Ik heb nog geen auto om te showen (want: vorige week besteld), maar da's natuurlijk geen reden om te wachten met het openen van een "Mijn Focus-topic". Ik ben al vele jaren actief op diverse Skoda- en Seat-fora, om de simpele reden dat ik qua zakelijke auto's twee Octavia's, een Leon en een Golf heb gereden. Nu is het echter een Focus geworden. Een kort verslag van de zoektocht dan maar. Mijn uitgangspunten waren vrij simpel: Station-uitvoering; Benzine of hybride, geen diesel of EV; Automaat; Goede stoelen i.v.m. hernia (sportstoelen of een AGR-achtige stoel); Een beetje leuk aangekleed met zaken als LED, achteruitrijcamera, stoelverwarming, fatsoenlijk navigatie- en audiosysteem, regensensor en dergelijke; Maximale waarde € 45.000,00 Ik begon met de volgende serieuze kandidaten: 1) de Skoda Octavia 1.5TSI DSG-7 Sportline Business; 2) de Seat Leon ST FR 1.5TSI DSG-7 Business Intense ; 3) de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Business GR Sport Plus; 4) de Peugeot 308 SW GT met de 1.2 Pure Tech automaat. De Octavia is lekker simpel, maar wel prima. Heeft vooral heel lekkere sportstoelen. De Leon vind ik mooier, en rijdt ook super. De stoelen zijn minder dan de Octavia, maar nog steeds gewoon goed. In een dikke uitvoering staat er gewoon een serieus mooie auto voor de deur. De Toyota heeft het op papier allemaal. De zwaarste motor, een prima uitrusting, sportstoelen... en toch kreeg ik er nog niet "hét" gevoel bij. Misschien ook omdat het écht een andere auto is dan alles wat ik hiervoor gereden heb. Een proefrit bevestigde: dit werd het tóch niet voor mij. Het is niet verkeerd, maar na drie keer een auto met DSG is een CVT toch een stap terug. En ik vind het interieur te ouderwets/ grof. Van buiten was het een hele mooie auto, maar van binnen niet. De stoelzittingen zijn gewoon te kort voor mij, ook bij de sportstoelen. De Peugeot vind ik écht heel mooi, en heeft goddelijke stoelen. Alleen... ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en gehoord over de 1.2 Pure Tech motor (die ook in diverse Opel-modellen te vinden is). En de mooiste kleuren zijn inmiddels niet meer leverbaar. Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel, alles zit in een leuke uitvoering al gauw tussen rond de € 46.000 / € 47.000. Gelukkig zit er wel wat rek in de oorspronkelijk grens van € 45.000 Mijn primaire keus was uiteindelijk de Leon in Desire Red. Qua cataloguswaarde paste die binnen het budget. Helaas bleek de leaseprijs die geoffreerd werd boven de norm te liggen en mocht de kleur niet, dus moest ik ‘m dusdanig downgraden dat ik er niet blij van werd. Toen toch nog een keer met de Octavia gereden, en de Sportline Business beviel me wel heel goed. Heerlijke stoelen. Maar helaas gold daar hetzelfde: cataloguswaarde was ruim binnen de norm, leaseprijs niet. VAG-producten zijn gewoon duur in de lease momenteel. Toch nog even de 308 laten berekenen: die kwam ook te duur uit dankzij de vele problemen met dit motorblok en gebrek aan inkoopkorting. De Corolla viel zoals gezegd ook af, dus ik was even terug bij af. Toen kreeg ik vanuit de leasemaatschappij aan paar suggesties, waaronder de Ford Kuga. Die ben ik gaan bekijken. Maar ik vind ‘m gewoon niet mooi en de kofferruimte onvoldoende. Maar er zat nog wel iets anders tussen de suggesties, en dat was de Focus. En toen ik me daar eenmaal in ging verdiepen, was ik verkocht En een proefrit bevestigde dat gevoel alleen maar. Heerlijk rij- en stuurgedrag, meer dan prima uitrusting, mooi Sync4-systeem en dat B&O-audiosysteem klinkt ook prima. Het is dus een Focus ST Line X in chrome blue geworden, met het Drivers Assistance Pack en het Winter Pack. Die tikt dus alle boxjes waar ik mee begon af. Nu is het grote wachten begonnen, maar als het goed is loopt de levertijd aardig gelijk op met de expiratie van mijn huidige leasecontract (eind maart).
Wist niet dat die er al standaard in zit bij de MK4 fase 2. In mijn MK4 fase 1 was ‘t een optie van €300,-, nog steeds geen spijt van.
Leuke intro, fijne uitvoering. Is dit een voorraad model van Ford of wordt deze nieuw geproduceerd? Wil nog weleens in de levertijd schelen.
Ja, die zitten er (bij de ST line X dan) standaard in. Net als het B&O-systeem, wat bij jou ook nog een optie was zie ik. Mooie uitvoering heb jij ook!
Dank! Hij wordt nog nieuw geproduceerd, met een levertijd van 5 à 6 maanden. Komt precies goed uit. Behalve dan dat ik die tijd nog moet doorbrengen ;-)
Inmiddels kreeg ik ook van de leverende dealer de bevestiging dat de auto besteld is. Levertijd: 3 á 4 maanden. Dat zijn betere levertijden ;-)
Nou... begin november besteld, zojuist de mail (drie maanden eerder dan verwacht!) dat de Ford binnen is en dat ik een afspraak kan maken voor de aflevering. Ik was eerder in het proces al blij met een levertijd van 6 maanden, maar het zijn gewoon 6 weken geworden