1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus rijdt 1 op 7

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gge-focus, 23 apr 2013.

  1. Hallo allemaal,
    Mijn naam is Gerald en ben net nieuw op dit forum.

    Ik hoop dat iemand me kan helpen met een probleem aan mijn focus.
    Ford Focus Wagon 16V 1.8 (Titanium - Flexifuel) BJ-2009

    Mijn focus laat me 1x per 3 maand staan bij het starten. Na 30x starten gaat hij eindelijk aan (of de accu is dan leeg). Gaandeweg de pogingen kom ik steeds dichter bij het punt dat de motor aan wil slaan. Eenmaal aan geweest heb ik de komende maanden geen last meer (6x voorgekomen). Uitlezen gaf geen fout. Echter bij de laatste keer gaf de OBD - gasregelklep defect. (auto begon ook niet mooi stationair meer te lopen en dreigde zelfs vaak af te slaan voor stoplichten. Deze gasregelklep bleek vervuild te zijn. Schoongemaakt en teruggeplaatst. De auto liep 60km lang slecht waarna het steeds beter ging. (kennelijk een inleer periode van de klep) Nu rijdt de auto prima. MAAR... en daar komt ie: nu rijdt de Focus 1 liter op 7km. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ford garage heeft hem weer uitgelezen en constateerde dat er geen verstoringen aanwezig zijn en verder geen verklaring heeft. Voorheen liep hij gemiddeld 1 op 10 \ 1 op 11 in de bebouwde kom. Heeft iemand hier een verklaring (en het mooist een oplossing ) :)

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Gerald
     
  2. Hoeveel kilometer heb je gereden na het reinigen van het gasklephuis? Mijn ervaring is dat nadat de PCM (motormanagement) is gereset of de accupool is los geweest de motor op vooraf geprogrammeerde instellingen loopt. Naarmate er meer mee gereden wordt past de motor zichzelf langzaam maar zeker automatisch aan. Afhankelijk of er korte of lange ritten mee worden gereden kan dit soms wat langer duren.
     
  3. Is dit volgens de boordcomputer of werkelijk uitgerekend?
     
  4. Bedankt voor jullie reactie. Ik heb denk ik nu zo\n 800 km gereden na het reinigen van de gasregelklep. Op de autobaan gaat het verbruik gunstiger worden maar in de stad weer slechter. Vandaag is een goedje in de benzine gedaan tbv reinigen systeem. Hopelijk brengt dit iets....
     
  5. Zowel de boordcomputer geeft het gebruik aan, maar ook mijn berekening. Ik rijd in de stad nu daadwerkelijk 1 op 7
     
  6. Als je na het tanken de BC reset, hoeveel km geeft deze voor de actieradius aan?
     
  7. Loopt er niet gewoon een rem aan?
     
  8. Bij een geresette BC geeft hij aan 560 te rijden met een volle tank. Gaande weg wordt 't bijgesteld naar 350 enzo. (Ps rem is goed)
     
  9. automaat of handbak?? Dit scheeld ooj een berg
    Ik mag in de bebouwde kom ook blij zijn als ik 1:9 haal
     
  10. in de stad haal ik 1 op 10 (ongeveer) en bij 160-200 km/h (Autobahn) nog altijd 1 op 11, en dat met de 2.0 dus ik vind het knap als je 1 op 7 red...
     
  11. ik heb zelf ook een 2.0 duratec
    gemiddeld zit ik op 1op12.3
    rij ongeveer elke dag 70km (35heen en 35 terug)
    hiervan is ongeveer dik 25km snelweg. waar wel is waar nog stoplichten tussen staan.
    mijn beste keer was 1op14.4

    slechtste keer was nog steeds 1op10.8

    zoals gezegd rij ik veel snelweg, daar rijdt de auto ook het beste.
    tevens all mijn bovengenoemde verbruik is met kompleet volle tank tot lampje reserve brand.
    gemiddelde is over 30.000km totaal

    1op7 in de stad is nog mogelijk. ivm daar veel meer verbruikt
    weet dat 1.8 niet veel zuiniger is dan een 2.0
    kennis heeft haald ook nooit meer dan 1op13. ook veel snelweg soms dat hij 150-200km op 1 dag rijdt voor het werk
     
  12. Allen bedankt voor de feedback.
    Ik had voorheen ook 1 op 12 gemiddeld (1,5 jaar lang) maar de dag na het reinigen van de gasregelklep ontstond de 1 op 7 ratio. Wel vreemd dat de FORD dealer hier ook niets mee kan.
     
  13. ik weet dat er een software update is geweest voor de 1.8i flexifuel
    echter weet ik niet meer of dit ook nog voor de 2009 geld.
    Anders kan het alleen nog maar zijn dat de ECU verkeerde waardes door krijgt
    waardoor hij het mengsel rijker maakt en dus duurder gaat lopen
     
  14. Ik rij zelf ook een Focus een 1.6 en ik rijd 11/100 dus dat is minder zuinig dan 1 liter op 10 kilometer.

    Geen idee waarom, m'n vorige auto was een 2.0 liter motor en die reed zuiniger en ging veel sneller

    Volgens mij liegen ze gewoon van alles bij elkaar in die specificaties.

    Als ik hem voltank voor 80 euro dan krijg ik een actieradius van 500km maar dat wordt zelden meer dan 420 km
     
  15. Dan rijd ik nog meer met mijn Focus ST :p 440km op een 50 liter tank
     
  16. kan het niet zijn dat er bij het gasklephuis terug monteren iets fout is gegaan, het klinkt alsof daar een verband zit...een stekker beschadigd/niet aangesloten (LMM, stelmotor vd gasklep)...zoiets?
    opeens 1 op 7 lijkt alsof er veel teveel wordt ingespoten, of er een cylinder niks doet (maar dat merk je rap genoeg aan motorloop en trekkracht)

    overigens haal ik 1 op 11 a 12 met de 2.0 en da's best heul netjes voor mijn rechtervoet (zelfs bij BAB met 160 tot 200+ kwam het verbruik niet noemenswaardig hoger uit)
     
  17. Wat ik niet lees is of de accu was losgekoppeld toen het gasklephuis werd schoongemaakt.
     
  18. Typisch hoewel ik met mijn FoFo 2-2 ook niet echt zuinig kan rijden.

    1-10 in de bebouwde kom lijkt normaal ?
     
  19. Wat ook wel meespeelt denk ik, mijn vorige auto was een 2.0 motor dus dat is lekker vlot en krachtig dus je moet veel minder gas geven om op snelheid te komen. Als je dan opeens een 1.6je hebt dan mag je het gas stukken dieper intrappen om gewoon lekker door te rijden.

    En ik maar denken jeej nu een 1.6 dat gaat mij veel geld besparen :lol:
     

Deel Deze Pagina