1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Ka koud stationair slecht lopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mello st, 26 okt 2011.

  1. #1 mello st, 26 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2012
    Wist geen andere plek om het te posten,

    Onze nieuwe Ford Ka (2 weken oud) TitaniumX loopt bij een koude start vreemd.
    Het toerental gaat na de start naar verhoogt toerental,en valt daarna naar onder de 1000 toeren om vervolgens weer sneller te draaien ,een jojo effect zeg maar.
    Als de motor eenmaal heeft gedraaid en daarna nog eens keer wordt gestart,gaat het wel goed.
    Het gaat alleen mis bij een start waarbij de motor op buitentemperatuur is.

    [YOUTUBE]A4S0d3VDyAk[/YOUTUBE]

    Iemand een idee of komt het bekent voor ?
     
  2. terug naar de ford dealer!:P
    galantie:P
     
  3. Ik zou eerder zeggen, rijd er eerst eens een paar kilometer mee.
    Dit soort dingen lossen zich vaak vanzelf op bij nieuwe auto´s.

    Zo niet, terug!
     
  4. Ik ben bij jou post terecht gekomen omdat ik hetzelfde 'probleem' ervaar. Het filmpje is dan wel verwijderd, maar de omschrijving komt exact overeen met wat ik ervaar.

    Nu vroeg ik me af of je hiermee terug bent gegaan naar de dealer en wat er verder mee gedaan is.
     
  5. Ik zie bij Peugeot hetzelfde probleem. Dit is puur om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Hierdoor halen deze motoren de euro 5 norm.
     
  6. #6 mello st, 17 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2012
    Het is erg vreemd de 1e 3 weken dat we de Ka hadden was het een bak met ellende met koude starts. Nu komt het wel eens een enkele keer voor, te weinig om een dealer ermee aan de gang te kunnen zetten.
    Ik zou wel eens graag de KAM fuse trekken om te kijken of het probleem dan terug is, zijn er Ford monteurs hier die weten waar de KAM fuse zit van de Ford Ka (recente model) ?

    Filmpje weer teruggezet !
     
  7. #7 ToWi1989, 17 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2012
    Thanks voor het terugplaatsen van het filmpje. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik het ook op video vastgelegd krijg. Het probleem lijkt in ieder geval wel reproduceerbaar te zijn; starten met een koude motor (na een nacht stilstaan bijv.), en daarna meteen een heel klein beetje gas te geven. Daarna loopt de motor ca. 5 tot 10 sec zeer onregelmatig en er is (blauwe?) rook zichtbaar met een sterke benzinelucht. Het oliepeil heb ik geregeld nagekeken maar nog niets aan op kunnen merken. Als het toerental na deze 10 sec. weer normaal is, zijn er verder ook geen problemen. Ook rookt de auto niet bij optrekken, dus van een overmatig olieverbruik zal er geen sprake zijn.

    Mijn ka moet over 1500 km naar de garage voor de eerste beurt (10.000 km) en zal dit gelijk even voorleggen. Misschien dat er een update o.i.d beschikbaar is voor het motormanagement. Hij lijkt gewoon te veel benzine in te spuiten bij een koude start.

    Heb jij ook last van dit roken? Zo niet dan denk ik dat jou probleem ergens anders ligt. Ik heb namelijk al een aantal dingen gelezen waarbij het gaat om een gescheurde vacuümslang waardoor de auto stationair niet lekker zou lopen. Er zijn namelijk al meerdere problemen geweest bij fiat en ford (dezelfde motoren) die betrekking hebben op slechte kwaliteit slangen.

    Ik zal vanavond even kijken of die zekering genoemd staat in het boekje.
     
  8. Het ziet er inderdaad ongeveer hetzelfde uit, de auto lijkt bij ons ook gewoon te verzuipen bij het starten,en na 10 seconden is alles gewoon ok !
    Ik heb nooit gekeken of de KA rookt, maar stinken doet ie zeker op dat moment naar onverbrande benzine !
    Oliepeil is hier ook constant, geen gekke dingen.
    Een kapotte slang zou kunnen ,maar na 10d km of in ons geval 3dkm al ?

    Nog eens een vraagje, heb jij ook de ervaring dat je vrij moeilijk weg kan rijden in zijn 1. De overgang van stationair naar toeren maken gaat hier ook niet bepaald traploos.
    Eer dat je weg bent gereden heb je al 2x met je kop tegen de voorruit gezeten,is ook alleen maar als de KA koud is....
     
  9. De Ka van mijn vrouw is van 2009. Binnen enkele maanden moest een (vacuum?) slang die onder het luchtfilter hangt vervangen worden, door verdroging ontstonden er scheurtjes, bij starten en stationair draaien werd de benzinelucht steeds sterker. Het was een bekend probleem, werd direct gewisseld. Als ik het me goed herinner is dezelfde slang bij de eerste beurt nogmaals gewisseld, was een standaard actie bij alle Ka's die voor een beurt kwamen.
    Ik hoop / neem aan dat Ford inmiddels een ander materiaal voor die slang gebruikt zodat de droogte scheuren niet meer op kunnen treden, onze Ka heeft er in iedere geval geen last meer van.

    Er stond ooit info, met foto's, op het Ka forum, maar dat lijkt niet meer te bestaan. Als het nodig is kan ik wel even een foto maken van de betreffende slang.
     
  10. Ja die slang blijft heel inmiddels, maar het slechte starten hebben ze (bijna) allemaal, KAM fuse heeft ie niet (is geen ford) en heeft ook geen zin.
    Software update is er ook niet, het enige dat echt helpt, is regelmatig de snelweg op met de auto en goed doorhalen in de 3 en 4.

    Klinkt raar maar het is echt drama met deze motor.
    Ford had nooit moeten beginnen met deze Fiat Ka.
     
  11. Afkloppen maar slecht starten heeft die van ons nooit gedaan, alleen toen het in februari zo heel koud was kostte het wat meer moeite.
     
  12. Had ik in het begin ook best wel last van, maar slijt er naar een paar 1000 km wel uit.
     

Deel Deze Pagina