1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Handboeken en tekeningen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door maniactheman, 18 nov 2014.

  1. #1 maniactheman, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2014
    Goedenavond allemaal

    Bij deze kan ik hier handboeken en tekeningen posten van de meeste voertuigen met betrekking tot de elektronica en de locaties!!

    ik geef een voorbeeld en daarna kunnen jullie een verzoek in dienen van wat jullie willen weten..

    Dit kan varieren van een distributie in en uitbouwen tot aan de locaties van alle elektronische componenten en zekeringen.. ik geef geen garantie maar wil jullie graag helpen:rock:

    Voorbeeld van mijn voertuig!!!

    Montagehandleiding
    Getande riem uit-/inbouwen

    Standaard

    FORD; FOCUS II Kombi (DA_); 1.6 TDCi

    Veiligheidsaanwijzingen

    Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden.
    Nokkenasvergrendeling(en) bij het losmaken of bevestigen van het nokkenastandwiel niet als blokkeergereedschap gebruiken.
    Bij draaien van de nokkenas mag de krukas niet in BDP staan.
    De getande riem mag niet met olie of koelvloeistof in aanraking komen!
    Afstelwerkzaamheden aan de getande riem alleen bij koude motor uitvoeren.
    Radiocode noteren. Minpool van de accu losnemen.
    Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen! Benodigd speciaal gereedschap [​IMG] Blokkeerpen(nen) krukas
    OE (303-732) [​IMG] Blokkeerpen(nen) voor nokkenas(sen)
    OE (303-735) [​IMG] Blokkeerpen(nen) krukas
    OE (303-734) [​IMG] Veerringklemmen-tang met bowdenkabel
    OE (303-397)


    Benodigde tijden/aanhaalmomenten

    Richttijd
    Getande riem vervangen 1,70 h
    Aanhaalmomenten
    Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
    Bout(en) van krukaspoelie
    Nieuwe bouten gebruiken. 30 Nm + 180° Bout(en) van motorsteun

    55 Nm Bout(en) van motorsteun (1) (zie afbeelding1) Moeren vervangen. Moer(en) , voor 80 Nm ; Bout(en), voor 90 Nm ; Achter, Centrale bout 148 Nm Bout(en) van spanrol (3) (zie afbeelding4)
    23 Nm


    Uitbouwen:

    Sierrooster van windgeleider verwijderen.

    Accupool losnemen.
    Multiriem/V-snaar verwijderen.

    Werkplaatskrik met een houten klos onder het oliecarter plaatsen.
    Motor niet direct onder het oliecarter ondersteunen.

    Motor optillen tot de voorste motorsteun ontlast is.
    Bout(en) van motorsteun verwijderen. (1)
    Motorsteun uitbouwen. (2)
    Bevestigingssteun van motorsteun verwijderen. (3)
    (zie afbeelding1) afbeelding 1 [​IMG] 1 Bout(en) van motorsteun 2 Motorophanging 3 Bevestigingssteun van motorsteun
    Krukassensor verwijderen. (1)
    Tandriemgeleiding verwijderen. (2)
    Bout(en) van krukaspoelie verwijderen. (3)
    Krukaspoelie verwijderen. (4)
    Distributieriemkap onder verwijderen.
    (zie afbeelding2)
    afbeelding 2 [​IMG] 1 Toerentalsensor 2 Tandriemgeleiding 3 Bout(en) van krukaspoelie 4 Krukaspulswiel Krukas draaien tot afstelboring van het nokkenastandwiel in 10 uur positie staat. (1)
    (zie afbeelding2)
    afbeelding 2 [​IMG] 1 Fixeerboring


    Distributietiming afstellen.
    Krukas draaien totdat de blokkeerstift geplaatst kan worden. (6)
    Blokkeerpen(nen) krukastandwiel plaatsen.
    Blokkeerpen(nen) voor nokkenas(sen) (2)
    Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel plaatsen. (4)
    (zie afbeelding3)

    Benodigd speciaal gereedschap
    Blokkeerpen(nen) krukastandwiel OE (303-732)
    Blokkeerpen(nen) nokkenastandwiel OE (303-735)
    Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel OE (303-732)

    Blokkeerpen(nen) verwijderen. afbeelding 3 [​IMG] 1 Nokkenastandwiel 2 Nokkenasvergrendeling 3 Hogedrukpomptandwiel 4 Blokkeerpen(nen) 5 Krukastandwiel 6 Blokkeerpen(nen) Bout(en) van spanrol losdraaien. (3)
    Excenter spanrol met geschikt speciaal gereedschap met de wijzers van klok mee verdraaien. (1)
    Getande riem ontspannen.
    (zie afbeelding4)

    Getande riem uitbouwen.


    Inbouwen:

    Alleen door de fabrikant goedgekeurde getande riemen gebruiken.
    Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden.

    Distributietiming controleren.
    Blokkeerpen(nen) nokkenastandwiel plaatsen. (2)
    Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel plaatsen. (4)
    (zie afbeelding3)

    Blokkeergereedschap verwijderen.
    Getande riem monteren. afbeelding 4 [​IMG] 1 Inbussleutel 2 Wijzer 3 Bout(en) van spanrol


    Excenter van de spanrol met de inbussleutel tegen de wijzers van de klok in draaien tot de wijzer midden in de vierkante uitsparing staat. (1/2)
    Bout(en) van spanrol vastdraaien. (3)
    Bij het vastdraaien van de spanrol de excenter met een inbussleutel tegenhouden.
    (zie afbeelding4)

    Motor tien omwentelingen in motordraairichting draaien.
    Krukas draaien totdat het blokkeergereedschap geplaatst kan worden. (6)
    (zie afbeelding3)

    Distributietiming controleren.
    Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (2)
    (zie afbeelding3)

    Als het blokkeergereedschap voor de nokkenas niet geplaatst kan worden, krukas nogmaals 10 omwentelingen draaien.

    Afsluitplug verwijderen.
    Blokkeerpen(nen) krukas plaatsen. (1)
    Blokkeerpen(nen) voor krukas OE (303-734)
    Afstelpen moet met één van de sleuven in het vliegwiel gelijk staan.

    Benodigd speciaal gereedschap
    Blokkeerpen(nen) voor krukas OE (303-734)
    (zie afbeelding5)

    Distributieriemkap onder monteren.
    Krukaspoelie monteren.
    Nieuwe bout gebruiken. afbeelding 5 [​IMG] 1 Blokkeerpen(nen) voor krukas 2 Oliecarter 3 Uitlaatpijp
    Blokkeergereedschap verwijderen.

    Motor twee omwentelingen in de motordraairichting draaien.

    Krukas op BDP cilinder 1 zetten.
    Distributietiming controleren.
    Indien het blokkeergereedschap niet geplaatst kan worden, timing corrigeren.

    Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

    Multi-riem/V-snaar opleggen.
    Accupool aansluiten

    Radio-code ingeven en snelkeuze toetsen programmeren.
    Motor starten en op werking controleren.

    Foutcodegeheugen uitlezen.
    Proefrit uitvoeren.
    Getande riemvervanging registreren.
     

Deel Deze Pagina