Na 2 eerdere modellen te hebben gehad: Focus 1 MK1 1.4 Trend & Focus 1 MK2 ST170 en nu het betere werk de Focus RS MK1 Moet zeggen dat de RS echt heerlijk rijdt, en de stoelen zitten ook heerlijk en de RS ziet er natuurlijk standaard al erg vet uit. Meer foto's volgen aankomend weekend + To do list. 15-07-2012 Heeft even geduurd haha maar hier een update met wat er tot nu toe allemaal gebeurd en gedaan is. Sinds het gebruik van de RS tot nu zijn er al aardig wat dingen gebeurd en dit was zeker niet altijd positief omdat ik er ook de nodige problemen mee heb gehad. Ik heb een aantal nieuwe foto's, daarnaast zal ik een lijst plaatsen met wijzigingen en de problemen die ik ermee gehad heb. Problemen: Ontsteking defect: Tijdens het rijden op de snelweg is nummer 4 defect gegaan, was leuk om mee te rijden. Vervangen voor een MSD Ontsteking. Thermostaathuis lek: Lekte op de verbinding bij het blok, bleek van binnen gedeelte weggesmolten/afgebroken. Vervangen voor een alluminium versie. Oude thermostaat: V-Riem en poelie vervangen: Na het een keer starten van de auto een hoog knarsend/piepend geluid, hiermee besloten niet naar huis te rijden omdat ik toen al dacht dat het van een poelie/snaar kwam en wil hiermee zeker geen risico nemen, dus de auto laten ophalen. Waarnaast ook bleek dat door de vibraties enkele waterpomp bouten waren los getrilt. Intercooler pomp defect: Na op het engelse RS forum een topic te zijn tegen gekomen over dat de intercooler pomp vaak defect is, besloot ik dit ook maar eens na te kijken, en jawel die van mij was ook defect en had hier waarschijnlijk (zoals veel dat hebben) al een tijdje mee rond gereden. Inmiddels ook verholpen. Schoonmaken en plaatsen van nieuwe borstels: Achterophanging bouten gebroken: Bij een uitlijning van de auto bleek dat er twee bouten afgebroken waren van de schotels waar de vering in ligt, heb hierbij gelijk besloten het een en ander achter te vervangen + voor ook aantal onderdelen denk dan aan: *Achteraslagers *Fuseekogels *Spoorstangeind *Driehoekdraagarm *Enkevoudige draagarm *Reactiearmen (waar de vering in ligt) *Stabalisatorstangen (Voor en achter) *Lagerbus (Achterstang) *Spoorstangeind (Voor) Aantal onderdelen die vervangen zijn: Dit zijn niet mijn spullen maar is wel pecies hetzelfde wat vervangen is, en wat natuurlijk ook in bovenstaande lijst staat. Airco defect: En het huidige probleem is dat me airco niet werkt, hij is gevuld maar nog slaat de pomp niet aan dus ook hier moet ik achteraan hoop dat de pomp zelf niet defect is. Naast de bovenstaande problemen zijn er ook andere wijzigingen aangebracht. Deurpanelen: De vorige eigenaar heeft uit hout zelf gefabriceerde opzet deurspeakers gemaakt, dit was echt super onhandig en lelijk, plus dat hij hiermee de standaard deurpanelen omzeep heeft geholpen met boren en zagen, echt zonde. Hiervoor moest ik dus opzoek naar andere deurpanelen. Dit is inmiddels ook al vervangen. Stuurwiel: Het standaard stuurwiel staat er om bekend te verkleuren en simpel gezegd echt lelijk te worden. Heb deze vervangen voor een nieuw bekleed stuur: Oud: Nieuw: Boost slangen: Ook zijn de standaard boost slangen vervangen voor die van Turbo Dynamics, omdat de standaard kunnen inklappen. Dumpvalve: Toen ik de auto kocht zat er een Baileys DV26 atmosferische dumpvalve op, die blaast de druk uit het systeem waardoor je een woosh geluid hoort. Deze heb ik vervangen voor een Turbosmart kompact dual port, deze blaast 50% af en 50% terug in het systeem. Ook heb ik de DV verplaatst naar een nieuwe lokatie vlak naast de intercooler, hier is hij makkelijk te benaderen ten opzichte van de oude lokatie (zie foto) Ik ga later nog over naar een volledig dicht systeem. Remschijven: Na de aanschaf merkte ik al snel dat het stuur steeds erger begon te trillen, dit kwam duidelijk door de remschijven die ik nadat ik ze wat beter bekeken had duidelijk moest vervangen. Heb hier nog geen foto's van maar het is wel hetzelfde idee als deze Axle Spacers:Ik vond de achterwielen wat te ver in de wielkast verdwijnen en wilde hier wat aan doen, ik weet dat er wielverbreders zijn maar ben hier geen fan van omdat de druk op de lagers groter wordt. Ik heb uiteindelijk op het RS forum een andere manier gevonden namelijk met Axle Spacers, dit zijn verbreders die op je achteras gemonteerd worden en daartegen aan komt de HUB met lager dus geen druk. De spacers zijn origineel van ford en heb deze daar dan ook vandaan. Hier zie je de wiel hub zonder schijf en klauw: Vervolgens de Hub gedemonteerd: En uiteindelijk waar de spacers op gemonteerd worden: Voor: (Niet mijn auto maar voorbeeld, zie achterzijde wielkast) Na: (Niet mijn auto maar zelfde handeling verricht) Achterlichten: Ik heb ook de standaard achterlichten vervangen voor LED achterlichten.(Nog ggeen foto's van) Koplampen: Hiervoor had ik de ST170 met Xenon koplampen, dit vond ik toch wel veel mooier en heb een setje op de kop kunnen tikken voor in mijn RS. De glazen waren vrij dof en beschadigd en heb deze vervangen voor nieuwe glazen en heb daarbij gelijk de bedrading veranderd omdat de ST170 kabelboom anders is. Daarnaast heb ik ook de binnenkant van de lampen zwart gemaakt in plaats van het standaard chroom: Standaard Chroom: Naar Primer: Bezig met de wissel truc: En het uiteindelijke resultaat: Plus de foto's hoe hij er nu ook bij staat: To do list: Schroefset of verlagingsveren. Geluidsinstallatie. Bepaalde delen in kleur. Ander spruitstuk (JEK of FMS) Coaten of spuiten velgen. 17-07-12 kleine update koplampen. Heb net nog even wat foto's gemaakt van de koplampen aan. Dit was hem voor nu weer even
Ik heb wel een aantal vragen wat betreft de RS en ben benieuwd of iemand die l wat langer ervaring heeft met zijn RS voor mij wat vragen zou willen beantwoorden !! Bij wie kan ik hiervoor terecht ? Thx
Hele gave Rs man. Super auto. Ik denk als je je vragen hier neer zet dat degene die al lang(er) een RS1 rijden zijn eigen wel melden met antwoorden.
Blijft toch echt een super ruige auto zo'n mk1 Als ik weer eens in 's-Deel ben rij ik even langs om te