1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk grotere turbo

Discussie in 'Performance' gestart door maxime, 18 dec 2012.

Tags:
  1. :focus3:hallo ik heb een ford focus van 2002 1800 tddi 90pk maar hij is nu gechipt tot 110 pk ongeveer nu is de vraag of het mogenlijk is om een grotere turbo te zetten of wat eventueel iets anders waardoor hij beter zou gaan.

    Alvast bedankt!
     
  2. Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden m.b.t. een grotere turbo cq turbo van een ander voertuig!!!

    Met een kleine aanpassing zou een turbo van de 1.8 tdci moeten passen,
    de pakking van het uitlaatspruitstuk zijn het zelfde en ook het spruitstuk lijkt het zelfde op 1 aansluitpijp na die zit iets rechter.

    origineel nr. 1.8 tdci :RE1S4Q6K682AR
    Het voertuig waar deze turbo op zit heeft 115pk standaard maar dit zegt niet alles over de turbo.
    want volgens mij is tddi gewoon een turbo diesel en een tdci een commonrail diesel.

    Maar al zou het passen dan nog moet weer opnieuw laten remappen.
    verder heb ik niet zoveel verstand van grotere turbo's ik heb alleen de mogelijkheid om onderdelen te vergelijken en te controleren i.v.m. mijn werk!!
     
  3. Je kan wel een grotere turbo plaatsen, maar dan moet je ook de software daar voor laten maken. Anders werkt het namelijk niet!
     
  4. En hoe zit het met de turbolag ? Gaat deze niet groter worden in geval van een grotere turbo ?
     

  5. Denk niet dat dit gaat werken. De TDDI heeft een vaste turbo en de TDCI een variabele turbo.

    Wat betreft meer vermogen uit de TDDI. Zonder hoge kosten is dit niet mogelijk. Je kan misschien nog beter opteren om een 1.8 TDCI er in te bouwen.
     
  6. Maar beide turbo's werken via vacuum (wastegate) het variabele gedeelte wordt automatische geregeld en niet door de CPU.
    Hij zou dus bij de nieuwe turbo de vacuum bij de inlaat kunnen aftakken.


    Huidigge turbo
    [​IMG]


    Nieuwe turbo

    [​IMG]
     
  7. Marco heeft gelijk.

    De turbo van een tdci kan nooit zondermeer op een een tddi geschroefd worden.
    Een tddi turbo wordt dmv een wastegate geregeld en is dus autonoom van de ecu.
    Die van een tdci wordt door de ecu geregeld dmv een vacuumklep; deze turbo heeft dan ook geen wastegate meer.

    Zonde van de tijd en kosten dus.
    Je kan beter een digitale turbodruk-regelaar kopen en die aan de wastegate-actuator hangen. Daarmee kan je de druk behoorlijk accuraat regelen (en ook verhogen).
    Er zijn modellen die aan je gaspedaal te koppelen zijn voor een mooiere regeling.

    Een grotere turbo heeft ook geen zin, omdat je turbogat alleen groter wordt.
    Dit zal ook niet zomaar gaan, omdat de turbo en spruitstuk uit 1 geheel bestaat.

    Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is om een hybride turbo van je huidige te maken.
    Maar er staat me iets van bij dat de auto nogal vreemd gaat reageren op een hogere druk. Bij een te hoge druk gaat hij minder inspuiten om schade te voorkomen.
    Dus je kan er een averechts effect mee bereiken.
     
  8. Dat is duidelijk dank je wel!
     
  9. Als je echt meer pk's wil doe een chiptunning.
    Want als je een andere Turbo wilt kan dat wel maar inderdaad niet zondermeer.

    Uitlaat, Ecu enz. en dan nog steeds hopen dat ie het uiteindelijk volhoudt en goed gaat lopen.

    ik zeg chiptunning, of anders een andere kopen met meer Pk's.
    laatste zal je heel wat hoofdpijn en geld schelen.
     
  10. Heb je de eerste post wel gezien ;) auto is al gechipt
     
  11. 2,2 tdci van een mondeo er in hangen met standalone ecu, front mount intercooler, goed mappen lekker grote downpipe, wat hogere flow verstuivers, druk opvoeren van de pomp en turbo en dan kom je al aardig op de 240 a 250 pk..... en rond de 500 a 550 nm....
     
  12. #12 dutchguy, 21 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2012
    Heb jij hem er al in hangen dan? :schater:
    Verder bestaat er geen universele (vrij programmeerbare) ecu voor een commonrail diesel.
    Het enige wat hierin bestaat is een soort universele test-ecu voor proefopstellingen; deze is absoluut ongeschikt voor gebruik in een auto.
    Verder heb je nauwelijks voordeel bij high-flow vestuivers icm een commonrail motor, het verhogen van de raildruk doet al veel meer.

    Zo'n blok kost trouwens net zoveel als een complete focus tddi; dus het lijkt me verre van kosten effectief :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina