1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk geen vermogen, wel na herstart

Discussie in 'Performance' gestart door waard93, 24 okt 2016.

  1. Tijdens de vakantierit deed zich het volgende probleem voor.
    Ik rij met een constante snelheid van 130, op het moment dat ik in wil halen en gas geef kom de auto haast niet vooruit, net of je zwaargeladen bergop rijdt.
    Bij terugschakelen naar 4 en toeren maken komt hij heel langzaam op de gewenste snelheid.
    Eerst dacht ik aan een kapotte/lekke turboslang, maar na gestopt te zijn en de motor uitgezet te hebben doet hij het na herstart goed...
    Vervolgens komt het probleem terug, soms na 10 minuten en soms na 2 uur, de motor uit en aan zetten verhelpt het probleem, het lijkt mij dus iets softwarematigs(?)
    Kent iemand dit probleem of heeft iemand een tip in welke richting ik moet zoeken?
    Het betreft een 1.6 TDCI uit 2011.
    Bij voorbaat dank!
     
  2. Ik heb het zelfde gehad tijdens zwaar belasten van de auto (180+ km\h)
    Ben nooit achter gekomen wat het was, wat ik deed was heel snel tijdens het rijden even auto uit en weer aan. Fractie van een seconde was voldoende
     
  3. Turbodruk regelklep vermoed ik.
     
  4. Nog voor de duidelijkheid : er gaat geen enkel waarschuwingslampje brand, en ook het verbruik blijft normaal.
     
  5. Zie antwoord van Antig01.
     
  6. Ik had hetzelfde toen de EGR bleef hangen. Na herstarten ging het weer een tijdje goed, maar helaas bleef het steeds vaker terug komen. Daarna is de EGR vervangen en was het opgelost.
     
  7. Vandaag naar de garage geweest en uitgelezen; het was de EGR klep, reparatie gaat rond de 500 euro kosten, pfff...
    In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken!
     
  8. Helaas...., 2 weken terug schreef ik in bovenstaand bericht dat het de EGR klep was, deze is vervangen (€546,- !!!)maar nu is het probleem terug...
    Omdat de storing na een herstart (tijdelijk) weg gaat ben ik direct naar de garage gereden waarna een monteur in de auto gereden heeft en het probleem kon ervaren, bij 80 km/u gasgeven en er gebeurd dan weinig, na herstart weer als vanouds..., donderdag gaat hij naar de garage maar ik heb weinig hoop; er gaat geen lampje branden, er blijft geen storingscode in het geheugen achter.
    Gevoelsmatig denk ik aan de turbo, maar ik heb geen flauw idee hoe dit bij een Focus werkt, zit er een electronisch ventiel o.i.d. dat open kan blijven staan en na stroomloos te zijn geweest het weer (tijdelijk) doet? kan de waste-gate open blijven staan? werkt deze electronisch of mechanisch? (ik hoor hem overigens niet blazen)
    Heeft iemand enig idee? ik ben bang dat ik weer een dure rekening gepresenteerd krijg maar dat het probleem dan weer terugkomt.
     
  9. was....en jij ruim 500 euro armer.
    ik denk dat de garage nu toch wel zijn uiterste best moet gaan doen.
    ze hebben dus iets vervangen wat dus niet de oorzaak van jouw probleem was.
     
  10. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION], precies, en dan deponeer ik gelijk maar de vraag hier hoe sterk je dan juridisch staat, volgens de garage stond deze EGR storing in de boordcomputer..., maar het was niet het probleem.
     
  11. Misschien voor je juridisch gaat denken eens met de garage overleggen. De :ford:dealer waar ik kom is daar redelijk simpel in, probleem niet opgelost is ook niet betalen.
     
  12. Ja maar als er een storing van de EGR klep in heeft gestaan was daar wel degelijk een probleem mee. En dat kan ook de genoemde symptomen veroorzaken, dus zo raar vind ik het niet dat je moet betalen voor een onderdeel wat (zo goed als) kapot is.
     
  13. bij mij was het het brandstoffilter. helemaal verstopt. zelfde motor.
    100 euro met arbeid en vervangde filter.
    viel stil... starten en weer verder.
    miste dus ook vermogen...

    egr klep heb ik later dichtgezet.
     
  14. daar heb je gelijk in Anton.
    ik heb ook een EGR klep storing gehad, de dealer zei: ik heb 'm gereset en als de storing terug komt moet die vervangen worden.
    ik heb 'm dicht gezet dus 500 euro bespaart.

    bij dit soort dure reparaties vind ik het niet logisch om maar gelijk te vervangen wat de comp. verteld.
     
  15. Als je een OBDlink LX of iets dergelijks erin stopt, kan je tijdens het rijden de foutmeldingen zien. Dan ben je minder afhankelijk van 'de garage zei'.
    Ook kan je een freeze frame doen.
    En het is altijd leuk om te zien hoeveel turbo druk je hebt en allerlei andere waarden, dus het is ook geinig als er niks mis is.
     
  16. Nu voorlopig rijd hij weer top.
    Roetfilter en EGR uitgeprogrammeerd
    roetfilter leeg

    trekt lekker en verbruik lijkt al wel minder, al heb ik van het weekend meer met de Puma gereden.
     

Deel Deze Pagina