1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 2018 koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DesireeJr, 2 jan 2024.

  1. #1 DesireeJr, 2 jan 2024
    Laatst bewerkt: 30 jan 2024
    Update:

    Iedereen bedankt voor de reacties.

    Ik woon zelf in almere en de dealer waar ik de auto heb gekocht zit in joure. De koelvloeistof thermometer die bleef nu naar tussen de 60 en 70. En zelf de 100 km naar joure werd het niet warmer dan 70.

    Thermostaathuis en sensor vervangen en binnen 5 km ging het flink omhoog. Yess dacht ik. Maar hij bleef de hele rit wel voor de 90. Hij komt gewoon niet op de 90. Deze rit is ook de enige keer dat start stop systeem werkte(ik gebruik het niet, maar wilde wel graag weten of het werkte).

    De volgende dag kwam alweer hetzelfde probleem terug. Zodra ik gas terug neem (stoplicht of andere km zone) klapt de thermometer terug omlaag.

    Enige is dat hij nu wel bijna de 90 aanraakt. Maar ik houd dus hetzelfde probleem.

    Hebben jullie nog enige ideeën wat dit kan zijn? Ik wil niet dat mijn motorblok over enige tijd kapot is. .

    Kan het mijn waterpomp zijn?

    De dealer wilt er wel gewoon weer naar kijken. Maar elke keer intotaal 400 km rijden heb ik geen zin in.


    Beste lezer,

    Ik heb sinds kort een ford focus uit 2018 ecoboost.

    Nu staat er in mijn display 74% ritten met koude motor. Kan iemand mij vertellen wat dit inhoudt en of dit goed is of juist niet goed ?

    Ook komt mijn koelvloeistofmeter net niet bij de 90 en soms zakt hij zelfs terug.

    Over een paar weekjes kan ik de auto naar de garage brengen waar ik het gehaald heb. Maar ben inmiddels wel benieuwd of het veilig is om te blijven rijden.

    Mvg
    Desiree
     
  2. Die 74% betekent niets anders dat 74% van je ritjes de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is geweest,
    je zou dan verwachten dat dit allemaal korte ritjes zijn geweest, zegt niets over de motor maar over het gebruik van de auto
     

  3. Dankjewel,

    Ik rijd inderdaad altijd kort. Maar mijn thermometer tikt wel altijd (net niet) 90 aan. Dus klopt dat dan wel ?
     
  4. Klinkt normaal in mijn oren ja
     
  5. 90 aangeven en 90 graden zijn twee verschillende dingen.
    Vaak is meter al op 90 en kvs zit dan tussen 80 en 105graden.
    Voordat wijzer beweegt.

    Zelf heb ik op rit van 11km goeie 10a15min. Dan geeft hij wel halverwege 90 aan maar is het niet. Zelfs einde van de rit is het nog niet 90.
    Je moet denk goeie 30min rijden om alles op temperatuur te hebben
     
  6. Belangrijkste is de olietemperatuur. De meter in je auto geeft de koelvloeistoftemperatuur aan. Wat mijn bovenganger zegt; het duurt echt wel even voordat alles goed warm is.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. En is het goed? Mmm, nee niet echt rijden met altijd “koude” motor geeft meer interne vervuiling en slijtage. Maar als je ritten echt zo kort zijn is een ander soort vervoer misschien een betere optie voor de levensduur van de auto
     
  8. Zolang je in die ritjes maar wel rustig rijdt. Auto is gewoon nog koud.
    Ik zou adviseren om af en toe eens een langer stuk te rijden en m dan (bijvoorbeeld bij een oprit naar de snelweg) ff door te trekken naar de toerenbegrenzer. Dit wel pas dan als u minstens een kwartier gereden heeft. Dan is de olie ook wel warm.
     
  9. Zoals gezegd is het goed voor de motor om af en toe lekker warm te worden en hard te moeten werken. Vergelijk het jezelf, als je nooit iets doet wordt je steeds makkelijker ziek. Als je af en toe sport is dat risico al minder. Ga je echter elke dag topsport doen loop je risico op blessures. Auto moet af en toe sporten vooral als hij minimaal een kwartier heeft gereden. Even lekker doortrekken en half uurtje stevig doorrijden. Dus een wandeling maken en dan een sprintje en een stuk rennen. Dan lekker uitlopen en pas stoppen als alles weer tot rust is gekomen. Dus na zo een rit auto minuutje stationair laten draaien en dan pas uit zetten.
     
  10. Gisteren nog gedaan, even naar Bataviastad geweest, op de terugweg van die droef toeters die snel optrekken en dan maar 98km/h gaan rijden waar je 100km/h mag,
    dus na een aantal keer dit te hebben meegemaakt, was het bij het volgende stoplicht bingo, even lekker doortrekken in zijn 2, en dan merk je ineens dat de begrenzer
    er bij 105km/h in zijn 2 in komt :schater:
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  11. Iedereen bedankt voor de reacties.

    Ik woon zelf in almere en de dealer waar ik de auto heb gekocht zit in joure. De koelvloeistof thermometer die bleef nu naar tusss de 60 en 70. En zelf de 100 km naar joure werd het niet warmer dan 70.

    Thermostaathuis en sensor vervangen en binnen 5 km ging het flink omhoog. Yess dacht ik. Maar hij bleef de hele rit wel voor de 90. Hij komt gewoon niet op de 90. Deze rit is ook de enige keer dat start stop systeem werkte(ik gebruik het niet, maar wilde wel graag weten of het werkte).

    De volgende dag kwam alweer hetzelfde probleem terug. Zodra ik gas terug neem (stoplicht of andere km zone) klapt de thermometer terug omlaag.

    Enige is dat hij nu wel bijna de 90 aanraakt. Maar ik houd dus hetzelfde probleem.

    Hebben jullie nog enige ideeën wat dit kan zijn? Ik wil niet dat mijn motorblok over enige tijd kapot is. .

    Kan het mijn waterpomp zijn?

    De dealer wilt er wel gewoon weer naar kijken. Maar elke keer intotaal 400 km rijden heb ik geen zin in.
     

  12. Nouja kort.
    Ik heb geen zin om een half uur tot drie kwartier naar het werk te fietsen of bijna een uur eerder op werk te komen vanwege de bussen. Werk is toch een goede 12 km rijden. En de sport van mijn kinderen ook. Dat ga ik ook niet met ze fietsen dus ander vervoersmiddel wordt het niet. Maar wel bedankt voor uw input.
     
  13. Als het een 1.0 ecoboost is daar zitten 2 thermostaten in.
    Screenshot_20240130_094658_Chrome.jpg
     

  14. Het is inderdaad een 1.0 EcoBoost, wel uit 2018. Weet niet of dat verschil maakt
     
  15. Je moet hem uitlezen alleen dan krijg je de juiste waardes.
    Bij mij zit hij ook iets voor de 90. Maar temperatuur zit dan volgens de temp sensor. Rond de 85-95graden.
    Zeg ook geeft 90 aan en niet geeft 90graden aan.
    Dit puur ivm als de Meter echt temperatuur weer zou geven dit veel zal schommelen en klant bij de garage staat dat het zo op en neer gaat.
     
  16. Tja, 12 km naar je werk is ongeveer een half uurtje fietsen (e-bike) nu is het zeker dat het je eigen keuze is hoe je naar werk en ander bezigheden gaat, maar dat het niet de beste afstanden zijn voor de focus is duidelijk en met die afstanden gaat de motor gegarandeerd niet goed warm worden wat je er ook aan doet Die 90 graden op de meter is een indicatie geen absolute waarde daarvoor moet je de daadwerkelijke temperatuur in de motor gaan meten. Normaal staat de wijzer van de thermometer ergens rond het midden van de schaal
     
  17. En 100 km is dus ook nog steeds niet de beste afstand? Want ook dan houd ik hetzelfde probleem.

    Mijn vw's hebben nooit dit probleem gehad bij deze afstanden. en zelfs kortere afstanden.

    Mijn kids zijn trouwens te jong om een ebike te krijgen
     
  18. Nou met 50 km zou die wel aardig warm moeten zijn (de motor en versnellingsbak) maar dan nog is het niet zeker dat de meter ook daadwerkelijk op het 90graden getal zal staan.

    neem aan dat je kinderen ook nog geen woon/werk verkeer hebben, maar met dergelijke afstanden zou een elektrische of hybride een mogelijke keuze overweging kunnen zijn/worden. Zou uiteindelijk ook wel eens wat goedkoper uit kunnen vallen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Mijn kinderen hun sport zijn ook aardig wat kilometers verder zeker van mijn dochter. Zowel bij haar moeten we ook nog door een bos en naar mijn werk rijd ik alleen maar door bos. Om 23.30 in de avond geen prettige omgeving . En helaas bij alles is busvervoer echt een end lopen. Omdat de plekken niet in een wijk liggen. Maar goed, verder fiets ik wel veel hoor. Kids gaan fietsend naar school. Waar andere 2 km auto rijden doen wij dat gelukkig wel fietsend. Al heb ik dat eerst ook altijd met de golf 4 gedaan en die heeft nog nooit motor problemen gehad.

    Deze focus wordt stationair ook niet warm. En klapt dus bij een lange afstand ook terug in temperatuur. Dat lijkt mij ook niet ok. Als hij nou gewoon net voor de 90 bleef kon ik er wel mee leven. Maar hij zakt ook gewoon terug naar de 70. Of ik nou rit van 10 km heb of van 100 km
     
  20. korte afstanden zijn echt geen probleem alleen kun je niet verwachten dat je motor al op bedrijfstemperatuur is na 12 km.
    dat dit 'probleem' niet voorkomt bij je VW klopt.
    mijn ervaring is dat bij de meeste VAG modellen de temp. meter heel snel al op 90 staat maar dat zegt niets over de bedrijfstemperatuur van de motor.
    dat die niet op of rond de 90 komt bij een afstand van meer dan 25/30 km klopt dan weer niet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina