken.. zonder vermogen wordt dat een lijdens weg. Misschien iemand van het forum die zo'n kleppie nog heeft liggen?
    Iemand andere iedeen waar het aan kan liggen? (omdat de dealer dus denkt dat het er niet aan ligt.. ook vertelde hij dat de turbo druk 'niet meer is', maar hij spoelt wel op.. :think: Staat dan de wastegate open ofzo?)

    Graag maak ik gebruik van jullie expertise! :thumbs:
     
  2. Is een klein vacuümklepje defect die de turbo of de egr aanstuurt? Als deze lekt kun je vancuüm verliezen wat rare dingen kan veroorzaken. ( Ik neem aan dat het een 1.8 tdci is van de focus1?) Of is er een lek in de drukleiding van de turbo naar de inlaat? Dan krijg je te weinig turbodruk in de inlaat. Turbo werkt wel, maar de lucht vliegt er uit voor het de motor bereikt. Dit merk je vooral als je meer vermogen vraagt en dus ook meer turbodruk opbouwt. Rookt de auto sterk met optrekken? Dit duidt op te weinig inlaatdruk. Een lek in de inlaat na de turbo kan ook schokkend rijden veroorzaken.:nocheer:

    Sorry, ik heb geen losse onderdelen voor je...:shrug:
     
  3. Geen flauw idee wat het betreffende klepje doet :confused:
    Lijkt dus op een ventiel (vanwege het pijltje).
    Er komt geen rook uit de uitlaat, verbranding lijkt dus in orde?
    De egr maakt wel wat vreemde geluiden, maar als ie open zou staan zou ie moeten roken nietwaar? Dicht zou alleen maar prima zijn..
    De motor is inderdaad een TDCI 1.8, focus 1 fase 2.
    Dank voor je hulp ;)
     
  4. Heeft de 115pk 1.8TDCi van de Focus 1 niet ook een variabele turbo? Dan zou het misschien wel wat kunnen zijn voor de afstelling van de schoepen. Dus dat de turbo wel draait, maar bijna geen druk op bouwt.
    Ik heb er niet voor geleerd ofzo, maar het lijkt mij nog wel een mogelijkheid.
     
  5. de turbo is inderdaad 'variabel', ik hoop dat de dealert ongelijk heeft en dat het een kwestie van een nieuwe klepje is..
     
  6. Ik help het je hopen. Kosten daarvan vallen nog enigzins mee denk ik?
     
  7. Toch lijkt het met sterk op een lekke luchtslang, of een slecht sluitende slangklem van de buizen vanaf de turbo naar de cilinderkop. Loop alle leidingen eens na. Laat een ander gasgeven terwijl je zelf de leidingen naloopt. Dan kun je eventuele lekken makkelijker opsporen.
    Kwam bij de 1.6tdci nogal eens voor dat de turboslang scheurde met vergelijkbare symptomen. Aangezien je de boel open gehad hebt is het best mogelijk dat iets niet goed vast zit.
     
  8. eindelijk nieuw slangetje! Maar geen verbetering :nocheer:
    Nergens lijken buizen los te zitten, enige wat opvalt is dat de egr klep (of iets anders in de buurt?) rare hoge geluiden maakt.
    Morgen ochtend gaat ie naar de dealer, dit gaat mijn pet te boven.. :witte vlag:
     
  9. mijn slangetje wat naar naar de egr gaat, vanaf de vacuum regelaar was gebroken, toen had ik ook geen vermogen meer, het is een slangetje boven op, loopt horizontaal voor het schutbord langs, en is ca 25 a 30 cm lang ;)

    misschien kun je er iets mee....
     
  10. dank allen voor de hulp!
    het probleem is opgelost.. durf het nauwelijks neer te pennen:
    Ik was de sensor kabel van de intercooler vergeten terug te doen :laugh::weird:
    :shut::frusty::punchballs::slap::slaan:
    Maar heb wel weer m'n 115 pk terug :D
     
  11. Dus toch een los slangetje... wat een zoektocht hè?:cool:
     
  12. mooi man, kun je weer rijden :rock:
     

Deel Deze Pagina