FoFo Mk1: Soms trillen in stuur

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by FatalZero, Dec 12, 2009.

  1. Hallo iedereen,

    Lees al tijden mee op dit forum maar nooit eigenlijk wat gepost. Dit is dan ook de eerste keer op dit forum. Mijn ouders rijden een FoFo Mk1 station 1.8 TDDi Ghia uit 2000. Erg mooie auto maar geeft al meer dan een jaar kopzorgen.

    Het begon ruim 2 jaar geleden dat het stuur op willekeurige snelheden ging trillen, hevig trillen zelfs. Naar de Ford dealer (wiens naam ik nu liever niet noem, schofterig gedrag en een lopende zaak bij Ford Nederland) om de auto na te kijken. Het zou de uitlijning zijn.

    Prima, wij laten dat netjes door de forddealer doen. Probleem leek even weg te zijn, maar nee binnen enkele kilometers weer een trillend stuur. Weer terug naar de garage, alles nagekeken en nergens speling, alles was keurig onderhouden. Het zou volgens de garage de remmen zijn die aanlopen. Hoe op te lossen. Dealer zegt vervangen. Wij laten de voorschijven en blokken vervangen.

    Probleem leek nu even weg te zijn. Maar weer helaas, weer een trillend stuur. En weer de ene keer wel, andere keer niet. Totaal niet gerelateerd aan snelheid, weer, vocht of wat voor factoren dan ook. Dus weer terug naar de dealer, je kan je nu wel voorstellen dat de rekeningen nu wel heel erg beginnen op te tellen! Dealer gaat weer zoeken. Helemaal niks. Was niks mis met de auto. Wij accepteren dat niet, bestaat niet dat het stuur soms hevig trilt bokkig stuurt en de andere keer helemaal niet. Zeggen tegen de dealer dat het onacceptabel is na zulke dure rekeningen het nu af te schuiven onder de noemer: 'het hoort zo, dat is normaal'. Dus zij contact opnemen met Ford Europe voor een mogelijke oplossing. Na een dikke week wachten het antwoord: 'Er is helemaal niks mis mee volgens Ford Europe, het kan absoluut geen kwaad.'. Dus wij weer weggestuurd...

    Mijn ouders waren een paar weken later ergens naartoe en ze vonden de auto voor hun wel heel erg stinken, toen ze aangekomen waren kwamen ze er achter dat ze het zelf waren, voorremmen waren blauw van de hitte en stonken als een gek. Mijn ouders de ANWB bellen. ANWB man erbij, remmen helemaal vastgelopen. Hij heeft ze los weten te krijgen zodat mijn ouders weer naar huis konden.

    WEER terug naar de dealer (Dit was in januari 2009). Dit keer moesten de beide remklauwen, blokken en schijven weer vervangen worden. En dit allemaal binnen pak en beet 15.000KM. Echt totaal onacceptabel! Weer een dikke rekening, maar dit moest 'm echt zijn hoor werdt ons weer voorgeschoteld.

    Afgelopen zomervakantie, ouders op vakantie naar Engeland. Het hele probleem opnieuw, af en toe op willekeurige snelheden een hevig trillend stuur. Daar naar een lokale garage. Remblokken waren totaal versleten!!! Dat binnen een halfjaar en nog geen 7000KM!!!!!!
    Daar moest terplekke een andere klauw, schijven en blokken gemonteerd worden om de vakantie af te kunnnen maken.

    Terug in Nederland naar de Ford dealer gegaan om verhaal te halen. Worden we daar op zo'n onbeschofte wijze behandeld alsof wij de boel proberen te belazeren. Komen wij met facturen over de brug dat in de zomervakantie weer kosten aan de remmen zijn gemaakt. Doen ze alsof hun neus bloed. Maar gaven gelijk de suggestie dat we maar beter de auto konden inruilen voor een nieuwer model. Mijn pa is toen de dealer uitgelopen, hij vond het niet waard om voor hun neus kwaad te worden. Het was maar goed dat ik er niet stond want dan had hij een hele lastige aan mij gehad. Die ford dealer hier is geen zak waard! Maar er is nu een serieuze klacht naar Ford Nederland waar ik persoonlijk werk van ga maken.

    Nu hebben jullie beknopt de geschiedenis van mijn ouders FoFo, de wagen is voor de rest een heerlijk, supernette auto alleen de remmen blijven een hekelpunt.


    Mijn vraag aan jullie is, loont het om inplaats van de standaard Ford schijven en blokken fatsoenlijke Brembo Max schijven en Ferodo of EBC GreenStuff blokken te monteren?
    Raken we dan eindelijk eens af van die vastlopende remmen?
     
  2. De vastlopende remmen zou ik niet zoeken in het materiaal. Dus niet in de blokken of schijven. Ik denk eerder dat je het ergens in het systeem zelf moet zoeken.
    Of slangen die niet goed zijn (Geknikt, verstopt etc.) of wellicht een haperende hoofdremcilinder/remkrachtverdeler. etc.

    I.i.g. is het niet normaal dat je zo snel door de remmen heen bent. Of de wagen moet continu op het circuit worden uitgelaten, maar dat lijkt me niet.
     
  3. Was ik even vergeten te vermelden. De remslangen zijn aan beide kanten al ruim 1,5 jaar geleden vervangen. Loste niks op.
     
  4. Heb je "vrije slag" op je pedaal, dus dat het even heel licht gaat voor je druk voelt?
    Anders zou het de rembooster kunnen zijn, of een verkeerde/defecte remlichtschakelaar.
    Wel zeer vervelend dat je zo slecht behandeld bent inderdaad!
     
  5. #5 FatalZero, Dec 14, 2009
    Last edited by a moderator: Dec 14, 2009
    Klopt, het pedaal heeft een normale vrije slag wanneer je het pedaal intrapt. Daarna voel je (zoals normaal) de remdruk. Dat voelt gewoon goed. Maar wanneer je de remmen intrapt voel je zowel het pedaal als stuur trillen. Dus de schijven zijn toch niet helemaal goed.
     

Share This Page