Ford Options, doen of laten?

Discussie in 'Prullenbak' gestart door R@ymond, 14 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iemand hier enig ervaring met Ford Options?
    Een bekende zit hier over te twijfelen.
    We weten allemaal dat geld lenen geld kost, en we liever cash betalen.
    De rente staat nu op 1,9% wat mijn inziens niet extreem hoog is.
    De restschuld na 3 jaar kan op verschillende manieren worden afbetaald.
    Inruilen voor een nieuwe.... dus dubbele kosten, auto inleveren en daarmee afbetaald, maar geen auto meer, of de restschuld afbetalen in 1 keer of maandelijks. Maar wat is de rente op dat moment?

    Wat zijn de plussen en minnen van dit financieringssysteem?
     
  2. Herkenbaar. Ik heb het ook al eens bekeken. Ook ik ben benieuwd naar de antwoorden.
     
  3. Ik ook. Maar ondanks de lage rente is het mijn ding niet. Ik ben opgevoed met de regel dat je eerst spaart voor je iets koopt en dat je enkel leent voor een huis.

    Volgens mij is het voor mensen met weinig eigen vermogen en de discipline om maandelijks en af te lossen en te sparen een leuke oplossing.

    Bij mij borrelt dan wel de vraag op waarom je voor de aanschaf van een auto niet hebt kunnen sparen.

    In mijn werk zal ik nooit een DK, PL of Ford Options adviseren.
     
  4. Is die 1,9% inclusief inflatiecorrectie dan?
     
  5. voor mij hier hetzelfde, ik zal nooit geld lenen voor een auto... dan maar een modelletje minder :)
     
  6. #6 Emil, 15 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2015
    Heel veel mensen lenen geld voor hun auto, dat moet ieder voor zich bepalen. Ik heb het ooit ook eens gedaan omdat ik toen een fatsoenlijke auto nodig had en ff geen cent op mijn spaarrekening (Student he ;-) )

    De rente is interessant, maar volgens mij betaal je ook de afschrijving. Daar zit volgens mij een/de verdienste alhoewel het al een jaar of 9 geleden is dat ik mij heb verdiept in de options. Geen gebruik van gemaakt uiteindelijk toen overigens en idd een kleinere auto gekocht.

    Voorbeeld: auto kost 25000 euro, na 3 jaar is deze 15000 euro waard (volgens de markt) dan heb je 278 euro per maand afgeschreven, los van enige rente dus. De gegarandeerde restwaarde waar Ford het over heeft is meestal een stuk lager (bijvoorbeeld 12000) dan de werkelijk te verwachten marktwaarde. Dan heb je dus 360 euro per maand afgeschreven en ook daadwerkelijk betaald als een van de componenten van de options.
     
  7. Wat ik uit het verhaal van Ford begrijp is dat er een gegarandeerde restwaarde wordt bepaald. Dit wordt het uitgangspunt voor de aflossing van de 3 jaar.
    Mocht de auto na die 3 jaar meer waard zijn dan de ingeschatte restwaarde is dat een voordeeltje voor jezelf. (andersom zou vervelender zijn).
     
  8. Ford is geen filantropische instelling, linksom of rechtsom zullen ze aan een dergelijke constructie iets verdienen en de eigen risico's geminimaliseerd hebben.
    Het kost dus altijd meer dan dat je de auto rechtstreeks afneemt zonder financieringsconstructie.
    Als je dat er voor over hebt om nu nieuw te rijden en je een dergelijk bedrag niet voorhanden hebt moet je het vooral doen.
    Of het verstandig is hangt af van je persoonlijke situatie, nu en in de (nabije) toekomst.
    Je zou in je overweging bijvoorbeeld rekening houden met de situatie dat een inkomen wegvalt, wat gebeurd er dan? Kun je er vanaf, tegen welke kosten/voorwaarden etc.

    Persoonlijk zou ik mij er niet zo snel aan wagen. Al heb ik makkelijk praten met een auto van de werkgever.
     
  9. Wij rijden voor 130 euro per maand een Ford Fiesta 1 liter ecoboost 100pk Titanium X, (dec 2014) Nieuwwaarde: 19.969 euro.
    Als je het afzet tegen wat we aflossen kost deze options deal ons 600 euro over 3 jaar.
    Daar kan ik wel mee leven hoor.
     
  10. Mee eens, cash betalen is natuurlijk de "veiligste" optie. Echter met deze 1,9% rente vindt ik het persoonlijk de overweging waard. De restschuld is wel een belangrijk punt waar je over na moet denken. Leg je elke maand nog wat extra s apart, of ga je nog een lening na afloop aan (met waarschijnlijk een hogere rente). Ik zie zelf verder niet veel grotere risico's aan dit verhaal. Een lening bij de bank heeft een hogere rente.

    Wat doe jij na die 3 jaar met de restschuld?
     
  11. #11 Rykers, 15 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2015
    Over 3 jaar hebben we nog een restschuld van 7000 euro. Misschien koop ik die af, of we ruilen hem in voor een nieuwe. Geen idee, 3 jaar is lang.
    Onze vorige Fiesta leverde bij inruil nog 10000 euro op. (4 jaar oud)

    Wat je op een rij moet zetten is wat voor jou de beste oplossing is. Wij wilden een zo laag mogelijk maandbedrag, maar dat betekend dat de restschuld hoger is.
    De kosten van dit systeem zijn relatief laag, (1,9% rente, en soms is het zelfs 0%)
    Aan het eind betaal je natuurlijk wel altijd je auto. Het is alleen een manier van klantenbinding want Ford weet zeker dat ik over 3 jaar minstens 1x naar de dealer moet.
    ;)
     
  12. Als je het geld voor handen hebt, maar liever niet alles in één keer uit wilt geven moet je het als volgt doen;

    restwaarde voor over 3 jaar naar € 0,- zetten.
    Over de gegarandeerde minimum waarde/slottermijn betaal je namelijk ook rente.
    Een dermate aanbetaling doen zodat je op gewenst maandbedrag uitkomt.
    Vervolgens zou je het bedrag wat je in de drie jaar terug betaald (of anders dus in één keer zou moeten betalen) op de bank moeten zetten tegen minimaal 0,95% rente.

    In dat geval kost het je niets extra.
    Je betaald namelijk rente over het gemiddeld geïnvesteerd vermogen, wanneer je € 10.000,- financiert, heb je over die drie jaar dus slechts rente betaald over € 5000,-
    Bij de bank ontvang je rente over het gehele bedrag dat je wegzet.

    Wil je er eerder vanaf betaal je een zeer geringe boete tegenwoordig, afhankelijk van hoelang het contract nog loopt 1 of 0,5%
    Maar je betaald in het begin de meeste rente (1,9% van € 10.000,- en aan het eind als er bijvoorbeeld nog € 1000,- open staat, betaal je dus nog maar 1,9% over € 1000,-) wat je nog niet zo snel terug hebt kunnen sparen bij de bank, waardoor het dan verhoudingsgewijs duurder is geweest.

    Ford doet dit puur om de verkoop van de auto's te stimuleren, bij rentes als deze kost het vaak veel meer dan het oplevert.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina