1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hangend toerental

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Walter, 16 jan 2016.

  1. Hallo,

    Mijn naam is Walter en ik rijd sinds kort in een Focus MK3 1.6 titanium 1.6 tdci econetic uit 2012 met 135.000 op de teller.
    Hiervoor heb ik 2 Mondeo's gehad, ook diesels.

    De Focus is een totaal andere auto en hij bevalt goed, maar ik heb er toch een vraag over. Misschien dat iemand het antwoord weet.

    Wanneer ik rij en het gaspedaal loslaat en de koppeling intrap zakt het toerental ongeveer 500-800 toeren naar beneden. Dan blijft het ongeveer een seconde hangen en daalt het naar het stationair toerental.
    Behalve in de 6e versnelling en ook niet als je direct de rem aanraakt.

    De verkoper zegt dat het te maken heeft met het motormanagement. Ik heb het nagevraagd bij de Ford dealer en die zegt dat hij het niet weet en misschien een vaccuum probleem is.

    Met het rijden heb je er geen last van maar ik vind het een vreemd verschijnsel.

    Heeft iemand een idee?

    Groet,
    Walter
     
  2. #2 Johan 12, 17 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2016
    De verkoper heeft gelijk ik ervaarde hetzelfde als jij toen ik mijn eerste ecoboost 1.6 kocht.
    Afremmen op de motor doen de ecoboost motoren ook minder het went snel hoor.
    Ook de 1.5 die ik nu rijd is hetzelfde verhaal.
     
  3. Dit heeft niks met een hangend toerental te maken, maar met de compressieverhouding en andere meer motorspecifieke eigenschappen van een turbomotor.

    Dat de motor even het toerental hoger houdt bij schakelen is normaal (soort schakelhulp), dat doet mijn auto uit 2006 ook. Dat het toerental vervolgens hier gewoon blijft hangen na een paar seconde ken ik niet. Misschien dat dit bij de modernere focus wel zo is? Moet bekennen dat ik geen idee heb, ik druk nooit de koppeling in los van schakelen en stilstaan (onder 1000tpm).
     
  4. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de auto net een maand en ik wilde het graag zeker weten. Techniek staat niet stil. Moet er nog even aan wennen, al die nieuwe snufjes. Maar ben zeer tevreden over mijn Focus!
     
  5. Ik heb precies hetzelfde. Ook een econetic 1.6 tdci 115pk ding. Rijden in een versnelling op een wat hoger toerental, koppeling intrappen en naald blijft hangen rond 2000 toeren of 1500, weet niet precies :)
     
  6. Sinds 2 jaar rijd ik in een witte FF 3 station. Het betreft een witte 150 pk die al bij 5000km getuned is bij UT.
    De auto rijd als de brandweer, 0-100 rond de 7 sec, top op de teller iets boven de 240. Maar nu komt het bij het optrekken in toerental 4000-5000 en bij het opschakelen loopt het toerental bij het ontkoppelen op naar 6500-7000. Ik schakel dan snel naar de volgende versnelling maar dit oplopen van het toerental bij het ontkoppelen houdt gedurende 10-15 seconden en steeds bij het ontkoppelen. Iemand hier ervaring mee wat dit kan zijn?
     
  7. Heel waarschijnlijk ligt het probleem bij jou, je laat het gaspedaal onvoldoende los (waarschijnlijk diep ingedrukt in de vorige versnelling). Mijn vader heeft hier ook vaak last van merk ik altijd op, ook in mijn auto, terwijl ik er zelf nooit last van heb.
     

Deel Deze Pagina