Groot licht en dimlicht tegelijk

Discussie in 'Electronica' gestart door basmand, 3 mrt 2009.

  1. Hoi allemaal,

    Is het jullie ook wel eens opgevallen, waarschijnlijk is dat met alle auto's want onze vorige auto had het ook.. (een VW polo :oops: ),
    dat wanneer je je hendeltje voor het schakelen van dimlicht naar groot licht vasthoudt, je én dimlicht houdt, én grootlicht?
    Ofwel, je ziet heel ver, en dichtbij.. een zee van licht dus, en een genot voor het oog in de duisternis.

    Helaas van korte duur, want in de bocht moet je hem weer loslaten,
    anders gaat je knipper aan hè :lol:

    Nu is de vraag, is het met een heel klein truucje niet om te zetten,
    dat je dimlicht gewoon blijft branden als je groot licht aan zet?
     
  2. Weet alleen dat dit standaard is bij de Focus I Fase II dit ivm de H7 en H1
    lampen.
    Maar er zal vast wel ergens een relais zitten die dit schakeld bij H4,
    overigens lijkt het mij niet raadzaam om dit aan te passen, de lampen
    kunnen te heet worden met alle gevolgen van dien.
    Bij de Fase II lampen zitten de lampen in apparte reflectoren en ook met
    eigen draden aangesloten............110W per unit, dus 220W aan licht 8)
     
  3. Ofwel, extra lampjes monteren in de voorbumper? :whistle:
     
  4. doet me aan een auto denken die ik ooit in onderhoud heb gehad.
    die had dimlicht normaal maar de grootlicht was mede gekoppelt met 4 lampen op de bullbar(van een citroen berlingo)

    een arsenaal licht dat daar vanaf kwam niet normaal.

    maar als ik veraf en dichtbij wel doe ik meestal me mistlampjes aan :D
     
  5. Ik rij grag met een goeie bak licht in het donker. Hoe meer hoe beter..
    Vandaar ook deze vraag.

    Volgens mij is er ook geen wettelijke grens toch?
    Als ik soms zie hoeveel licht sommigen hebben (zoals die Berlingo uit bovenstaand bericht) ..

    De enige grens is je dynamo natuurlijk :roll:
     
  6. Dan is xenon echt iets voor jou :wink: :lol:
     
  7. de H4 lampen kan het alleen met het hendeltje ja, maar ik ben bang als je dit gaat oplossen met een relais, dat de temperatuur van het lampje dit op den duur niet lekker gaat vinden.... denk dat je lampjes sneller stuk zijn dan normaal...
     
  8. Je kan natuurlijk ook je lamp-units vervangen voor die van de Fase II,
    staat wel ergens beschreven hoe je dat moet ombouwen.
    Heb alleen geen ervaring of je bij de omgebouwde lampen ze wel
    beide kunnen laten branden ? (electrisch geschakeld dan).
     
  9. Je mag dim en groot licht voeren tegelijkertijd ja. Dat is met h7 lampjes ook zo. Zodra je groot licht wilt voeren blijft je dimlicht veelal ook branden. Bij sommige modellen word overigens gewoon het dimlicht uitgeschakeld als je H7 hebt.

    Enkel lijkt het mij met de H4 lampjes niet lekker om beide tegelijkertijd te voeren. Je hebt een bak warmte in 1 reflector en ik denk dat de levensduur van de lampen ook aanzienlijk wordt verkort.
    Tevens is de unit van kunststof en bij extreme warmte kan misschien je reflector o.i.d gaan vervormen door de hitte...

    Geen strak plan lijkt me.

    En er is wel degelijk een wet voor het voeren van licht. Het word veelal gedoogd, zoals de rijdende kermis attracties genaamd: vrachtwagens. Echter zolang je de lampen niet gebruikt is het niet verboden, maar het voeren van licht is allemaal wettelijk bepaald.

    RVV artikel 32 bepaalt dat:

    A. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht dimlicht voeren.

    B. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan, behoudens in de volgende gevallen:

    1. bij dag (is dus verboden)
    2. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker (dus ook voetgangers)
    3. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig (ezelsbruggetje: zij die spiegels op hun voertuig kunnen hebben en dus verblind kunnen worden)

    Met dit artikel wordt tevens bedoeld, dat groot licht alleen gevoerd wordt als de situatie –door het voeren van dimlicht- onvoldoende zicht geeft.

    C. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.Waar het de standaard verlichting vóór op de auto betreft, kennen we dus drie standen, namelijk:

    * Stadslicht
    * Dimlicht
    * Grootlicht

    Stadslicht:

    Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32). Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt.

    Tijdens het stilstaan geldt het volgende artikel:

    Bestuurders van een motorvoertuig moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht achterlicht en het in het Voertuigreglement voorgeschreven stadslicht voeren.

    Dimlicht:

    Rijdend onder normale omstandigheden gebruik je altijd dimlicht, waarbij je ook automatisch stadslicht voert, want deze ontbrandt mede zodra je het dimlicht inschakelt.

    Groot licht:

    Zie boven: artikel 32, punt B.

    Parkeerlicht:

    Het situatiegebonden voeren van parkeerlicht (rechts of links), om de auto beter zichtbaar te maken/houden in slecht verlichte situaties of bij slechte weersomstandigheden is niet verboden en mag naar inzicht gevoerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aanwezige circuit van het stadslicht.


    Mistlicht:

    Bij deze een aparte vermelding voor de mistlichten; deze mogen worden gevoerd:

    * bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
    * bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd.


    Je mag in elk geval hooguit 2 stuks dimlicht tegelijk voeren, niet meer en niet minder.
     
  10. Bedankt allemaal!

    Dacht dat het simpel even te doen was, maar wil niet het risico lopen
    de reflectoren te laten vervormen of de levensduur van de lampen
    verminderen.

    Zal xenon overwegen, of 2 extra mooie mislichten in de voorbumper.
     
  11. Precies, wellicht dat het vervormen niet zo 1, 2, 3 zal gebeuren, maar het is er uiteindelijk niet op berekend. De levensduur van de lampen gaan er absoluut op achteruit.

    Dan kun je beter voor zekerheid gaan en een setje mooie breedstralers in de bumper plaatsen. Ook die mag je niet voeren als het donker is en er is prima zicht, maar daar krijg je minder snel problemen mee dan je auto vol te hangen met lampen, of je bestaande lampen dusdanig aan te sluiten zodat schade kan ontstaan.

    Houdt er mee rekening dat er 2 type xenonlampjes zijn. Ik meen dat dat te maken heeft met heldere koplampen of koplampen met een matte lens in het glas. Met mijn vorige wagen had ik aan een kant een verkeerde spiegeling van het licht. Dat scheen te maken te hebben met de combinatie helder koplampglas en het verkeerde xenonlampje. Vraag dit voor de zekerheid ff na, dat scheelt jaarlijks je lampen verwijderen ivm de apk. xenonlampen geven wel een enorme verbetering tov halogeenverlichting. Zorg dat je een knap setje koopt, de iets duurdere hebben namelijk ontstoorde balastkastjes, zodat je geen storing hebt op de radio en.of boardcomputer vd wagen.

    Succes!!
     
  12. Heldere uitleg!

    Mocht het zover zijn, dan laat ik het wel ff weten! :D
     

Deel Deze Pagina