Ik heb sinds enige tijd de originele xenon koplampen in mijn FoFo, en sinds dat ze er in zitten is er eigenlijk al een probleem met het bi-xenon mechanisme voor grootlicht. Als ik namelijk grootlicht erop zet, dan gaan de klepjes voor de xenon-lens ervoor weg, zodat ook de xenon volop licht schijnt (samen met de normale grootlicht-pitten). Maar als ik grootlicht weer uitschakel, blijft de rechter xenonlens voluit schijnen, en links klapt het klepje (soms) maar half terug waardoor de lichtbundel te hoog uitkomt. Het probleem van de rechterkoplamp is "tijdelijk" opgelost door het stekkertje voor het klapmechanisme los te halen, zodat deze altijd in dimlicht-stand blijft staan (en dus niet meehelpt met grootlicht). Als het klepje bij de linker-koplamp half terugvalt, dan is het vaak een kwestie van een paar keer met grootlicht knipperen en dan valt ie vanzelf weer terug op de goede hoogte. Omdat het de donkere dagen voor Kerst zijn, begin ik me meer en meer hieraan te ergeren. Weet iemand hier een oplossing voor? De koplampen beschikken over handmatig bediende hoogteregeling (overgezet uit de vorige halogeenkoplampen). Voor zover ik kan zien zit er niets in de weg van die klepjes, want ik kan ze zelf eenvoudig heen en weer bewegen. Kan het trouwens kwaad voor de APK als het bi-xenon mechanisme niet werkt? Dus dat de xenon pitten altijd in dimlicht stand blijven staan?
Naast het wegklap mechanisme van de xenon-lampen zitten er toch ook H1 lampen die gaan branden bij grootlicht. Bij halogeen units klapt er ook niets weg en gaan de H7 lampen niet veller branden.
Euhm... volgens mij is het niet helemaal duidelijk De H1 lampen branden gewoon bij grootlicht, ik wil alleen dat het klap-mechanisme van de xenonlampen goed werkt bij het schakelen tussen dimlicht en grootlicht.
heb in mijn focus 1 h4 bi-xenon gehad daar zat dus alleen deze unit in het klapmechanisme zorgt ervoor dat xenon recht naar voren straalt en anders tegen het klepje aankomt zodat alleen strakker lichtbeeld hebt je bezit over 4 x grootlicht en 2xdimlicht als ik het zo lees als grootlicht en xenon lamp de zelfde kleur zijn is dit geen probleem voor de apk voor apk moet je dimlicht en grootlicht hebben zijn auto's waar dan bij de h4 lamp dimlicht uit gaat dit mag dus niet gebeuren bij xenon omdat deze op moet starten (denk dat je dat wel voor kan stellen als je op de snelweg van grootlicht naar dimlicht gaat) om het te maken is enige optie beide xenon lampen vv ivm klapmechanisme beide lampen problemen geeft xenon lamp moet ook altijd als set vv en nooit 1 van de 2 ivm kleurverschil groot kan zijn (zelfde met oude koplamp en nieuwe koplamp rond rijden) zit deze functie er niet op (je knipt de draad van klapmechanisme door) dan brandt nog steeds je grootlicht en is het dus goed bestaande lampen zijn afkeur ivm je klapmechanisme van groot naar dimlicht niet goed gaat en dus lichtbeeld niet ok is en van daar zou je het kunnen afkeuren
Even voor de duidelijkheid een fotootje toegevoegd van de koplampen waar ik het over heb. Dus als ik het goed begrijp is zo'n slecht werkend klapmechanisme voor de xenon-lens APK afkeur, behalve als het helemaal is uitgeschakeld en de klepjes voor de xenon-lenzen dus altijd in dimlicht-stand staan? Bij de rechter koplamp is dit al het geval, zoals ik bij mijn 1e post al aangaf: er zit een stekkertje aan het klapmechanisme en die is er nu uit, waardoor het klapje niet meer werkt en de xenonlamp altijd in dimlichtstand staat.
linker koplamp hetzelfde doen dan is het apk goed je moet namelijk symetrisch lichtvoeren alleen achterruit en mistlamp niet is dit nu een normale h1 h1 unit waar in de koplamp klapmechanisme zit dan moet je dus 2 nieuwe koplampen hebben daarom mijn advies stekker los en rijden ivm verder niks verkeerd is en toch alles rdw en apk goed is anders ben je hoe dan ook snel meer dan 100euro kwijt als het de koplampen zijn zelf 400euro dus niet echt leuk meer
Oke, dat is duidelijk. Er is dus verder niet veel bekend over dit probleem? De boel een beetje smeren met olie lijkt me nogal lastig, gezien de krapte in de koplamp. Tenzij je de hele lamp er compleet uitschroeft. Maar als dat zou helpen...
Ik denk dat het aan het snoertje ligt. Die engelse lampen gebruik ik als test object dus ik kijk wel even of ik het snoertje eruit kan krijgen.
Ik droom ze zelfs... Morgen ben ik vrij, dus kan ik dan wel eens kijken of ik een gaatje kan vinden (leuk hoor, huis opruimen...)
Ik ben trouwens nog niet aan het demonteren van het kabeltje toegekomen. Morgen maar eens even een setje schroevendraaiers en dopsleutels meenemen naar het werk. Dan kan ik er in mn pauze even naar kijken
Het draadje zit aan het motortje vast Maarrr, het motortje zelf is los te maken. Dus even de goede sleutel opzoeken en dan kan het probleem opgelost worden. Alleen wel jammer dat bij de proefmotor het draad beschadigd is gelukkig heb ik er nog 1