1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford S-Max 2.5T (WA6) blauwe.rook warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DigitalD, 6 aug 2022.

  1. Hoi, ik heb in maart een zwarte Ford S-Max 2.5T gekocht uit 2006 (1 van de eerste 8 in Nederland), het is een heerlijke reisauto maar ik heb wel een paar probleempjes.

    Ik stoot zo nu en dan een flinke wolk blauwgrijze rook uit de dubbele uitlaat, altijd met warme motor en bij belasting (bergopwaarts of bij het optrekken) in combinatie met een laag toerentaal (1500 tot 2000 rpm). Terugschakelen en hoger in de toeren zitten lost het meestal op, maar het olieverbruik is best fors (1 liter olie op 2000 km). De garage heeft de carterventilatie vervangen, het thermostaathuis, de motor geflushed, het oliefilter vervangen en de 5W30 olie vervangen door dikkere 10W60. Zij zeggen dat de motor goed is en dat er geen groot probleem is en dat ik niet te zuinig (snel opschakelen) moet rijden.

    Hij trekt ook goed door, ik heb niet het gevoel dat ik power mis. Wel loopt de motor zo nu en dan een beetje onregelmatig, met name voelbare bij lage snelheden (in de 1e of 2e versnelling). Hij kan dan wat inhouden of juist ineens vooruitschieten (alsof je een dot gas bijgeeft of de koppeling te vroeg laat schieten). In de garage werd een foutcode uitgelezen: P0027:26.6C. Deze foutcode refereert naar de solenoïde uitlaatklepbesturing.

    Op de een of andere manier komen we er niet uit met elkaar. Ik zeg gevoelsmatig dat het probleem met de turbo te maken heeft. Wat denken jullie? Wat is wijsheid?
     
  2. Simpel blauw rook is olie die opgestookt wordt.
    10w60 is puur gedaan ivm je dikke olie mjnder olieverbruik hebt.
    Welke garage dat is geen idee. Meeste doen juiste de olie erin die erin moet.
    Dikke olie is toch dat je dels andere filmlaag krijgt. Of dit wenselijk is voor je lagers geen idee.

    Olieverbruik uit lage versnelling kan idd rede zijn van turbo. Bij hoge toeren slechte olieschraapveren. Klepseals zie je veel bij vacuum trekken in de inlaat.
    Zal altijd wel iets van olie langs de turbo lekken, dat is normaal vaak.

    1liter op 2000km is best veel te noemen.
     
  3. Die 10W60 is veel te dik, ben verbaasd dat ze dat er zo in hebben gedaan.
    5 of 10W40 en dikker moet je niet gaan met dat blok.

    Qua toeren zit je erg laag, dat geeft stiekem een aardige belasting op het blok ondanks dat je denkt dat dat niet zo is vanwege het toerental.
    Ik zou de turbo eens na laten kijken, best kans dat er ergens een pakking slecht is of dat er ondertussen speling op zit.
    Hoeft qua vermogensafgifte niet merkbaar te zijn, maar dan heb je wel lekkage.
    Gaat mee via de uitlaat en dan heb je daar je blauwe rook.
     
  4. Dank jullie wel. Ik ben geen technicus maar had zelf ook al geen goed gevoel over die dikke olie. Maandag ga ik met de auto naar Volservice in Elst, zij hebben veel ervaring met deze Volvo/Ford motoren en zij gaan o.a. de turbo nakijken. Ik hou jullie op de hoogte.
     
    WauW*TeR vindt dit leuk.
  5. Bij Dennis en Kuba ben je in goede handen!
    Toen ik de S60 nog had kwam ik er nog wel eens en ken genoeg mensen die er al jaren trouwe klant zijn.
     
  6. Update: Oliefilterhuis/carterventilatie was niet het juiste onderdeel en paste niet goed, hierdoor olielekkage. Ook de afdekplaten om bij de distributieriem te komen waren niet vervangen maar dichtgekit, hier ook lekkage. Een defecte turbo was de boosdoener van de rook en instabiele loop, heb nu een nieuwe turbo en hij gaat weer als de brandweer (maar dan zonder rook). Alles kundig vervangen door Volservice in Elst.
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Dan zou ik toch bij de vorige garage eens navragen waarom ze dat op die manier gedaan hebben. In mijn ogen zeer slecht en helemaal als zij dat gedaan hebben met dichtkitten en verkeerde onderdelen monteren zou ik daar dus noooooit meer naar toe gaan, sterker nog ik zou ze schriftelijk sommeren de helft van je kosten te vergoeden, desnood smet inschakeling van rechtsbijstand verzekering. Als zij dat niet hebben gedaan maar alleen geprobeerd hebben te helpen zou ik het zelfs proberen. Volgens mij zou elke monteur dat soort zaken moeten kunnen vinden zonder al te veel moeite en een kapotte turbo als helemaal.
     
  8. Jeetje, wat een klunzen bij die andere garage dan..
     
  9. Je hebt helemaal gelijk. Dat dichtkitten hebben zij niet gedaan, dat is van daarvoor. Verkeerd onderdeel monteren was niet handig, dikkere olie ook niet. Maar het garagebedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft wel nagenoeg alle kosten vergoed, dus in dat opzicht hebben ze netjes gehandeld moet ik zeggen, de communicatie was ook altijd open en prettig.
     
  10. Ah ok, dat gedeelte had je nog niet vermeld, mijn haren stonden al rechtop en schoten zowat uit mijn vel toen ik dat allemaal las.
    Gelukkig maar dat het dus allemaal goed en vooral ook netjes is opgelost. Feit blijft natuurlijk wel de kitter en verkeerde onderdelen nog steeds wel een dingetje is waarvan ik denk, hmmmmmmmm zou daar toch niet meer naar toe gaan.
     

Deel Deze Pagina