2.5i 20V 225pk Focus ST mk2 ==> beste t/min in 6de versnelling bij ***koude*** motor?

Discussie in 'Performance' gestart door little viper, 18 okt 2013.

  1. #1 little viper, 18 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2013
    Hallo,

    Ik heb een vraag ivm met het 'beste en ideale' toerental voor de ST bij koude motor
    Meerbepaald in 6de versnelling.

    *Bij koud rijden, eerste 3 a 5km vind ik dat de ST aangenamer rijdt in 5de als je 70 a 80km/u rijdt.

    Dit betekend dat je de ST dus +/- op 2000 à 2200 t/min houdt in 5de versnelling.

    In 1Ste, 2de, 3de, 4de, 5de kan je wel "rustig" onder de 2000t/min rijden
    Bv 1500 a 1800 t/min.

    Rijden op een te laag toerental is slecht.
    (de volledige techinische verklaring ken ik niet)

    Dat je bij KOUDE motor zo snel mogelijk dient op te schakelen weet ik wel ;-)

    *²Bij de ST voelt 80km/u ook in het algemeen ook aangemer aan om dán pas naar 6de over te schakelen, vind ik.
    Bij alle andere versnellingen kan je wel rustig op 1600 t/min à 1800t/min te rijden

    Wat is jullie mening.

    Lager toerental is lager verbruik


    *rijden in 6de is wel mogelijk, maar het voelt minder ideaal aan

    *²Indien je al bij 70km/u in 6de zou rijden bespaar je massa's benzine.
    Maar het voelt "nipt" aan, zeker als er "drukker" verkeer is, want dan dien je elke x terug naar 5de of 4de te gaan als er geremt wordt voor je.

    Bij 5de kan je rustig in versnelling blijven indien je genoeg afstand houdt van je voorligger

    greets
     
  2. Waarom in zijn 6 met 70 a 80km/uur dat kan nooit goed zijn voor de overbrengingen... ik zelf heb we geen st maar met mijn motor rijd ik ook niet met 70 a 80km/u in zijn 6 koud of warm de toeren zijn dan zo laag dat de motor gaat tegen sputteren idem bij de bus met 6 versn ook niet. Lijkt mij max in zijn 5 maar je geeft zelf aan wanneer je in zijn 5 zit de st het beter oppakt. Dat zuinige rijden kan ook niet in alle gevallen goed zijn voor je auto, hetzelfde met een caravan zolang je tot 60 graden olie temp niet overdreven toeren maakt zit je altijd goed en toeren maken mag best zolang de olie maar warm is.
     
  3. 50 = 3 meestal, 60 = 4, 80 = 5, maar meestal rij ik rond de 90, dus 6...
     
  4. Allright ! Net zoals mij ;-)

    Ik vroeg het mij maar af, omdat sommigen zo zuinig rijden
     
  5. 1 op 9 op de korte stukjes hier in de buurt, langere afstand is 1 op 11 makkelijk te halen.
     
  6. 1 op 10 a 11 bij kortere ritten, 1 op 13 a 13,5 bij lange ritten.
    En ja met af en toe spelen met tot 200 km/h op de Autobahn (wel licht bergaf moet ik zeggen ;)).
    Ik rij over het algemeen rustig, maar zelfs als ik stevig doorrij moet ik moeite doen om hem onder de 1 op 10 te krijgen.
     
  7. Mijn kameraad en ik verbruiken 16l/100 km gem :-)

    Wij doen wel veel afstanden van 2km enz
    Bij autostrade naar Duitsland bij 140 a 160km/u 12l?

    Indien ik onnozel perfect 120km/u blijf rijden zonder optrekken en geen korte ritten zal ik hem ook wel op 8,5 à 9,5 l/100 km/U zitten

    PS: het klopt toch dat je met een open luchtfilter 0,5l méér verbruikt (max) ?
    Meer lucht = meer benzine
     
  8. Gezien je post kunnen we wel meer opmaken dat je er dus geen reet van begrijpt!

    Meer lucht is meer benzine, mits er vermogen gevraagd word, eenmaal 120 kmph neemt de vraag naar vermogen af en heeft die dus niet meer lucht nodig dan wat er verwacht word.
     
  9. Als ik die getallen zie moet ik constateren dat mijn ST gewoon zuiniger is, onafhankelijk van rijstijl. Heb tijdens mijn uitstapje naar de Vogezen ook rond de 140 - 150 km/h aangehouden op de snelweg en heb dan ongeveer 9,5L/100km verbruikt. Bij 120 km/h verbruikt ie zo'n 8,0 - 8,3L/100km.
    Zal binnenkort eens een filmpje (van 2 uur lengte ;)) schieten van de tellerunit als ik weer eens in de Ardennen onderweg ben, dan zul je met eigen ogen kunnen zien dat je niet als een opa hoeft te rijden om 1 op 13 te halen (verwacht echter ook geen wegpiraterij ;)).
     
  10. #10 little viper, 19 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2013
    Vb een st of om het even welke wagen met inductie kit zal toch meer verbruiken dan een st of andere identieke wagen die géén inductie kit heeft, met dezelfde rij-omstandigheden gemeten

    Zo heb ik mij toch laten vertellen.

    Ik vraag het gewoon om bij te leren.

    Met gem verbruik bedoel ik dus sportief rijden, korte ritjes, stadsverkeer, en cruisen
     
  11. een ST en zuinig (willen) rijden lijkt me een verkeerde combinatie
     
  12. Doe ik ook nooit aan, ik rij soms rustiger, dan weer wat vlotter, maar uiteindelijk boeit het mij in ieder geval niet wat de :st: verbruikt...
     
  13. #13 little viper, 19 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2013

    ST en zuinig zijn antoniemen ^_^
     
  14. Alle respect dat je zulke verbruikscijfers haalt, maar ik kan me hier heel weinig bij voorstellen. Als je 1 op 13 kunt halen in een ST dan rij je toch als een opa? ;)

    Ok, ik rij met de Mod-X map en die is niet echt zuinig, maar ik kan me in mijn stoutste dromen niet voorstellen dat ik dit zou kunnen halen zonder aan plezier in te leveren, welke map dan ook... En ik rij echt niet (constant) als een debiel, haha.

    Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik zuinig MOEST rijden ivm het halen van een pomp... dat zijn bij elkaar de ergste minuten geweest in mijn autoleven ;).

    Even zonder gekheid: ik vind het knap en hoop dat je toch nog (een beetje) plezier hebt in je ST :thumbs:.

    Wat warmrijden betreft: ik blijf totdat mijn olietemp op de normale stand staat onder de 2500 toeren en niet in een te hoge versnelling. Ik trek rustig op en pas als de olie warm is trek ik verder door. Het zal wel goed zijn zo, want ik heb (knock on wood) mijn oude oliefilterhuis nog...
     
  15. Het is maar net hoeveel provinciale weg je rijdt, op de snelweg wordt het verbruik flink de nek omgedraaid :-). Mijn eerste tank met een ST225 heb ik in 300 km leeggeknald, lekker !
     
  16. En vele andere ook, nu ongeveer 340 km
    Maar zodra het 80 km lampje gaat branden ga ik de overheid sponseren hehe
    Ik irriteer me aan lampjes..
     
  17. Ik rijd meestal gemiddeld 1 op 10 en dan rijd ik op de snelweg wel door als het kan. Heb een keer een tank braaf gereden en toen haalde ik nog maar 1 op 10,5. Dat leverde dus ook niet veel op.
    Ik zou niet weten hoe ik moet rijden om 1 op 13 te halen, maar ik vrees dat ik dan niet meer op de linkerbaan mag komen.
     
  18. Met mn RS injectors en aangepaste map, Mod-XRS haal ik ook zo rond de 380km. Stukken A4 met 80 en 100 met gepaste snelheid, de rest eh... vrij dynamisch. ;)
     
  19. Ik rij op een tank ong 450KM, en dan rij ik gewoon door en waar ik kan wat harder als de toegestane snelheden. Met de Ziptuning chip 272pk/400nm
     
  20. Kortom, hoe moet je rijden om 1 op 13 te halen? ... geen prettige bezigheid lijkt me.
     

Deel Deze Pagina