Nu in dit Theater: Vuur en flammen deel 2 Afgelopen zaterdag was het zo ver deel 2 van vuur en flammen Omdat het een flinke klus was hebben we besloten om er twee dagen over te doen. Zie hier de foto's van het project De start Bobine's weg Zo zag mijn startmotor eruit Dus zo ziet je startmotor eruit als je de koppeling professioneel aan het oproken bent Het tool voor de nokkenassen erop gemonteerd En toen begon het leuke werk 46 boutjes losdraaien en daarna de kleppendeksel los 'knijpen' nadat dit los was lagen de nokkenassen ook los Daarna de nokkenassen plaatsen om de speling te meten Uiteindelijk was de uitlaatkleppen binnen spec en dichtbij elkaar de inlaat was 1 klep buiten spec mocht maximaal 0,23mm en was 0,25 Deze werd omgeruild voor een exemplaar die wel binnen spec lig. Foto met 19 kleppen Na veul gekloot kwam de oude waterpomp er uit en daarna de nieuwe erin. Tijdsbestek 3 uur Zie de foto voor de ruimte wat tussen het blok en chassis zit Toen kon het opbouwen beginnen Foto van de schone kop en nokken Vloeibare pakking Schone kleppendeksel Lekker ingesmeerd met roze pakking Het verstoppen van de nokkenassen Even een close up van de roze pakking Heb dus niet te veel erop gesmeerd Keerringen plaatsen De rest monteren Kapjes gemonteerd Een schone startmotor Kabelboom voor de bobines terug plaatsen Nieuwe bougies en IPD bobines plaatsen Afdekkap erop en plenum En toen was die klaar En dan is het toch wel jammer dat er weinig van te zien is Maar dat idee is gauw weg toen hij gestart werd Heb er filmpjes van gemaakt maar moet even kijken hoe ik die online zet. Maar tijdens montage hebben we ook even na de Elevate klep gekeken omdat die een beetje raar geluid maakte. Nou waarom maakt die geluid omdat alle drie de uitgangen verkeerd hadden aangesloten (Iets te maken met haast van de vorige keer) Maar testrun kan ik melden hij gaat als een speer. Sneller dan voorheen alleen de koppeling stoort het spelen Dus op na fase 3
Geen RS kleppendeksel? Wel knap dat je dat allemaal doet! Gemakkelijk kunnen omwisselen van de nokkenas?
Misschien komt die er nog wel op wie weet Nou makkelijk is een groot woord maar is te doen En dank je
Het is geen hogere wiskunde, maar ook weer niet voor iedereen weggelegd. Het meeste werk zit in het bereikbaar maken en vrijleggen van alle delen. Je hebt ook vrij veel speciaal gereedschap nodig om het te kunnen doen.
Bert en Lars, HULDE ik blijf me verbazen hoe jullie dat toch iedere keer weer voor elkaar krijgen. dit zijn toch wel de hele leuke topics van dit forum om te lezen keep up the good work
Veel mensen zijn te angstig om dit soort klussen te doen. Moeilijk is het niet. Als je je maar verdiept in wat je aan het doen bent. Wel respect Bert en Lars. Kan me voorstellen dat het wel fijn is om de sleutel naderhand om te draaien en het torretje lekker te horen spinnen. I know the feeling Nu dus alleen de koppeling nog?
Hier hoofd knutselsmurf zelf aan het werk: Hij wou niet herkenbaar in beeld, dus we hebben er een zwart balkje voor geplaatst
Hier een video van de eerste start. De brandstofrail staat nog vol lucht, die moet eerst op druk komen. [YOUTUBE]YAC7SXslePE[/YOUTUBE] Dit is tijdens het warmdraaien; hij snort mooi rustig: [YOUTUBE]o0-owghO5eI[/YOUTUBE] En dit bedoelt Bert met "de koppeling gaat er doorheen": [YOUTUBE]jaNjGloJ4KI[/YOUTUBE]
Dat vind ik nou zo tof aan jullie, dat jullie elkaar gewoon allemaal helpen met inbouw, ombouw van de wagens
Mooi werk, Bert en Lars! Maar hoeven er geen RS zuigers en drijfstangen in? Ik herinner me wat over papieren drijfstangen, of zaten die alleen in het 2.5t Volvo blok?