Ford C-max 2003 hoog verbruik

Discussion in 'Mijn Focus' started by Hills, Apr 20, 2015.

  1. #1 Hills, Apr 20, 2015
    Last edited by a moderator: Apr 20, 2015
    Goedemorgen beste forum leden.

    Dit is mijn eerste post (lees al een poosje mee), dus zal mij eerst even kort voorstelen. Ik ben Jord uit Alphen aan den Rijn. Na jaren al Ford fan te zijn geweest rij ik sinds kort in een Ford Focus C-Max uit 2003 (1.8 88kw benzine).
    Heb deze auto van de eerste eigenaar overgenomen en is altijd Ford dealer onderhouden geweest.

    Ik vind het een heerlijke auto, maar nu loop ik alleen tegen 1 ding aan. Ik vind het gebruik wel erg hoog. Ik rij nu gemiddeld 11.2/100km (woon/werkverkeer stad + snelweg). Afgelopen weekend voor het eerst alleen maar snelweg gereden en kwam uit op 8.3/100km. (de waardes die de boordcomputer geven) Ik heb er op een "normale" manier mee gereden. Niet enorm doortrappen in toeren of extreme snelheden (kleine stukjes 140km/h op de snelweg), dus aan mijn rijstijl kan het volgens mij ook niet liggen.

    Volgens mij zou de C-max wel een stuk zuiniger moeten kunnen rijden als ik de cijfers moet geloven:
    Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 9,7 l/100km
    Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,6 l/100km
    Brandstofverbruik gecombineerd 7,1 l/100km

    Hebben jullie tips, waar dit wellicht mee te maken kan hebben? Filters vervangen of iets dergelijks, of is het misschien de computer die er naast zit?

    Mijn laatste snelweg rit heb ik de volledige tank leeg gereden, en kwam uit op 525 km

    Voor de rest dus een heerlijke auto, en tot zover nog geen problemen ondervonden!

    [​IMG]
     
  2. Mooie :focus2: C-Max en qua leeftijd één van de eerste :D

    Je zou onder andere naar het volgende kunnen kijken:
    Is er een software update voor jouw 1.8 16v Duratec HE motor?
    Hoe is de staat van je luchtfilter?
    Hoelang zitten de huidige bougies gemonteerd?
    Staan de banden op de juiste bandenspanning?
    Is de uitlijning (nog) goed?
     
  3. Bedankt Boomerang78!

    Bandenspanning en uitlijning is/zijn goed.
    De andere punten ga ik eens controleren. De software is dat alleen bij een Ford dealer te controleren, of zou dat ook bij onafhankelijke garages kunnen?

    Het is inderdaad 1 van de eerste C-max. Hij is volgens mij in oktober 2003 op de markt gekomen, en deze stamt uit november. Hij zit nog helemaal strak in de lak en geen schades gehad. Alle bonnetjes netjes meegekregen wat er aan de auto is gedaan en een goed ingevuld onderhoudsboekje. Erg prettig om dit allemaal terug te zien :D
     
  4. Misschien kan een onafhankelijke Ford specialist het controleren.
     
  5. volgens mij is 140 KM p/u rijden killing voor het gebruik (ook al zijn het maar kleine stukjes)
    525 km op 1 tank, en hoeveel liter heb je toen getankt? klopt dit met de BC?
     
  6. +1. Alles boven de 120 km/h is killing voor het verbruik.
     
  7. Ik heb voor een kleine 44 liter getankt, dus dat komt wel overheen met de 8.3/100km die de boordcomputer aangaf. Ook voor het moment dat er 140 (120 of lager) gereden werd, bleef de bc 8.1/8.2 aangeven. Maar dit komt lang niet in de buurt van de 5.6/100km. Dus ik denk dat er wel het een en ander vernieuwd of schoongemaakt moet worden.

    Ik ga in ieder geval vanavond even in de papieren duiken om te zien wanneer voor het laatst de bougies en luchtfilter zijn vervangen. Als ik dit nu niet kan vinden, dan duik ik maar eens even onder de motorkap.
     
  8. Opgegeven gemiddeldes vanuit de fabrikant zijn vaak aan de erg ambitieuze kant. Zo`n 1 op 12 vind ik voor een C-Max niet heel gek.
     
  9. Ik kan er ook wel vrede mee hebben, maar ik zag de fabrikant cijfers en dat was me toch wel een flink verschil. Dus ik dacht als het nog ergens verschil kan maken, is dat alleen maar weer mooi meegenomen. Het rijd al een stuk zuiniger dan mijn vorige auto (Opel Zafira, dat was me toch een trechter die erop zat! :schater:)
     
  10. Dacht dat je die 525 km op een volledige tank had gereden. 525 km op 44 liter is inderdaad niet slecht.
     
  11. Hmm... ik zie nu dat de tank 55 liter moet zijn. Volgens de BC had ik nog 20km te rijden voordat deze volledig leeg zou zijn. Ik zat dus even met mijn gedachte dat de tank iets van 45 liter zou zijn.
    Zou dat dan toch betekenen dat de BC mis zit? Gezien alle toeters en bellen beginnen te rinkelen dat ik moet gaan tanken, maar er zou dus nog meer dan 10 liter in moeten zitten. Zowel de BC als het tellertje van de benzine pijl waren volledig op het minimum. De 44 liter die ik getankt heb is dus weer naar een volledig volle tank. Als ik nu even terug kijk ligt het tankgedrag telkens rond de 40 liter, gezien dan de teller richting de 0 gaat.
     
  12. Het verbruik dat de BC aangeeft, is het gemiddelde. Zet je de dagteller ook op 0 km wanneer je de tank volledig vol hebt getankt? Dan kun je de volgende keer het daadwerkelijke verbruik aan de hand van de gereden afstand en getankte liters berekenen.
     
  13. Dat je er maar ongeveer 45 liter in krijgt is vrij normaal. Bij mijn vorige Focus 2 was dit ook het geval. Ik heb er in ieder geval nooit meer als 48 liter in kunnen krijgen (bij 0 te rijden kilometers resterend).

    Verder vind ik het verbruik helemaal niet verkeerd. Dit is vrij normaal voor een hogere auto van dit gewicht. Bij mijn Focus 2 met 1.6 Duratec 100 PK motor kwam ik over een periode van ruim 6 jaar gemiddeld niet verder als 1 op 11. Dit is dan voornamelijk korte stukjes en snelwegkilometers (120 KM/H of hoger).
     
  14. #14 Hills, Apr 20, 2015
    Last edited by a moderator: Apr 20, 2015
    De dagteller had ik op 0 gezet (doe ik altijd na een tankbeurt). Nooit dus bij stilgestaan dat het een tank is van 55 liter. Gezien hij op 45 liter volledig leeg weergeeft op de BC en de teller. Heeft Ford dan een reserve van 10 liter? Ik dacht namelijk altijd dat als het tank lampje gaat branden (doet die 80km voordat die leeg zou zijn) de "reservetank" was.

    *Edit, ik zie dat JW al antwoord geeft op mijn vraag.
    In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp/meedenken!
     
  15. Hallo, ik heb zelf geen C-max maar had wel een tijdje een gewone focus met 1,8 motor ca. 115 pk, haalde in de stad 11 liter /100 km (1 op 9) en gemiddeld 9 liter / 100 km (1:11) op de snelweg ca. 7 a 8 liter / 100 km (1:13), beter kwam ik nooit, dus verbruik lijkt me meer dan redelijk, ook gezien de C-max toch ook nog zwaarder is en hoger (meer luchtweerstand)

    Die opgegeven waarden van de fabrikant, dien je echt met een korreltje zout (en dan een grote korrel van 30% extra) te nemen voor reële waarden, wordt onder andere getest met alle verbruiker uit dus geen: ventilator, Airco, verlichting, radio of andere elektrische gebruikers aan, scheelt zeker al 15% of meer als je pech hebt en met tegenwind of zo wordt ook geen rekening gehouden en zo nog meer voor het verbruik gunstige waarden!

    Goed onderhoud en juiste bandenspanning verlaagd natuurlijk het verbruik, maar het meeste kun je besparen met je linker voet, als ik volgens het "Nieuwe Rijden" rij ligt en verbruik ca. 20 tot 30% lager dan wanneer ik gewoon doorduw de hele tijd!

    Leuke auto trouwens we denken er ook over 1 te kopen, maar ik reken op 1:9 in de stad en 1:11 maximaal gemiddeld, is een zware hoge auto en de 1,8 was niet 1 van de modernste motoren zat al in de Escort vroeger, wel iets verandert maar basis gelijk!
     
  16. #16 JW, Apr 20, 2015
    Last edited by a moderator: Apr 20, 2015
    De 1.8 Duratec HE in de Focus 2 en C-max is een totaal andere motor als in de oudere Ford modellen lag. Dit is dus absoluut niet te vergelijken met de oude Zetec-E motoren.

    De Duratec HE is een motor die oorspronkelijk door Mazda is ontwikkeld en later door ford verder is doorontwikkeld. Dit type motor heeft een distributieketting en geen distributieriem.
     
  17. Volgens mij geeft de bc het gemiddelde verbruik over de laatste 1000 km aan. Reset dat dan ook even als je getankt hebt, staat ie weer op 0.
     
  18. De Ford Duratec HE en de Mazda L engine werden tegelijkertijd ontwikkeld.
    Zie het bestand Ford's new 4-Cylinder Engine Family
     
  19. [MENTION=3915]henry[/MENTION] Ford; zoals de mannen al aangeven; de 1.8 zetec uit de Escort is niet te vergelijken met de 1.8 uit de C-Max/Focus II/ Mondeo MK3 lijken niet eens op elkaar. Zelfs de 1.8 uit de Escort en de Focus I is niet echt vergelijken. Daar zit onderling al een hoop verschil in.
     
  20. Ik ben het eens met de posters die zeggen dat snelheden van 140 en hoger nogal slecht zijn voor het verbruik. Maar wat volgens mij nog meer invloed heeft zijn stadsritjes. Ik vermijd deze echt altijd en zit 10% onder de gemiddelde fabrieksopgave.
     

Share This Page