1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Golvend vermogen verlies

Discussie in 'Performance' gestart door den_85, 23 sep 2017.

  1. #1 den_85, 23 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2017
    Hallo iedereen.

    De auto zijn probleem is dat tussen de 2000 en 3000 toeren golvende vermogen verlies heeft, dus net alsof de auto een beetje tegengehouden word en dan weer laat gaan.
    Ook heeft de focus voor me gevoel meer kracht bij 1/3e gas geven als bij halfgas of volgas. Verstuivers zijn ook hoorbaar.

    Het gaat om een ford focus 1.6tdci station uit 2008 met 190 duizend op de teller.

    Net verse olie: castrol magnatec met focus specs.
    Rookt niet bij volgas.
    Storinglampje brand gek genoeg niet, maar doet het wel.

    De storingen zijn:
    [​IMG]

    Ik heb een grafiek gevolgd constant gas bij 2300 toeren:
    [​IMG]

    Grafiek bij gasgeven tussen die toerenbereik:
    [​IMG]

    Grafiek buiten het toeren bereik:
    [​IMG]

    Rood= luchtmassameter
    Groen= inlaatdruk
    Blauw= brandstofdruk

    Wat zou dit kunnen zijn? Ik neig naar de egr klep maar dan zijn de storing codes wel apart.

    Ik hoop dat jullie mij een beetje in de richting kunnen helpen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Sorry! Volgens mij moet deze naar techniek en onderhoud
     
  3. Niemand?

    De storingen zijn inmiddels weg.

    alleen het golvende inhouden en het net wat meer vermogen met een kwart gas als volgas is er nog.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. los van de codes, zou je de vacuümregelklep van de turbo kunnen vervangen. Kost ongeveer 50 euro op internet (Pierburg).
     
  5. de storing codes zijn verdacht maar als ze niet terug komen is je grafiek wel wat zorgwenkender
    je brandstofdruk neemt toe (dus je geeft gas) maar je turbodruk wisselt behoorlijk
    hierdoor zal je luchtmassameter ook meting maken en veel wisselen.

    zou idd de vacuumklepje die de turbo aanstuurt controleren of beter vervangen.

    weet dat bij de 1.6diesel 16v hij achter op het blok zit net boven de aandrijfas, zo is bij peugeot.
    maar met geluk heeft ford hem verplaatst en kun je er makkelijker/beter bij
     
  6. Dat golfent inhouden herken ik wel, had die van mij ook last van en ook mijn verstuivers waren hoorbaar. Inmiddels verstuivers vervangen en nergens meer last van.
     
  7. Dankjulliewel.

    Storingcodes zijn en blijven weg.

    Ik zal eerst de vacuüm klep controleren. Zit ook een filtertje in toch?
    Is die nog op een andere manier te controleren?

    Ik dacht hem te zien achterop het blok. Kom er redelijk makkelijk bij.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Weet iemand of deze klep: Pierburg 7.00968.04.0 passend voor de 1.6tdci 90pk van 2008 is? Kan alleen vinden dat deze op de 109pk past en ook de fusion 90pk of fiesta. Maar op deze site lees ik dat dit een goede is, dat is dus verwarrend.

    Mvg
    Dennis


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. is idd qua vorm de juiste klep. intern is niks meer dan membraam die open en dicht wordt gezet. zo wordt vacuum afgeknepen of open gezet.

    nee in de vacuumleiding zit geen filter in. die zit namelijk in de vacuumpomp zelf.

    ik denk dat je in de verwarring zit met de filter in de olie toevoerleiding van de turbo.
    dat is weer een ander verhaal
     
  10. Dankjewel. To be continued


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. #11 den_85, 19 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2017
    Probleem is opgelost, ventiel vervangen en heb het vermogen weer. Het fluctueren is er nog wel maar niet meer voelbaar bij inhalen ofzo. Zal nog wel iets van een sensor of ventiel aankomen maar dat zie ik dan wel.

    Dankjewel iedereen.

    Daarna de auto ook eens flink open getrokken tot max snelheid. Dat gaf een mooie vonkenregen als gevolg.
    Ik had met volgas soms een beetje rook wat alleen in het donker in de koplampen van de achterligger te zien was, dat is nu ook verdwenen. Heb geen roetfilter overigens.
    Af en toe even goed opentrekken kan wonderen doen dus.

    “Het gevolg van zuinig/het nieuwe rijden”

    Daarna nog meer vermogen terug gekregen voor mijn gevoel.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Af en toe een keer schoorsteenvegen kan geen kwaad inderdaad.
    Dat deed ik vroeger altijd met mijn Golf 2 diesel voor hij naar de APK ging, avond voor de APK even op een landweg in de 2e versnelling vol gas geven. Ik had daarna altijd enorm lage k-waardes bij de roetmeting.
     

Deel Deze Pagina