Focus van JPMR2

Discussion in 'Mijn Focus' started by JPsTuningshop, Apr 6, 2013.

  1. Even off-topic
    Ik heb vele treads daarover gelezen en het haalt niets of nauwelijks uit aangezien bij vervanging van het inlegfilter de lucht even warm blijft. Daarnaast de olie van het filter mijn LMM zou beinvloeden. Had mijn vorige Alfa GT 1.9 Jtd ook geen. Stephan van Squadra ontraadde mij dat.
     
  2. Misschien beter om hier een keer een nieuw draadje voor te openen maar toch nog wel ff mijn mening / ervaring.

    Ik heb al heel veel auto's op de testbank gehad en daarbij ook veel testen gedaan met allerhande luchtfilters.

    De combinatie die het meeste extra vermogen geeft is een K&N filter in de originele airbox.
    In veel gevallen geeft een open filter juist vermogens verlies!
    Met de 57s kit heb ik nog geen testen kunnen doen. Ik heb hier echter wel een goed gevoel over omdat je voor 90% de originele airbox blijft gebruiken.

    Om je een indruk te geven van de waardes hieronder een overzicht van de metingen die we met een Toyota MR2 gedaan hebben. Uiteraard alle metingen met dezelfde auto. Tussen elke meting flink af laten koelen zodat de temperatuur in de motorruimte bij alle metingen gelijk was.
    De meting is aan de wielen, dus geen krukas pk's.

    Standaard meting, originele airbox met standaard filter: 138,4 pk
    Meting met originele airbox met K&N filter: 142,3 pk
    Meting met K&N 57i kit: 129,8 pk

    Daarbij moet ik nog opmerken dat een K&N filter pas na een paar honderd km optimaal werkt.

    Conclusie.... een open filter klinkt wel leuk maar zal vaak geen winst geven.
    Plaats je een open filter BUITEN de motorruimte dan valt er wel flink te winnen. Denk hierbij aan de K&N Typhoon kits en de custom sets. In mijn MR2 zit het filter tegen de luchtinlaat aan de zijkant (net voor het achterwiel) Zo kan er geen warme lucht bij en krijgt het z'n lucht onder druk (rijwind) aangeleverd.

    Dan kan ik nog een hele verhandeling gaan houden over de lengte van de aanzuigbuis en de diameters maar als daar interesse voor is moeten we echt een nieuw draadje openen. :cool:
     
  3. Zo, K&N zit er ook in. Vanmiddag eens ff een stukje proberen :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. De eerste kilometers zijn gemaakt met het nieuwe luchtfilter. Een flink verschil met het originele filter.
    Uiteraard is hij ook wat sportiever gaan klinken :cool: Maar dat was niet m'n hoofd reden.

    Hij trekt een stuk beter door, pakt veel lekkerder op en loopt rustiger. met name bij de koude start is dit goed te merken.

    Een leuke bijkomstigheid is dat het verbruik ook aan het zakken is. Ik heb nog te weinig km's gemaakt om een heel goed beeld te krijgen maar hij is nu al 0,3 liter /100km gezakt (op 70km korte stukjes)
    Overigens heb ik dezelfde ervaring met de Fiesta, die ging ook minder gebruiken na de inbouw van een open filter.

    Nu wachten tot de juiste stekkers binnen zijn en dan gaat de chip d'r in :dance:
     
  5. #25 Blauwitje, Apr 16, 2013
    Last edited by a moderator: Apr 16, 2013
    Het mooiste zou zijn als de drl aangaat bij starten van de motor, heeft deze lamp nog een stadslicht?

    Ik zou een drl module die dimt of uit gaat als dat mogelijk is er tussen zetten. Ik zie dat alle bedrading los naar een stekker zit, dan is het een koud kuntstje om de drl werkend te maken dmv een module, wat ik heb is een kastje die registreerd of de motor loopt en of er stroom op het stads licht staat zodra dat hij merkt dat stadslamp uit is gaat de drl led aan op de plek van de mistlampen.

    Bij ons staat de verlichting op auto met drl module is dit een ideale combi zeker omdat ford toch wel een van de betere lichtsenors heeft, vaak bij schemer gaat bij ons de verlichting automatisch aan terwijl andere auto,s nog met verblindende leds rijden. Als ik de lampen uit zet savonds gaan de leds aan dan zie je als tegenligger niks meer, maar das het zelfde oem xenon grootlicht lol

    Ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Maar zal wel geen probleem zijn!



     
  6. De DRL heeft 1:1 de functie van het stadslicht over genomen. De LED's branden nu in plaats van het stadslicht.

    Ik krijg m'n stadslicht dus alleen aan met de schakelaar op "stadslicht" en niet op "auto" dat was ff m'n punt.
    Als ik overschakel van stadslicht (DRL nu dan) naar de dimlicht dan komt de xenon erbij en gaan de LED's minder fel branden.
     
  7. #27 Blauwitje, Apr 16, 2013
    Last edited by a moderator: Apr 16, 2013
    je zou moeten uittesten of je de drl aan krijgt dmv een aparte 12v voeding

    als je dat wilt hebben zul je toch ff in de lamp moeten kijken hoe de bedrading loopt
    denk niet dat je dit geregeld krijgt in de computer de auto. volgens mij heeft de focus 2 geen lamp dedectie?!

    lijkt mij dat je de auto wilt starten en wegrijden zonder dat je de lampen op een bepaald punt wilt schakelen!
     
  8. Dat klopt. Dat zou moeten kunnen met de schakelaar op "auto" Dan gaan alleen de stadslichten branden en bij schemer / donker pas de dimlichten.
    Alleen is dat met de niet het geval. Als de schakelaar op "auto" staat gaat de hele zwik pas aan als 't donker genoeg is. En dat moet volgens mij via de GEM module aan te passen zijn.

    Het punt is alleen dat mijn 2 ELM327 modules ergens tussen China en hier zoek zin geraakt :( En ik dus nog niets kan uitproberen met m'n GEM module.
     
  9. Wat verlichting betreft is bij de Focus 2 niets aan te passen in de GEM module. Het enige dat je kan wijzigen is de optie HID verlichting (al heb hierbij nog geen enkel verschil kunnen constateren). Daarnaast kan je de automatische verlichting in of uitschakelen.
     
  10. Dan heb ik dit draadje verkeerd gelezen zeker?

    Heb ik dan een "nieuwe" GEM?
    Dat zou wel een beetje domme actie van Ford zijn..... eerst wel "DRL" standaard in de "auto" stand en later niet meer. Dan heeft deze stand toch eigenlijk ook geen functie meer?
    Ik wil overdag gewoon gezien worden en dus m'n verlichting (stadslicht) voor én achter aan hebben staan.
     
  11. volgens mij heb je het nu over een drl relaid wat je bij de ford dealer kan kopen en erin kan zetten deze zijn niet standaard gemonteerd! en heeft niks met deze lampen te maken.
    Weet ook nog geen enkele fase 2 waarbij dit werkt! ik heb deze namelijk ook gehad alleen met xenon was lampen aan en starten geen succes ivm flik keren van de lampen bij het starten.
     
  12. Dat klopt. Maar daar staat toch duidelijk: Als ik de schakelaar op auto zet gaan bij de oude gem de stadslichten branden en de rest van de verlichting als het donker wordt.
    Daarna heeft hij een relais geplaatst om het DIMLICHT gelijk bij het starten in te laten schakelen. Dat wil ik juist NIET, ik wil alleen het STADSLICHT gelijk aan hebben als ik de auto start.

    Misschien dat ik het niet helemaal duidelijk uit heb gelegd, ik hoop dat het nu wel duidelijk is. :D
     
  13. bij je bestaande lampen deed de stadslampen wel gelijk aan bij auto??
     
  14. Nee, dat is het juist.....
     
  15. dan is het ff wachten op de elm anders zou ik toch een module plaatsen.
     
  16. Yesssss

    Eindelijk zijn ze dan binnen, de ELM327 modules. :dance:
    Vanavond even eentje om solderen en morgen eens gaan experimenteren...

    [​IMG]
     
  17. Wordt vervolgd :D
     
  18. Met dank aan de dealer, 1x gratis kaart update :lol:

    [​IMG]
     
  19. toffe dealer :thumbs:
     
  20. Gisteren de auto naar de dealer gebracht voor nieuw glas rondom.
    De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk met een ijskrabber gewerkt die vol met zand zat. Alle ruiten zitten vol met krassen.....
    Met de dealer een hele mooie oplossing kunnen bereiken, echt top van ze!

    Nu rij ik 2 dagen in een nieuwe Fiesta met een 3 cilinder..... dat is toch wel ff wennen hoor. Wat een vreemd geluid maakt zo'n ding :cool: En echt snel zijn ze ook niet...
    Vanmiddag hopelijk mijn eigen auto weer ophalen. :D
     

Share This Page