1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford neemt afscheid van EcoSport

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Harold1, 16 mrt 2022.

  1. [​IMG] Autovisie Nieuws 14 mrt 2022


    Ford neemt afscheid van EcoSport

    [​IMG]
    Ford kondigt het einde van de EcoSport in Europa aan. Eind dit jaar zal de productie van de compacte SUV stoppen. De Amerikaanse fabrikant maakt het model voor de Europese markt in Roemenië.

    Het afscheid van de SUV hing in de lucht. Niet zozeer vanwege de leeftijd, ook omdat de autobouwer elders al de EcoSport uitzwaaide. Afgelopen september kondigde Ford aan de verkoop van de EcoSport in Amerika te staken en wel halverwege 2022.
    Het bedrijf liet toen ook weten dat de levering in Europa niet in gevaar was. Toch, er zit slechts enkele maanden tussen de Amerikaanse en Europese verkoopstop. Eind dit jaar gaat de laatste EcoSport de weg op.

    [​IMG]

    Europese geboortegrond

    Ford bouwt de EcoSport voor de Europese markt in zijn fabriek te Roemenië, maar die fabriek waar ooit ook de B-Max het levenslicht zag, was niet de eerste geboortegrond voor de compacte SUV. De eerste exemplaren kwamen uit India. In totaliteit vervaardigt Ford de SUV op drie continenten. In het najaar van 2017 kwam Roemenië daar bij.


    Europese carrière EcoSport
    De introductie in de Europese fabriek ging gepaard met een uitvoerige facelift van het model. Het was op dat moment al de zoveelste modelaanpassing. Oorspronkelijk stond de in 2012 in India geïntroduceerde én gebouwde EcoSport niet op de agenda voor een Europa, maar toen bleek dat het segment van de B-SUV snel groeide, was Ford er als de kippen bij om de EcoSport vanuit Azië naar Europa te brengen. De fabrikant wilde niet wachten tot een op de Europese smaak aangepaste versie klaar was, om te voorkomen dat het momentum miste. Zodoende was in de eerste anderhalf jaar van zijn Europese carrière de Indiase uitvoering leverbaar.

    [​IMG]


    Cosmetische aanpassingen
    De eerste opfrisbeurt volgde dus snel. Een tweede kwam er snel achteraan – te herkennen aan het ontbreken van een reservewiel, gevolgd door een volgende. Waar de nadruk van de eerste twee op aankleding en afwerking lagen, daar was de opfrisbeurt uit 2017 gericht op het cosmetische deel van de SUV. De Amerikaanse autobouwer trok de exterieurstijl gelijk met die van de andere in Europa geleverde types. Het front kreeg het recentste familiegezicht, zoals dat reeds op vele andere Ford-modellen werd toegepast.
     
  2. Geen verrassing hier, zo geslaagd is dat model niet.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  3. Benieuwd of en wat er voor terug komt.
     
  4. Ik vond de hoge instap wel fijn, [uitgeprobeerd bij van Mossel in Breda] hopelijk komt er een model met een hogere instap voor terug
     
  5. Denk dat ze gaan zeggen dat je dan maar een Puma of Kuga moet kopen
     
  6. Dat zal dan 1 van de nieuwe elektrische modellen zijn verwacht ik. Las iets over diverse nieuwe "crossovers".
     
  7. En zo blijven er nog 7 modellen over die te bestellen zijn (bus niet mee gerekend).

    Feitelijk maar 5 zelfs, de rest is een niche product.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  8. Ja er is niet veel keuze meer bij Ford.
     
  9. Heb een jaar of 3 geleden een ecosport meegehad als leenauto.

    Ik vond het niet lekker rijden....maar goed dat ben ik ;)
     
  10. Ik zal hem niet missen, een raar smal ding waarvan de proporties niet echt klopten. Na de facelift was het iets beter, maar hij bleef te smal.
     
  11. Moet zeggen dat de auto hier in het dorp wel populair is. :schater: In één straat staan er al 3.
    Verder rijden er nog een aantal rond.

    Qua uiterlijk zal die niet gemist worden, met of zonder wiel achter op, proporties zijn niet helemaal kloppend.
     
  12. zijn dat alle verkochte modellen in Nederland meteen?:mrgreen:
     
    BasSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina