Geen vermogen 1.6 tdci bij optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dorus, 9 aug 2020.

  1. Sinds kort vaak geen vermogen Ford Focus C Max 1.6 tdci 2004 merk dit vooral bij optrekken, ook wel eens tijdens het rijden als ik wat gas bij wil geven. Vaak bijna geen kracht voel dan een lichte schok en dan is de kracht er weer. Er brand geen motormangement lamp of andere lampen. Ik heb met de auto 3 dagen in NL gereden en volgens 2300 km naar Roemeniƫ zonder problemen. Nu in Roemeniƫ waar ik woon begon het probleem, heb de auto 2 keer laten uitlezen hier kunnen ze geen fout vinden, krijg te horen roetfilter probleem of dpf sensor omdat deze een constante waarde aangaven. Mijn auto heeft geen roetfilter maar een katalysator. Ik heb de branstoffilter vervangen ook geen verschil. Ik kan aardig sleutelen aan een auto maar van deze krijg ik een punthoofd.
     
  2. nu heb ik het zwarte vermoeden dat je diesel heeft ipv een katalysator, ik betwijfel of er al diesels rond rijden met een katalysator in 2004
     
  3. 2x laten uitlezen,dan kunnen ze ook meting gegevens checken.
    als motorlampje brand zit er storing in. zet je hem opnieuw op contact is de storing dan ook weg. vandaar advies vaak met lopende motor uitlezen.

    via meting gegevens komt naar voren waar je moet zoeken.
    wat is de brandstofdruk, turbodruk, etc.
    dan kun je gerichter zoeken.

    roetfilter probleem, waarom zeggen ze dat, welke gegevens geven constante waardes aan
    dpf sensor is verschildruksensor. meet de drukverschil over de roetfilter.
    hierdoor weet computer of de roetfilter verstopt raakt en deze moet regeneren.
    als dit het geval is heb je motor storing en daardoor geen vermogen

    katalysator zit echt alleen op een benzine motor, het is wel zo dat nieuwe benzine motoren een roestfilter hebben.

    als je zegt dat je geen kracht voelt en dan schok en dan wel weer, kan het zijn dat je brandstofdruk problemen hebt.
    echter dit levert dan ook vaak een storing op.
    als de aansturing van hogedrukpomp wel oploopt en niet het druk.
    dan kan het zijn dat hogedruksensor defect is.
    deze worden door peugeot los verkocht en bij ford is het inc hogedrukgallerij.
    dit is echter gissen met juiste meting gegevens kun je hier achterkomen of het daadwerkelijk die kant op moet zoeken.
     
  4. #4 Dorus, 9 aug 2020
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
    Volgens een bedrijf in Nederland waar ze roetfilters en katlysatoren verkopen heb ik een katalysator (is zeldzaam) Uitgezocht via chassisnummer en foto's vergleken die we hebben uitgewisseld via Whatsapp
     
  5. Met uitlezen gaf de laptop aan dpf sensor 12 pascal en de roetfilter 349 graden, deze waarders veranderen niet tijdens het rijden, ook niet als de motor koud of warm is. Komt volgens mij omdat hij een katalysator heeft. Ik heb al op een site gelezen da er meer 1.6 tdci zijn met geen dpf en roetfilters is zeldzaam maar zijn er.
     
  6. met katalysator wordt een 3-weg katalysator bedoeld. dit is puur voor benzine motor, worden 3 gassen gereduceerd, motor loopt altijd van te rijk naar te arm. ivm dan juist bepaalde stoffen omgezet worden en zo beter uitstoot hebt
    diesel kan wel scr-katalysator hebben, echter dan heb je adblue, deze spuit adblue op de filter voor reiniging.
    jouw geval lijkt me sterk dat je een van deze twee hebt.
    eerste 1.6tdci (voor mij bekend als de dv6) hadden geen roetfilter, daarna wel.
    heb je additief tankje. zo ja dan heb je een dpf of roetfilter zoals ze ook noemen
    dat je die waardes hebt zegt dat je een roetfilter hebt. of de uitleescomputer is niet goed.
    motorcomputer geeft deze info door. echter als de sensor niet zit is de software eigenlijk gemaakt dat je deze info ook niet te zien krijgt.


    anders upload de foto dan weten we iets meer. (via google en upload site voor afbeelding)
     
  7. Sorry, weet niet hoe ik de foto's hier moet krijgen, ben echt niet handig met dit soort dingen, was al blij dat ik ern account voor elkaar kreeg op deze forum.

    Wat is een additief tankje?
     
  8. Klein puntje rechtzetten. Diesels hebben al jaren katalysatoren. Bij sommige auto's is de katalysator gecombineerd met het roetfilter.
    Mijn Golf 2 diesel uit 1991 had al een katalysator.
    De Skoda Fabia TDI uit 2005 die ik daarna had was ook voorzien van een katalysator en had geen roetfilter.
     

Deel Deze Pagina