1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Wagon 1.5 ecoboost 2020

Discussie in 'Algemeen' gestart door Marco85, 13 nov 2023.

  1. Hi!

    ik ben opzoek naar een stationwagen en kwam zo bij de Focus terecht (en heb ook nog een Kia Ceed als optie).
    Maar de Focus is een erg mooie auto en met alle opties die ik wil, erg enthousiast dus, maar..

    Zo lees ik dat er nogal veel problemen zijn met de motor, turbo, koppeling en koelsysteem. Nu vraag ik me af of dit bij de 1.5 ecoboost 155pk (uit februari) 2020 ook zo het geval is?

    heb van de Ford dealer namelijk een mooie aanbieding gekregen:

    Ford Focus 1.5 155pk (2020)
    84.000km
    import auto uit Duitsland
    en ik krijg nog twee jaar garantie (speciale actie momenteel) dus tot nov 2025 garantie.

    heb er in gereden en reed erg fijn, alleen wat lichte trillingen in de 6e versnelling, maar dit zou komen door cuppende banden werd mij verteld. Auto staat er al een tijdje, vanaf januari 2023 in de showroom... dus ook zo mijn twijfels waarom die er al zo lang staat..

    Ik hoor graag jullie mening :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. De problemen die je leest zijn nog niet bekend voor de MK4, enige issue die met deze vaker voorkomt is synchromesh/koppeling problemen.
    Als de dealer 2 jaar volledige garantie durft te geven zal hij volledig Ford onderhouden zijn en zullen de boekjes er bij zitten.
    Het toverwoord is denk ik Import, daar hangt een zweem aan van schade auto's, teruggedraaide KM standen en gure dealers in het buitenland die sjoemelen met van alles en nog wat.
    Ik persoonlijk geloof daar niet zo in maar dat moet een ieder voor zich weten, er zijn voldoende horrorverhalen te vinden online maar die zijn er ook over ongeveer elk merk/model wel te vinden die geen import auto zijn.

    Waarom de auto al zo lang bij die dealer staat kan diverse oorzaken hebben, de uitvoering en/of extra's zijn misschien te karig voor de prijs, de dealer geeft te weinig inruil voor mensen die wel interesse hebben, de kleur is verkeerd, het kan van alles zijn.
    De occassion markt is de afgelopen paar jaar compleet gek en raar geworden en is geen pijl op te trekken momenteel. Vraag het de dealer gewoon.
     
    BlueWhale vindt dit leuk.
  3. #4 BlueWhale, 13 nov 2023
    Laatst bewerkt: 13 nov 2023
    Dat de auto lang staat kan verschillende redenen hebben. Potentiële eigenaren die graag een origineel Nederlandse auto willen hebben laten deze links liggen. Je kan de dealer nog vragen om een uitdraai uit het Ford systeem, een digitale onderhoudshistorie, dan kom je ook te weten wat voor onderhoud de auto gehad heeft in Duitsland.

    Tip, als er bij de dealer ook nog een andere auto staat, met dezelfde automaatbak, vraag of je daar ook in mag rijden met betrekking tot de trilling. Dan weet je gauw genoeg of het aan de banden ligt.

    Voor mijn beeldvorming, is dit ook de versie met het mild hybride systeem?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Dank voor je snelle reactie!

    Onderhoudsboekje zit erbij, auto staat bij een officiele Ford dealer (Hedin) en verhaal was open en helder over import. ik zou nog een digitaal onderhoudshistorie kunnen opvragen voor de zekerheid. Ik ga er eigenlijk van uit dat het wel goed zit kwa import en er geen 'gekke' dingen mee zijn gebeurd.

    de synchromesh/koppeling problemen lijken me wel erg vervelend, en je zou zeggen dat Ford dit in de garantie kan oplossen/vervangen..
     

  5. Dank voor je reactie!

    Nee, geen Mild hybride. Maar hij reed erg goed moet ik zeggen, beter dan de Mild hybride (vond ik)
     
    BlueWhale vindt dit leuk.


  6. Dank voor je snelle reactie!

    Onderhoudsboekje zit erbij, auto staat bij een officiele Ford dealer (Hedin) en verhaal was open en helder over import. ik zou nog een digitaal onderhoudshistorie kunnen opvragen voor de zekerheid. Ik ga er eigenlijk van uit dat het wel goed zit kwa import en er geen 'gekke' dingen mee zijn gebeurd.

    de synchromesh/koppeling problemen lijken me wel erg vervelend, en je zou zeggen dat Ford dit in de garantie kan oplossen/vervangen..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Als je daar een probleem mee mocht krijgen wordt dat onder garantie opgelost
     
  8. Als ee. Import auto bij een ford dealer staat zou ik het wel aandurven deze heeft zijn naam hoog te houden. Bij een auto handelaar laat hem staan ik spreek uit ervaring mijn golf7 was een import auto uit Duitsland heb hier veel problemen mee gehad ook al waren de boekjes er bij heef de golf zijn beurten gehad maar schade kun je niet achterhalen. Ik was 3600 euro kwijt kapotte versnellingsbak electroniche remverdelers.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. ai.. ja dat is balen..en veel geld!

    Ik zou het hier dan ook wel aandurven omdat ik twee jaar garantie krijg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Heb van de dealer een overzicht gekregen van het onderhoud die hij heeft gehad (in Duitsland)
    geen bijzondere dingen, netjes bij 30K en 60k een beurt gekregen, bougies zijn bij de tweede beurt vervangen, filters, olie beetje de standaard maar wel belangrijke dingen.

    Auto zal nu weer een beurt krijgen bij aflevering.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Maar dan is de hamvraag natuurlijk heb je hem gekocht dan?
     
  12. Nee dat (nog) niet, ik heb vandaag ook nog in Kia Ceed SW gereden, en die reed ook goed. De Focus rijd wel echt veel fijner en stiller, en heeft alle opties die ik wil. Alleen schrik ik soms van de mankementjes die de Focus kan hebben.. daarentegen heb ik wel twee jaar garantie en hoop ik dat die het daarna natuurlijk goed blijft doen ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Of het was een schadebak en heeft al die tijd ter reparatie gestaan...
     
  14. Puur afgaand op mijn ervaring kan ik je de Focus mk4 met 1.5 ecoboost en handbak van harte aanbevelen. Voor de mk4 geldt dat veel van de problemen gerelateerd zijn aan het 1.0 blok en de 1.5 in (veel) mindere mate. Ook geeft de handbak over het algemeen minder problemen dan de automaat. Als ik jouw verhaal zo lees heeft de dealer een compleet verhaal en krijg je garantie. Het kan geen kwaad om op de man af te vragen of de auto een schade verleden heeft gehad. Succes in ieder geval!
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. #16 Kees37, 14 nov 2023
    Laatst bewerkt: 14 nov 2023
    @CvO
    Welke problemen zijn er met de 1.0 bij de MK4 dan? Kun je dat aangeven?
     
  16. Ik ken ze in ieder geval niet.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  17. Het 1.0 blok word dacht ik ook veel meer verkocht dan krijg je daar ook mee meldingen op. Je moet dit altijd met de verkoop aantallen in het achterhoofd bekijken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ik moet mezelf corrigeren, omdat ik teveel af ben gegaan op het 1.0 blok met de wetbelt van vóór 2018. Volgens mij gebeurd dit vaker en wellicht ten onrechte. Desalniettemin denk ik wel dat het goed is om jezelf af te vragen wat je precies met de auto gaat doen. Het verschil tussen de 1.0 en 1.5 vond ik erg groot in het voordeel van de 1.5. De motor loopt veel soepeler en heeft meer reserves (dat laatste is natuurlijk logisch). Over de 1.0 mhev kan ik niet oordelen, hier heb ik nooit mee gereden.

    Goed dat je me even aan het denken zet Kees:thumbup:!
     
    Edgar Focus en Kees37 vinden dit leuk.
  19. Die twee jaar garantie geeft aan dat de dealer er voldoende vertrouwen in heeft. Kia is niets mis mee en heeft standaard 7 jaar garantie die overdraagbaar is dus als die ook uit 2020 is heb je tot 2027 garantie maar daar zitten voorwaarden aan. Toch zou ik voor de ford gaan als die fijner rijdt vooral als je wat langer gaat doen met de auto. Dan krijg je spijt achteraf
     
    CvO vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina