1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Mk3 uitleg Fordscan uitschakelen Tpms Sensor banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sjeng ford, 6 mei 2023.

  1. Beste Leden

    Wie zou me kunnen helpen om bij mij Ford Focus Mk3 uit 2015 de Tpms sensors uit te schakelen met Fordscan met stap voor stap uitleg en liefste met foto's erbij.
    Heb al van alles wat geprobeerd maar lukt me toch niet en ook al wat uitleg gehad van andere leden maar die hebben meestal al nieuwe model focus en dan moeilijk uit te leggen voor hun omdat dan toch iets anders werkt.
    Vandaar dat ik zelf een Topic opzet wat vind er ook niet meteen van wat terug op deze site en hopelijk kan me iemand stap voor stap alles goed uitleggen.
    Wil jullie alvast bedanken voor de reacties en de medewerking.

    Mvg Sjeng
     
  2. Je kan hierdoor wel problemen krijgen met je verzekering. Want TPMS is een verplicht systeem waar je nu mee loopt te rommelen… waarom koop je niet gewoon sensoren. Veiligheid gaat voor alles lijkt mij..
     
  3. Beste Magure

    Tpms is op model 2015 nog geen verplichting en ook geeft dit geen probleem voor de verzekering.
    Ook vindt ik dit geen meer waarde want heb een keer melding gehad en toen was de band ook al leeg.
    Vandaar dat ik geen tpms nieuw erop wil setten bij een nieuwe set banden.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk
     
  4. Als het zelfde werkt als 2012 mk3 dan kan het wel heel moeilijk worden. Want staat me bij dat sommige het wouden aanzetten maar niet lukte.
    Bij de eerste mk3 zaten er geen tpms sensoren in. Ging alles via de abs sensoren.
    Kan zeggen dat het zeker goed werkt.
    Met mk3.2 kans is dat het via TPMS sensoren is gaan werken. In alle gevallen heb ik eigenlijk nooit van mezelf of van klanten gehoord dat systeem niet goed werkte.

    Je zegt leeg, maar hoeveel druk zat er daadwerkelijk in. Het is namelijk met 0.5bar vaak dat je melding hebt
     
  5. Beste Truckerowerner

    Bedankt voor je reactie is inderdaad het nieuw model mk3 met Tpms sensors.
    Ja toen ik de melding kreeg en stopte en ging kijken was die al zo goed als leeg en daarom op zo snelle manier merk je dat al vanzelf en dus in mijn ogen geen meerwaarde en alleen maar een extra kosten post,
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Maar als je band ook snel leegloopt krijgen de sensoren amper de tijd om te registreren want de druk wordt steeds lager.
     
  7. De rede dat het tegenwoordig verplicht is. Is ondat meeste rijders niet elke maand bandenspanning controleren.
    Zat mensen die met 1.5bar bleven rijden.
    En nee dat meek je niet in het rijden ivm het gelijdelijk gaat.
    Bsnden worden zwaarder belast en brandstofverbruik gaat omhoog.
    Er zijn xelf mensen die met lekke band niks merken en doorrijden.

    Keer gehad toen iemand van de snelweg kwam. Tuuterde om te melden. Hun reactie "echt oh eigenlijk nog niks echt gemerkt"

    Dus ja de meerwaarde zit er wel degelijk in.
    Dat geld ook voor abs, airbags en dergelijke. Je hebt het niet nodig, maar die ene keer kan het jouw wel helpen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. hier wil ik even op inhaken,
    de TPMS sensoren op een Focus MK3,5 zijn totaal geen meerwaarde voor dit type Focus.
    de sensoren reageren te laat (als er al meer dan 1 bar uit de band is gaat deze een melding geven "bandenspanning te laag" en moet je zelf uitzoeken welke band het is)

    als dit systeem uitgezet wordt (bij mij ook gedaan) en je gaat terug naar het DDS systeem (via ABS sensoren) is dit veel betrouwbaarder en krijg je netjes een melding als er 0,5 bar uit je band is verdwenen.
    het uitzetten van dit systeem heeft @bws723 voor mij gedaan (zit wel in Zoetermeer) maar ik denk dat je ook terecht kunt bij @Tigershark aka Sjoerd.
    sorry Jeroen maar dit vind ik echt een broodje aap verhaal.
    heb je ook werkelijk voorbeelden bij welke maatschappijen waar dit is voorgekomen?
    jarenlang heb ik met DDS systeem gereden en nooit problemen, TPMS is een slecht systeem voor de MK3,5 aangezien het niet nauwkeuriger is dan het DDS systeem.
    en nee, het is niet te controleren of je ze er wel of niet hebt opzitten, je zal dan de banden van de velgen moeten halen om het te zien.
     
  9. Is het niet zo dat je het aan het ventiel kan zien? Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had
     
    gerardTDCI en Sjeng ford vinden dit leuk.
  10. Beste Gerard

    Zoals jij het beschrijft zo denk ik er ook over en echt geen meerwaarde vindt ik persoonlijk en Zoetermeer is inderdaad ver weg voor mij maar ga eens kijken of ik een reactie krijgt van hem.
    Bedankt voor je reactie en hier kom ik weer een stap verder mee.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Gerard is bij jou wel de DDS (dus via ABS) weer aangezet? WIst niet dat dat kon, bij mij ook maar eens kijken dan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. #13 Magure, 7 mei 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2023
    Ik kan het stuk van de verzekering niet zo terug vinden. Houd er wel rekening mee dat ze in het buitenland hier veel strenger mee zijn en je auto nietig wordt verklaard mocht er een ongeluk gebeurd zijn, met alle gezeik van doen. Of het systeem wel of niet goed werk kunnen meningen over verschillen, maar het kan net wel het verschil maken tussen leven of dood. En dat jij nooit geen problemen hebt gehad met het DDS systeem omdat dit compleet anders is. En niet met sensoren werkt maar dmv van de ABS sensor en altijd werkt.

    verder ga ik er ook niet meer op reageren want het loopt uit op een kansloze discussie hier.
     
  13. En nu weer :ontopic:
     
  14. ah duidelijk verhaal van @gerardTDCI
    blijkbaar werkte idd TPMS slechter als DDS (werkend via abs systeem)
    Tevens mooi om te weten dat het overgezet kan worden.
    Dan weet wat topic starter kan gaan doen.
     
  15. Ik heb t uitgezet in mijn mk3.5 toentertijd. Was heel makkelijk. Stond gewoon in de lijst bij de bcm volgens mij
     
  16. vaak wel maar de ventielen lijken steeds meer op de 'normale' ventielen.

    of die de DDS functie dan automatisch overneemt of dat je die zelf moet activeren weet ik niet meer.

    dit is ook geen aanval op jou Jeroen.
    vwb het buitenland kun je wel eens gelijk hebben, ze zijn daar toch vaak strenger dan hier.

    was niet de bedoeling om een kansloze discussie te starten, ik wilde alleen melden dat (voor mij) het systeem niet optimaal werkt voor de MK3,5
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Op het gevaar af in herhaling te vallen : de eis is een deugdelijk bandenspannings-monitor-systeem, dat mag dus voor de wetgever en/of APK zowel een direct systeem zijn met sensoren per band als een indirect systeem, zoals DDS, wat via de abs-sensoren werkt.
    Heden te dage hebben veel grote merken, zoals VAG, stellantis etc, nog altijd een DDS systeem op veel modellen standaard gemonteerd.
    Het is dus echt onzin dat je daarmee problemen met verzekering oid zou kunnen krijgen, ook niet in het buitenland
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina