1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus start niet van een op andere dag

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bolbo, 22 sep 2022.

  1. Focus 1.6-16V 100pk van 2002, plm. 60.000km op de teller, start van de een op de andere dag niet. De avond ervoor nog gebruikt, volledig normaal. Nu begrijp ik wel het een en ander van auto's maar wilde toch graag jullie expertise consulteren.
    Na diverse checks (onderaan opgelijst voor de geinteresseerde lezer) heb ik vastgesteld dat er geen brandstofdruk is bij contact (positie II) of zelfs bij starten.
    Benzine stond op 1/8 tank, dus wel laag maar lampje nog niet aan. Toch maar een tankje gehaald en 6 liter erbij gegooid, staat nu boven 1/4.
    Brandstof cutoff switch rechts onder in passagiersvoetruimte staat in normale positie.
    Je hoort de pomp niet zoemen bij op contact zetten.
    Beide brandstofleidingen losgehad en motor op contact gehad en gestart, maar op beide leidingen geen druk. Welke leiding is toevoer en welke is retour? Een heeft een rode clip, de ander een witte.
    Dus, brandstofpomp draait niet. Het relais van de pomp heb ik omgeruild met een andere ernaast van hetzelfde type (aldus codering) - wat uiteraard niet per sé garandeert dat die goed is, maar wel waarschijnlijk) maar ik heb geen zekering gevonden voor de brandstofpomp? i.i.g. niet in de zekeringboxen in de motorruimte en onder het dashboard.
    Brandstoffilter zou nog kunnen maar dat ziet er nieuw uit (zit onder de auto naast de tank; was van voor de aankoop, sindsdien plm. 6000km gereden zonder problemen) en dat heb ik eens verstopt gehad bij een andere auto, dan verwacht je eerst problemen bij vermogensvraag.
    Dus ik verdenk de brandstofpomp. Kan ik die testen met een losse kabel van de accu (en hoe dan?), of moet dan direct de hele tank er onderuit? Ik heb enkel 2 kabels gevonden onder de achterbank (zonder zwevende zekering denk ik?), maar geen toegang tot de pomp.

    Gecheckt voordat ik tot bovenstaande conclusie kwam:
    • Accu: startmotor draait als een malle (ook na 20 startpogingen tussen alle checks door) en alle lampjes branden gewoon, dus accuspanning of stroom is geen probleem. Toch polen gecheckt en schoongemaakt, vond het moertje van de kleine draadjes op de + ietsje loszitten, maar er was nog contact. Vastgemaakt, geen verschil.
    • Motor gaat rond (te voelen door trillingen en geluid) dus bendix grijpt goed aan op vliegwiel
    • Zekeringen en relais gecheckt, geen corrosie gevonden en alles intact. Contacten schoongemaakt met contactspray.
    • Ontsteking: niet losgehaald maar niets raars te zien, ook geen vochtverschijnselen bij de bougies oid
    • Tankontluchting: siste wel bij openen maar was warme dag, en starten met tankdop los ook geen verschil
    Bij voorbaat dank voor jullie advies over verdere aanpak.
     
  2. Vervang je brandstofpomp. Daarvoor moet idd tank er onder uit.

    Ieder geval check onder bij de bekabeling of je bij stekker 12v kan meten en/of erop zetten.

    Kans is dat naast tank nog een stekker zit. Soms zit dit ivm tank inc kabelboom tegelijk gemonteerd wordt affabriek. Dan moeten ze daarna nog stekker doorverbinden met hoofdkabelboom
     
  3. Even een tik onder tegen de tank, geen deuk in rammen maar met beleid.
    Misschien komt ie even tot leven, dan weet je meer.
    En natuurlijk meten of er wel spanning op komt, maar daar was je al een eind mee op weg.
     
  4. Heb je al de reserve sleutel geprobeerd om de sleutel uit te sluiten?
     

Deel Deze Pagina