Focus ST-D: P32: Detail-day 23-05-2015: shiny!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Mike, 24 apr 2014.

  1. Mooi hoor mike, Geeft altijd wel een goed gevoel als zoiets goed uitpakt. Ook dat zwart komt goed uit!
     
  2. [​IMG]

    Mis jij niet een deel van je lichtbundel?

    En volgens mij is OEM net zo scherp (met nieuwe lampen).
     
  3. Wat zou ik moeten missen dan? En nee oem xenon met nieuwe lampen geeft echt een stuk minder licht. Been there doen that.
     
  4. Ondanks dat je zegt dat je auto niet waterpas staat vind ik het lichtbeeld extreem gedraaid.
    De rechterkant gaat echt veel te veel omhoog; dit zou je zo pas verwachten als je met de wielen half in een sloot staat geparkeerd.

    Ook staan de lampen beide niet even hoog.
     
  5. Bij jou is het lichtbeeld nagenoeg horizontaal. Origineel zit er een hoek in.
    Wat betreft de lichtopbrengst; persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat de retrofitprojectors met dezelfde lampen meer licht geven. Iig je foto`s overtuigen mij niet. Als ik een foto zou maken in het donker dan zal dit waarschijnlijk (minimaal) dezelfde hoeveelheid licht geven.

    Ik heb er nagenoeg nwe (2-3mnd oud) 5000k (originele Philips) in zitten, dit was een wereld van verschil met de oude 4300k. Zowel qua sterkte, hoeveelheid en cut off.

    Welke lampen heb jij er in zitten? Ze lijken namelijk 6000k en welk vermogen? 35 watt of 55 watt?

    Maar goed, vind het wel netjes gelukt en er komt zeker meer licht uit dan de haloniks verlichting.
     
  6. Apart want met nieuwe lampen zou de cutoff niet mogen veranderen, tenzij het brandpunt van de nieuwe lampen anders is, of de oude lampen vlekken op het glas hebben.

    Het is 55w 6000k. Ik vind ze te blauw, dus ik bestel nog een setje 4300k
     
  7. 55w is niet een eerlijk vergelijk met 35w zoals origineel... Dat levert een behoorlijk verschil op. Wat betreft de 6000k, idd te blauw. Maar het verschil tussen 4300k of 6000k is best groot, waarom niet 5000k?
     
  8. #128 kolere, 15 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2014
    4300k of zelfs lager is wat je wil als je in echt donkere omstandigheden rijdt. De Osram lampen die ik nu heb zijn 4150k ik ervaar dit in het buitenland als prettiger dan de 4500k Philips lampen die ik had. Hogere kelvinwaarden reflecteren veel te fel, waardoor je verblind wordt door verkeersborden en bij regen krijgt alles een donkere gloed, belijning in bochten lichten niet meer op terwijl dit met gelere lampen wel zichtbaar blijft. Dit is mijn niet wetenschappelijke praktijkervaring;).

    Ik vind het bij Simon ook geen verbetering, ondanks de veel oudere versleten lampen zie je veel meer kleur en diepte bij de gelere lampen:
    Oude situatie met 4300K:

    [​IMG]

    Nieuwe Xenon Philips D1S 6000K:

    [​IMG]

    Wat betreft de ingebouwde projectors:

    Het is heel moeilijk ze exact goed te krijgen. Je kan ze ook niet 100% borgen, ik vind het niet een ideaal systeem met zon rubberring en een borg moertje. Als ze goed staan moet de bundel links heel licht naar beneden lopen en de rechter bundel vrijwel horizontaal lopen.

    Een groot nadeel aan de h1 projectors is dat ze bij dimlicht nogal grof worden afgebroken en over de totale breedte vrij laag schijnen, in tegenstelling tot oem lampen. De oem lampen laten ook een klein beetje licht ontsnappen naar boven toe waardoor paaltje en borden worden belicht (reflectie).

    Zie de paaltjes in het donker, die staan op 100 meter afstand:
    [​IMG]


    Bij grootlicht zijn de h1 projectors echt veel minder dan oem de bundel, de h1 projectors schijnen veel minder breed en minder mooi intens verspreid zoals de oem lampen, daarentegen schijnen de oem lampen minder de hemel in.
    De eerste reflectorpaaltjes zijn ongeveer 80 meter afstand! Je ziet ook dat ze netjes worden afgesneden op de bomen
    [​IMG]


    Verder zeer geslaagd project die projectors, is een verademing als je van die schemerlampjes komt! Was ook een grote verbetering bij de S-max van mijn ouders, was soms gewoon gevaarlijk in Zweden die halogeen lampen.
     
  9. Netjes gedaan Mike, hoewel ik de zwarte binnenkant zelf niet gedaan had staat het goed met de kleur van de auto. Ik heb zelf 5000k in mijn Hella's zitten, ben daar erg tevreden over.
     
  10. [MENTION=317]kolere[/MENTION]: 4300k (4150k) benaderd het meest het daglicht. Zelf ben ik van 4300 naar 5000 gegaan. Dit licht is witter, wat mij persoonlijk beter bevalt.

    Het vergelijk dat jij laat zien is 4300 t.o.v. 6000. De laatste neigt al meer naar het blauwe, wat ik, net zoals jij, too much vind.
    Het straalt ook een beetje "johnnie" uit. Maar hey, dat is mijn mening.
    Het verschil tussen 4300 en 5000 is logischerwijs kleiner.
     
  11. dat ziet er netjes uit
    zijn dat impro lampen?
     
  12. Klopt, 6000 neigt naar blauw, en in tegenstelling tot wat Kolere zegt, worden lijnen en borden juist feller belicht bij een hogere kelvin waarde. Alleen alles wat niet spierwit is wordt minder belicht. Vergelijk het met een blacklight.

    Het ene 6000K is ook het andere niet, heb in de Mondeo ook een tijdje 6000K gehad, en dat was witter dan wat ik nu heb. Lijkt wel 8000K nu. Misschien verkeerde sticker op de lampjes....

    4300K is nu onderweg.
     
  13. Je begrijpt mijn verhaal dan niet goed. Ik zeg juist dat een hogere kelvinwaarde meer reflecteert en de reflectie van verkeersborden verblindend kan zijn als het aardedonker is. Die verhoogde reflectie icm water (reflecteert) resulteert in minder zichtbaar licht op de weg bij regen waardoor bij regen de belijning slecht oplicht. Daarnaast zijn kleuren minder goed te onderscheiden bij hogere kelvinwaarden, dit is met name van belang bij regen, mist en sneeuw.
     
  14. Mee eens, dan heb ik jouw reactie verkeerd inderdaad.

    Vooral bij regen in het donker zie ik slecht, dus daarom wil ik ook naar 4300k
     
  15. Dus eigenlijk moet je naar 3000k toe? Dat gele van vroeger?
     
  16. Kan voor nachtblindheid best kloppen. Nachtbrillen hebben ook geel glas en in Frankrijk hadden ze vroeger gele koplampen
     
  17. Sooooo Mike, dat is dikker geworden dan ik had verwacht!
    Ziet er echt super uit, mooi man! :cool:
     
  18. Nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen maar dat hogere kelvinwaarden niet in alle omstandigheden het beste zijn (vind ik). Sowieso gaat het eigenlijk om het aantal kelvin maar om nanometer en lumen, kelvin is een heel spectrum. Grofweg zit bij 3000k de piek zelfs buiten het voor mensen zichtbare gebied, dus dan lever je veel te veel in op effectief licht. Naast het aantal kelvin is de kwaliteit van de lamp dus ook van groot belang, met name omdat een stabiel geconcentreerd plasma te maken bij lagere kelvinwaarden ingewikkelder is (zou dus zo kunnen zijn dat een lamp buiten Philips en Osram met wat meer kelvin veel beter presteert). Dit is zeer belangrijk voor de precisie van het brandpunt, wat een grote invloed heeft op de werking van de projector.

    Met de komst van laserlampen wordt het echt interessant, omdat er dan gekozen kan worden voor het aantal nanometer.

    Rond 500 nanometer blijkt het oog het gevoeligst te zijn in het donker en dit zal doorgaans worden behaald rond de 5500k (Audi laser is 450nm en 5500k ;)). Audi heeft blijkbaar ook ingezien dat dit bij mist en regen zeer hinderlijk is, daarom hebben ze allemaal technieken toegepast om de verblinding en reflectie tegen te gaan zoals low beam etc.

    Dus het is meer de vraag wanneer wil ik het beste licht? Ik heb ervoor gekozen dat ik in situaties dat het zicht slecht is, ik relatief het meeste wil zien en dus iets inlever bij heldere omstandigheden. Daarnaast zal een xenonlamp met de tijd altijd iets opschuiven naar een hogere kelvinwaarde, zelfs die van de beste kwaliteit.

    Ik ben geen natuurkundige dus zullen wel wat dingen niet helemaal kloppen, maar dit heb ik ervan begrepen toen ik zocht naar nieuwe lampen.
     
  19. Bij mij is het stabiel geconcentreerde plasma ook prima :lol:
     
  20. #140 kolere, 17 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2014
    Maar na het doneren wel wat "licht" in het hoofd:D.
     

Deel Deze Pagina