FoFo 1-1 Koelvloeistof regeling

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Wiljon, Mar 28, 2011.

  1. Een vraagje:
    Tijdens het rijden op de snelweg staat de temparatuur van de motor goed. Zodra ik ook maar iets minder gas geef zakt deze direct naar een laag punt.
    Ook wanneer ik in de lage toeren (onder de 3000) draai dan gaat de temperatuur direct naar beneden tot bijna helemaal links.

    Is er een manier waarop de koelvloeistof word geregeld, niet dmv software? Of kan er miss wat anders zijn?
     
  2. Hoe snel zakt hij dan? De temperatuurmeter wordt door de ecu aangestuurd.
    Misschien blijft je thermostaat open staan, maar dat zou ook betekenen dat hij maar langzaam warm wordt.
     
  3. Hij word ook langzaam warm idd.
    Zakt erg snel. Bij normaal rijden staat de teller in het midden. Als ik dan op de snelweg het gas loslaat om uit te rollen loopt ie direct tegen het witte vakje aan. Dus (nog) niet op het witte vakje.
     
  4. Het is in dit geval een nadeel dat de temp-meter door de ecu wordt aangestuurd.
    Want je weet nooit helemaal zeker wat nu de werkelijke temperatuur is.
    Als de werkelijke waarde binnen de gestelde parameters valt, dan gaat de meter gewoon naar de middenstand.
    Komt hij boven die limiet, dan knalt hij meteen helemaal naar boven.

    Het zou dus best kunnen dat jouw thermostaat defect is, en als de motor kracht moet leveren (en dus warmte opwekt) maar net onderin de grenswaarde hangt.
    Zodra je het gas dan loslaat kan hij er weer onder vallen en keldert de meter weer.

    De regeling werkt net iets anders vlak na de start, dan geeft hij wel redelijk goed de waarden door. Tot de bedrijfstemperatuur bereikt is; dan gaat bovengenoemde regeling in werking.

    Mijn voorlopige conclusie is: thermostaat defect.
     
  5. Duurt het ook lang voor je interieur opwarmt?
    Dus niet alleen je koelvloeistof, maar ook de cabine?
     
  6. Niet echt op gelet, dus valt wel mee denk ik.
     
  7. Ok... toch een garage opzoeken? :P Ik bedoel ff bij Bauke langs :P
     

Share This Page